A+ 998 Tuning! Nybegynder

19-01-2007 15:21:22

Hej drenge!

Jeg er så småt begyndt at lave en bestillingsliste over de tundele jeg skal have bestilt hjem.

Jeg har fået en masse gode råd fra Knast og andre her fra siden, og han har givet mig et godt fingerpeg om hvilken retning jeg skal gå i.

Jeg har en Mayfair fra 1989

998 ccm A+, 130.000 km
karburator (std)
skrivebrems m. bremseforstærker
0-100 km/t. Vil jeg gætte på 15-20 sek.
140 km/t på toppen.

Grunden til jeg vil tune den, er fordi jeg ønsker en mere kvik bil og en >>stærk acceleration<< Topfarten på 140km/t er riligt til mig. Så derfor er det kun optrækket jeg er ude efter at forbedre. Jeg vil ikke have en 1275 motor i pga. forsikre og omreg bliver for dyr.

------------------------

De ting jeg vil købe:

-Stage One kit med RC40 osv. http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37334

- Knast (CAMSHAFT MEGADYNE 276 ROAD RALLY 3/8"PIN DRIVE)
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35806

Her vil jeg så gerne høre om jeg kan få en bedre knast til min bil. Når jeg skriver bedre, så mener jeg selvfølge en hurtigere acceleration??

------------------------

Ting jeg overvejer at købe:

-Jeg har fået at vide, at et lettet svinghjul vil øge acceleration?? derfor at jeg kigget på dette hjul, hvor der er drejet 0,45kg af.
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=32795

Kan det anbefales??

-Udover det har jeg fået at vide jeg skal prøve at få fat i det cooper topstykke med støbenummer 12g295. Jeg har også sat en anonnce i på handelspladsen i håb og at få fingre i et. Hvis jeg ikke kan få fat i et. Vil dette her så kunne bruges istedet for????: http://www.minisport.com/classic-mini-shop/products/mini-sport-cylinder-heads/8509981098cc/cylinder-head-stage-3-998cc-product.html

------------------------

Inden jeg går igang med at tune bilen, er der så nogen sliddele jeg burde skifte for at få motor til at yde sit bedste og forlænge dens levetid? Her tænker jeg på ting som:

toppakning(pakninger generalt), oliefilter, vandpumpe, oliepumpe, benzin pumpe eller noget andet I vil anbefale at skifte?

-----------------------

Jeg vil gerne høre hvad i siger til det her "nybegynder" tun?

Nogle råd jeg skal have med på vejen?

Noget I ikke vil købe, fordi?

Andre ting i vil købe?

Håber I kan hjælpe, for jeg ved virkelig INTET om at tune biler :o)

madsgreen

hej

som jeg forstår det er det sådan at hvis du trykker speederen hurtigt ned og slipper den lige herefter kan motoren godt tage omdr.

men hvis du holder speederen nede for lang tid eller hvis bilen skal køre, falder motoren i omdr. for til sidst at gå ud.

hvis det er sådan, så vil jeg tro at du har forlidt benzin i forhold til den mængde luft du for ind i motoren og derved går motoren ud.

1. hvilken nål køre du med i karburatoren????
2. hvordan ser dine tændrør ud, har de den rigtige farve????
3. hvilken tænding køre du med og køre den med vakumslange og
hvor mange grader står din tænding på????


Mvh Mayfair 91



Mayfair 91

Svaret d. 19-01-2007 19:05:09


Hej
Har du tænkt på trykket i svømmerhuset ???
Du lader kraftigere end trykket i svømmerhuset, så det løber tørt....
Lav en forbindelse til svømmerhuset over benzinstanden og til indsugningsmanifolden, samt sørg for at benzinpumpen er kraftig nok, så kan du nyder kompressoren....
God fornøjelse Hilsen

Henrik

Hjorths

Svaret d. 19-01-2007 20:00:22


Trykket i svømmehuset skulle vel være det samme da den stadig suger luften gennem karb.?

Mayfair, du forstår det rigtigt nok. -slipper jeg speederen igen efter den har taget omdr. kan jeg godt holde gang i den og holde den på eks. 5000 omdr. Slipper jeg ikke går den ud.

Nålen er fra åkm`s model af stage 1 kit.
Tændrørene... hvordan bør de se ud? De er rene og ikke sorte.
Ved faktisk ikke hvilken tænding jeg har, bilen er en 1275 cooper fra 91.
Jeg har trukket vaccumslange fra indsug på kompressor til bremseforstærker.
Graderne kender jeg desværre heller ikke.



cooper 91

Svaret d. 19-01-2007 20:31:31


hej

dit system er bygget op som det jeg har haft på min (kan ses på min profil) det gik ikke så godt da der var for lidt benzin = for lidt køling i motoren og meget forkert tænding :D men det lær man jo af :-)
Har hørt at dette system ikke rigtig virker, men det gjorde på min i en weekend og på Ole´s grønne pickup som vist stadig køre.

Det jeg mener er at du skal være meget forsigtig med denne opsætning.
det beste råd er vel at du skal have riligt med benzin i starten for derefter at give den lidt mindre.
Der er den regel når man roder med tryk, at dit benzintryk altid skal være 3bar højere end det tryk du køre med. Altså skal dit benzintryk kunne være på 3,4bar.

Dette var en af de fejl jeg lavede på min, at min benzinpumpe ikke kunne levere nok benzin til motoren og den brugte det alt for hurtigt og den gik ned i omdrejninger hvergang indtil den fik mere benzin ind i svømmerhuset.

Har din tænding/strømfordeler ikke en sort kasse på siden af den og en rund dåse hvor der kan side en slange på som førhen gik op til din karburator????

Mvh Mayfair 91

Mayfair 91

Svaret d. 19-01-2007 21:33:52


Jo der er en slange, og den har jeg bare sat på som den altid har været monteret. Jamen efter det du skriver vil jeg da få undersøgt benzin trykket, sætte en "voksen" nål i karb. samt tjekke justeringen af tændingen.
Når det så er gjordt, bliver det spændende. Havde selv på fornemmelsen det var for lidt benz, men godt jeg lige fik det vendt her på siden. Foreløbig tak.

cooper 91

Svaret d. 19-01-2007 22:27:23


Der kan være flere årsager til dit problem.

1. nål forkert er det en HIF 44 eller 6 skal du køre med en nål der hedder BDD. kører du ikke med den nål skal du have skifte til den nål da det er en af de turbo nåle der er.

2. kaburator boxen lukker ikke tæt bag på kaben skift pakninger og hust at planslib boxen.

3. benzin tryk er for lavt en makanisk pumpe er ikke god nok da den ikke lader tryk nok kun 0,35 til 0,55 bar og du skal op på min 3 bar

4. hdyn hovededyse på kaben er stoppet. det hvor benzinen løber ind i kaben.

5. en af tryk slangerne til trykudlining på kaben er utæt eller stoppet.

6. slangerne til benzinregulatoren er deffekt

7. benzinregulatoren er ikke instillet korekt

8. at slangerne er monteret forkert på kaben.

9. Mangelende olie på kaben

10. forkert fjeder i kaben skal være gul.

11. tændrør skal være GSP 4352 eller GSP 4451

12. deffekt trykudliningsventil.

en af mange muligheder. kan du ikke beskrive lidt bedere hvordan det er samlet. kaburator type. nål type og tændrør samt kaburatorbox du andvender. slanger og T Stykker på slanger. og til sidst benzinregulator, tyrk og tilslutning. samt penzinpumpe.

Mvh Peter

coopermini

Svaret d. 19-01-2007 22:39:27


hej

godt du kom ind og skrev noget Peter :-)

Orla dit system er bygget op som Ole´s (ham med den grønne pickup) og mit det gamle system ik ????

altså du suger igennem karburatoren og ind i kompressoren og sender blandingen direkte ind i motoren ikke ???





Mayfair 91

Svaret d. 19-01-2007 23:00:40


tak rasmus

savner du mig så meget ha ha nej bare fis.

fik du en pumpe til din.

coopermini

Svaret d. 19-01-2007 23:03:21


ha ha det er bare fordi du har lidt mere erfaring med at sætte tryk på en motor en jeg har enu :D .

jeg har ikke købt benzinpumpen enu, da jeg går og venter på en pakke fra england med de sidste dele til bilen hvori der er nogle pakninger til min karburator så den kan blive tæt.

har nemlig købt en benzintank af Orla hvori der sidder en pumpe der kan give et tryk på 3,2bar, hvor jeg lige vil prøve med den inden jeg køber den anden.

Mayfair 91

Svaret d. 19-01-2007 23:15:42


ja men rasmus hvis den pumpe orla gav dig kan yde 3,2 bar er det godt nok. du behøver ikke mere benzintryk for du når 0,9bar på trykrøret.

så det er fint. håber snart at høre den køre. men er ved at være synsklar så snøft 0,3 bar lige på men kommer op i tryk igen lige efter syn. fik rullet i dag 81.2 HP snaft hvor er den langsom

coopermini

Svaret d. 19-01-2007 23:23:22


ok så er det bare om den kan fylde karburatoren hurtigt nok men det for man jo at se når den tid kommer

81hk ha prøv at tænk på os med 45hk :'( men det bliver der vel en forandring på snart ;) he he

Mayfair 91

Svaret d. 19-01-2007 23:29:09


håber jeg da lige så snart bilen er synet skal jeg have skiftet udstødningsmanifold og kaben skal udskiftes med insprøjtninnge. svinghjulet sakl af og det jeg plejer på igen og en masse andre små ting men den skal lige synes først. hvad med dig hvor når forventer du at være færdig med at bygge det tryk system og få den ud og køre og ja den pumpe du har fra orla skal nok yde nok benz bare rolig der er tryk nok.

coopermini

Svaret d. 19-01-2007 23:38:57


så snart de kære englændere for sig taget tid til at sende de sidste dele så kommer jeg igang igen, så i næste weekend skulle jeg da forhåbenligt være igang med det, så må vi se hvad der sker.

Til Orla kan du ikke få os andre oplyst om hvad de forskælige ting er så som tænding tændrør hvordan du har sat de forskælige slanger på eller tage billeder af det inden du starter motoren igen og måske kommer til at gøre noget dumt, som jeg jo gjorde :o! det ville jo være så kedeligt bag efter ::)

Mayfair 91

Svaret d. 19-01-2007 23:59:56


Jo et billede ville være det nemmeste men kan ikke oploade til mit fotoalbum, prøver igen senere og håber det lykkes.
Hvad angår tænding og tændrør har jeg endnu ikke justeret på disse ting. Men det slipper jeg nok ikke for.
Slanger er bare forlænget så de kan nå den smule ekstra karb. er flyttet. Vaccumslange til brems forst. er sat på ved indsug på kompressor, og det virker tilsyneladende ok. Jeg vil nu, når jeg får tid sætte en anden benzinpumpe på og se hvad der derefter bør gøres... giver besked når der er nyt, håber i gør det samme...
Orla

cooper 91

Svaret d. 20-01-2007 20:04:39


Hej

Kan du ikke sende et billed til mig på min e-mail
mayfair91@jubii.dk

mvh Mayfair 91

Mayfair 91

Svaret d. 20-01-2007 20:39:26


Kan man købe komplette kompressorkit til minierne? Jeg har en 1100ér special motor som måske godt kunne klare lidt mere... Hvad med trykladning og syn?

BuggyBoy

Svaret d. 20-01-2007 22:01:20


Hej BuggyBoy

Ja det kan man godt se på disse sider http://www.minispeed.co.uk/classic/index.cgi?task=showproduct&id=supercharger

og

http://www.minimania.com/web/Item/1380%5FSUPERCHARG/AddedFrom/CatBrowse%2D%20ENGINE/InvDetail.cfm

og

http://www.vmaxscart.co.uk/

det er lige dem som jeg kender til, det er lidt dyrt at købe og så tror jeg heller ikke at det kan sidde på danske minier pga. de er venstre-styret og man derved vil få problemer med at få plads for bremse og koblings cylinder.
det er jo også sjovere at lave det selv hvis man altså kan få det til at virke som det skal :D

Mvh Mayfair 91

Mayfair 91

Svaret d. 20-01-2007 23:43:46


hej rasmus

ja, det kan godt tage sin tid. de har ikke så travlt. hvad de ikke når i dag når de nok i morgen eller over morgen. :D

coopermini

Svaret d. 21-01-2007 18:08:52


Tilbage