Klubaften i Hedeland

19-01-2007 12:22:50

Så er det tid til årets første klubaften i Hedelands MiniKlub,
På mandag den. 22/1 kl 19:30 i Klubhuset i Roskilde :)

Håber at se så mange som muligt, min lillebror og jeg kommer i hvertfald :-)

Herlig hilsen
Søren

[I]http://hedelandsminiklub.dk/[/I]

DetVarSoerens

Hejsa

1. Jeg vil anbefale dig at få fat i David A Vizards bog "How to modify your MINI A-series engine"
Den er næsten uundværlig, og jeg vil næsten tro at den besvarer alle dine spørgsmål.

2. Jeg er ikke helt klar over om din Mini kører blyfri nu, men et "standard" 12G295 topstykke er ikke forberedt for blyfri benzin! Så husk også at få ændret ventiler/ventilsæder, hvis du skal køre blyfri.

De andre ting vil jeg lade andre om at besvare.


Mvh

Anders E

Anders E

Svaret d. 19-01-2007 17:20:01


Tak..

Den bog ligger vel ikke i PDA format på nettet?

Hvis ikke, kan den så købes i en alm boghandel?

Min køre på blyfri benzin :)

madsgreen

Svaret d. 19-01-2007 18:02:01


Hej Mads
Hvor mange penge vil du bruge ???????
Man kan også forkøbe sig.
En ting til.
Har man sagt A må man også sige B.
Håber at du forstår mig. ;-)

Mini Hilsen Paw

wap

Svaret d. 19-01-2007 19:18:28


Hej Mads
At tune på en motor der har kørt 130.000 km er efter min mening at kæmpe mod den kraftigt tiltagende alderdom som din motor har. En gennemgribende renovering hører normalt sammen med en tuning.
Find evt en tilsvarende motor og renover den, samt gearkassen. Når den er færdig og klar, så monter den, så bliver du tilfreds !!!
I øvrigt er jeg helt enig med hensyn til at købe Vizard, som forklarer mange ting på engelsk !!!!
God fornøjelse !!!
Henrik

Hjorths

Svaret d. 19-01-2007 19:57:02


Køb DV's "tuning Bl's A-series engine" her finder du næsten alle oplysninger du har brug for.
hvis det er acceleration du er ude efter skal du se på gearkassens slutudveksling og søge at lette alle bevægelige dele optimalt. Du skal bla. bruge et ultralight svinghjul + tilhørende bagplade, som også er lettet.
til at øge antallet af Hk skal du se på en god knastaksel. En 276 er helt fin til en 998cc. Topstykket: større indsugnings og udstødnings kanaler og dermed større ventiler = mere flow. Øg kompressionen til det det knastakslen er optimeret til, det giver absolut flere hk. og så skal du se på karburrator manifold og udstødning.
Alt dette kan du læse op i DV's tuningsbog - god fornøjelse :-)

longman

Svaret d. 19-01-2007 20:18:33


David vizards bog er som sagt genial. Jeg fik min igennem Køsters :-)
...og så er kan Nybegyndere som os også være med.

miniac

Svaret d. 19-01-2007 23:10:46


Til Wap#

Altså det har jeg ikke lige tænke over.

Jeg vil først købe

-stage one kit (koster ca 1800)
-knast (koster ca 800)
-svinghjul (koster ca 1100)

Så det er de første 3700,- og så skal det jo også monteres.

Men jeg kan godt følge dig, for hvis jeg får fat i et cooper topstykke, kunn jeg godt tænke mig HIF44 karb :P

Men altså, hvis du gerne vil have en et tal, må det nok blive 10.000 maks.

--------------------
Til Hjorts#

Når du skriver gennemgribende renovering, hvad mener du så? Hvad består sådan en renovering af(nye stempler, ventiler???)

Selvom den har kørt 130.000 synes jeg nu den køre fint.


Ville meget gerne kunne købe en anden motor som jeg kunne gå at arbejde på. Men det store problem er at jeg hverken har værktøj eller et sted hvor jeg kan arbejde på motoren og opbevare den. Så når jeg har fået købt mit tun, skal jeg have fundet en der kan gøre arbejdet for mig.


-----------
Til Longman#
Jeg tror nu aldrig det kommer så langt, at jeg begynder at skifte dele i gearkassen og den slags. Ville gerne, men som jeg skriver til Hjorts, jeg mangler simplethen et værksted.

Jeg har kigget på 2 forskellige svinghjul.
Det orginale vejer 22lbs(ihvertfald på en 1275ccm, ved ikke med en 998ccm)
Dem jeg har kigget på vejer 11 lsb og 8 lbs.

jeg har dog fået at vide af Peter(knast) at det der vejer 8lbs er FOR let til min motor.

Topstykke for jeg nok ikke fat i her i første tunings runde, så jeg vender nok tilbage med en masse spørgsmål til den tid (:

----------
Jeg er så heldig at jeg er nabo til et biblotek hvor de har bogen, så spare jeg de penge :D

madsgreen

Svaret d. 20-01-2007 01:06:57


Mig der roder rundt med folks navne, det er ikke "knast" jeg har skrevet med, men "coopermini" :o)

madsgreen

Svaret d. 20-01-2007 01:12:37


hej lige på og hårdt. du skal ikke være bange for at tune din motor selv om den har lidt km. på bagen. glem svinghjulet og knast det tager for lang tid og koster en masse penge hvis du ikke kan selv. jeg har haft en 998 A+ med 64 hk det er 22 mere end en std. det var med et stage one + et 1098 topstykke (12g202) der var planet 3mm af og så justeret ind. ( topstykket var portet minimalt) den motor var hurtiger end en 1275 std. med std gearing. (også std på 998) bare klø på. du kan altid tune mere når tiden og pengene er til det. hilsen Ulrik ;) ( en 998A+ er den bedste mini motor til den slags hverdags tun

emaljevan

Svaret d. 20-01-2007 08:43:15


Hej Mads.
Hvis jeg må indskyde en kommentar. Når du nu skriver, at du intet ved om tuning, er det jo fristende for os, der tror vi ved noget :D :D
Hvis den Kent knastaksel kan sammenlignes med en Piper 270, er den måske liiiiige skrap nok til en 998 :-) Især hvis man kører meget bykørsel.
Du skal bare læse alt hvad du kan komme i nærheden af! Prøv at gå ind på MiniSpares og kig under artikler. Keith Calver skriver en masse om minier. Han har også et 998 tuningsprojekt beskrevet.
Men som beskrevet i et tidligere indlæg; lav lidt ad gangen, så får man jo også fordelt udgifterne.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-01-2007 12:08:09


Til Emaljevan#

Dejlig men et bundærligt svar :)

Selvom du skriver at det bliver dyrt, at få nogen til at monter det for mig, så har jeg ikke helt opgivet håbet.

Synes du at det var nemt at mærke forskel efter du fik de 22hk mere? Kørte du med standart karburator?

Er knastaksel ikke forholdvis nemt at monter? Eller skal man have hele motoren ud for det?

-----------
Til jelshøj#

Du må indskyde alle de kommentar du vil. For jeg læser ALT jeg kan komme i nærheden af. Det eneste jeg har prøvet at tune, er fra den kan jeg kørte yamaha 4g og scooter(truck ja) OG den slags tuning har jeg da godt styr på, men en knallert motor er også meget mere enkel :)

Jeg ved ikke hvad den 276knast kan sammenlignes med? det er mig der stiller spørgsmålene her ;) Men jeg kan se at minispares skriver "Slightly lumpy at idle, especially in small bore units" Og jeg skal stort set kun køre bykørsel.

Men tror lige jeg vil prøve at begrave mig i arktiklerne på minispares i dag.

madsgreen

Svaret d. 20-01-2007 12:33:56


Okay, okay, Mads. godt ord igen :D
Du stiller spørgsmålene! Hm.........næsten. Er der ikke noget med, at de A+ motorer alle har knastakseldrev som i Metroen? Sloth drive, og hverken pind drive eller star drive? Ups! Det var sgu da et spørgsmål :D :D
Jeg har kigget på den knastaksel, du henviste til. Det er lidt gusten, at den er slebet på en med 3/8 " lobes. Bedre med 1/2 " lobes.
Og du nævner, at det mest er bykørsel, så måske i første omgang bare bruge den, der sidder i motoren, ellers de mere "milde" aftapninger. :-)
Piper 255, Kent 256.
Men nogen endegyldig sandhed eksisterer jo ikke. ;)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-01-2007 14:12:09


Tunings eksempel fra DV

-998+.40
-Lettede plejlstænger svinghjul og krumtap
-Modificeret top m. 32mm indsug og 27mm udstødnings rimflo ventiler
-10.8:1 komp.
-lcb+RC40
-HS4 karb.
-Piber MAGNUM 270HR knast
-Timed Aldon fordeler

Denne maskine smed 55HK - så hvis der er nogen som kan vride 64HK ud af en 998cc ved blot at sætte stage 1 og modificeret top på så er de meget meget dygtige :D



longman

Svaret d. 20-01-2007 14:52:41


et var også bare gas. I bliver jo nød til at vide hvilken type motor jeg har, før I kan hjælpe.

Men det var sku lidt af et spørgsmål. Jeg ved faktisk ikke hvilken type knast der sidder i min motor. Jeg har fået at vide, at den eneste måde jeg kan finde ud af det, er ved at pille den knasten ud. Og ud fra de billeder jeg kan se i "Haynes - Owners Workshop manual" er det ikke bare lige noget man gør. Så når man ikke lige har et værksted selv, hvor man kan gå og rode i bilen, så er det lidt noget lort, pænt sagt.

Men det ville da være dejligt, hvis det var én der kunne sige. Ja mads, du har en 1989, mayfair, 998 A+ motor og det betyder at det er "denne" type knast der sidder i din.

Kunne være jeg skulle oprette et tropic mere, og så forhøre mig om det?

Hvad vil den få mest power af, 276 eller en 256 knast?

Hvad er det der gør at en 276 kan være for skarp til bykørsel?

madsgreen

Svaret d. 20-01-2007 15:00:28


Longman#

Lyder som et heldved til arbejde for kun 10hk ydligere. Tror du ikke at den har kørt på rapsolie eller sådan noget? :P

Fandt eller dette på minispares:

"Percentage power increase with each step:
Stage one kit +20%
Standard engine plus 997 Cooper cam +40%
Stage one kit plus Stage 3 head +43%
Stage one kit plus 997 Cooper cam, stage 3 head and 1.3 rockers +60% "


(http://www.minispares.com/Article.aspx?aid=295)

Eller er det bare noget de skriver, for at sælge deres grej og snyde folk som mig, der kun kan tune en yamaha 4g :o)

madsgreen

Svaret d. 20-01-2007 15:06:06


Den Vizard opskrift "longman" henviser til, yder 55 HK på hjulene. Ihvertfald ifølge min "bibel" :-) Vizards den blå udgave.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-01-2007 15:57:46


ahh okay, så giver det lidt mere mening :)

Carsten, har svaret på dit brev.

madsgreen

Svaret d. 20-01-2007 16:16:21


En ting er jo en Motor i en Testbænk, og noget andet er tab af effekt i drivlinien....
Så det kan da godt passe at en Motor har over 60Hk alene, men har "tabt" noget effekt målt på Hjulene (BHP).
Tror at det de/han mener med en at en knast er uegnet til bykørsel, er at Motoren kører Ujævnt hved lave omdrejninger?

miniac

Svaret d. 20-01-2007 17:09:49


Nemli´ ja! :D
Jo højere "tal" på knastakslen, jo mere hysterisk bliver den. Og får et smallere område at trække over. Jo højere tal, jo mere overlab, hvor inds. og udst. ventilerne begge står åbne.
Mon ikke der sidder en derude, som kan komme med en mere teknisk og korrekt forklaring på, hvordan det lige præcist er ;)
Ellers kommer det bare til at lyde for åndssvagt :D :D
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-01-2007 18:26:09


til longmann og andre et er hvad du læser og noget andet er hvad der køre. de 55 hk. dv skriver er på hjulene og dem jeg skriver er på motoren. man kan også sagtens få flere hk. jeg har også en gammel 998 der er boret op til 1040 en ex juelshøj/jensen med blue printet knast og alle de andre fine modifikationer. den gav 92 hk ja det er rigtigt det har jeg og andre sort på hvidt, men også her er det inden gearkassen det er målt. men lige for at vende tilbage du læser også mw prøv og se deres rullefelts tester. og det med spild af hk. i gearkassen er vist et andet kappitel. ;)

emaljevan

Svaret d. 22-01-2007 04:39:48


Nu går der jo ofte inflation i HK 8D Fabrikanternes opgivelser er på krumtappen, så en 998cc med omkring de 40 HK har måske 30 HK på hjulene.
HK opgivelser på krumtappen har ingen relevans, idet det som kan være interessant er jo hvor mange HK som trækker bilen direkte uden tab - der er dog stadig rullemodstanden at tage hensyn til 8D
Alle opgiver HK på krumtappen, idet det jo lyder bedre at have 100 HK end kun 80 ::) sådan er det bare.
Det er helt rigtigt at man kan få en 998 til at yde ca, 95 HK, men så er der altså også skovlet rigtig mange Kr. i den motor - og det er stadig 95 krumtapheste! svt. ca. 75 "rigtige" HK
Min egen racer har hvis jeg er heldig ca.120 HK på tappen og måske kun 95-100 på hjulene. Den motor har kostet mig mindst 50 slask alt inklusive.

longman

Svaret d. 22-01-2007 11:27:22


jeg er helt enig det lyder bedre med mange heste ;) og der også mange ting der spiller ind. det jeg syntes de fleste nybegynder skal er selvfølig at hente råd som her, og der efter prøve sig frem i det små og derefter gå der op af. så spiller det ikke det store med antalet af hk. men om den køre som det passer en både mht. til moment og omdr osv. og ja mange hk. = mange penge = meget sjov. ;) jeg glæder mig også til at høre/se din og de andre kverne der kommer frem når vejert bliver til det. ses der ude. og selv om det er mig der er bagerst kan jeg grine højest ;)

emaljevan

Svaret d. 22-01-2007 21:24:27


Nu kan jag kunde jeg ikke lade være med at blande mig mere.

Det med at bilens HP er opgivet og er målt på krumptappen er noget fis. Bilens effekt er målt på hjulene. Dem der tror det er målt på krumptappen har set for meget amerikansk tv.

En anden ting. At mange HP er meget dyrt og få HP er billigt. Fis, i en hornlygte. Om du får lidt HP eller mange HP kommer and på hvor godt du har forstået motorens opbygning, flow og timing. Om man er grundig nok til at finde de steder hvor der er modstand og finde ballangcen.

Jeg plejer at sige at. Kan du få en kop kaffe til at stå på toppen af din motor er den i ballance.
Der er jo mange ting man skal tage højde for når man tuner.

1. alle mekaniske dele skal være afstemt så det vejer lige meget. Finde ud af hvor meget det kan holde til i pres og i vrid. Og nu tænker jeg på, har du en krumptap der kan holde til 2 kg. Pr. Cm. i forhold til HP. Hjælper det ikke du tuner din motor så den har 12 kg. pr. Cm.
En klog mand sagde en gang at, et stempel kan kun holde til at bevæge sig 21mm pr. ms. = millisekund. Har du så en lang slaglængde skal stemplet over de 21mm pr. Ms. Eksempel: boring 70,6 X slaglængde på 83mm gir at stemplet skal bevæge sig 18mm pr. Ms. Med et svinghjul på 12,3 kg med 81 HP. Tuner du op til 160 HP er skal stemplet op på 31,8mm pr. Ms. Har du der i mod en motor med boring 70,6mm X slaglængde på 46mm bevæger stemplet sig kun 7,2mm pr. Ms. Med samme svinghjul. Så mere tuning er = mindre slaglængde. Maget stort moment lang slaglængde. En hurtig motor F1 slaglængde 30 til 45mm en dragseter slaglængde 96 til 162 mm der holder, men klampen i kælderen har stort moment lang slaglængde. Også sagt på en anden måde. Kort slaglængde mange omdr stor slaglængde fære omdr.

2. konklution: den perfekte mini motor til tuming er en motor boring radios 140mm X slaglængde 30mm. 286 graders knast. Svinghjul på 3,8 kg ventil fjedere fra en mc suzuki 400 cc med en reaktions tid på 0,0012 sek 3 fjedre. Og en top med indsugnings hul på 46mm ventiler på 42mm.uden modstand På sug vil den motor lave godt med HP og omkring 22000 omdr. Samme motor med en en skalængde på 90mm vil ikke tage ¼ af de samme omdr.

3. så forstår man sin motor og det flow den motor man har. samt ved hvor motoren har problemer. Kan man tune sin motor billigt og få meget effekt der er til at have med at gøre.

4. de fleste motor har problemet med at fylde cylinderen gennem hele omdr feltet og knastens timing på løftet. Så finder man noget er er bedere kan man nemt få flere HP hurtigt. Kan du fylde cylinderen hurtigt og lukke ventilen hurtigt og meget presist ved alle omdr. Har du fundet det alle tuner selv F1 folk store hovedepine.

5. men husk at ændrer du en ting har det indflydelse på 10 andre ting. Så mit forslag er læs tuning gennem 100 år før du går i gang. Den giver dig forståelse for hvad det drejer sig om. Drop alle de udlanske bøger som ikke er på dit moderemåls sprog. Vælg noget du kan forstå. Der er også bogen racerbilen fra 1938 til 1990.

coopermini

Svaret d. 23-01-2007 09:37:43


Rolig nu :D
Du skræmmer bare manden med alt den tekniksnak. Din indsigt er, så vidt jeg kan følge med i forummet, ganske betydelig. Al respekt for folk, der sætter sig ind i stoffet. Men Mads vil vel bare gerne have nogle gode råd. Dem skal han have. Syntes jeg.
Sæt nu han flygter til et andet bilmærke :D :D Ingen nævnt }:)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-01-2007 12:40:58


rolig Carsten

har man ikke bare en lille smule viden inden for dette emne. bør man sætte sig ind i det. og det er lige gyldigt hvad bil mærke man så roder med. samt jeg har sat mads ind i noget af det her før pr mail. men da manden ikke ved ret meget mere end at motoren kører og ikke kender de mekaniske dele bar han læse lidt om det før han går igang. så for at han kan komme igang på den bedste måde skrev jeg om det han bør vide lidt om. ikke for at fornærme nogen.

han skal jo starte et sted.

coopermini

Svaret d. 23-01-2007 12:56:21


Der er såmænd ingen fornærmelse i, at vi udveksler meninger. Jeg mener bare, at der er langt fra et Stage One tuningssæt og til mulige F1 teorier.
Jeg tror bare, at havde det været mig, der skulle begynde på tuning, så var jeg sgu nok gået kold i alt den højere teori. Stempelhastigheder, tryk pr. cm. osv :o!
Al begyndelse er svær.
Carsten

jelshøj

Svaret d. 23-01-2007 14:10:17


jelshøj
jeg kan godt give dig ret i at der er langt mellem en mini og en F1 men det er samme prencip. og det var mere den udtagelse at mange Hp koster mange penge. er ikke rigtigt. den kan komme til at koste mange penge. men det kan det også hvis man laver det forkert. det jeg mente med den text jeg skrev er at man må gøre op med sig selv om man vil have få små penge 2 tilk 15 % effekt. med at sætte et stage one kit på. eller om man er ude efter de 100 ekstra HP og sætte sig ind i det. er man ude efter stor effekt som mange nybegynder er må man sætte sig ind i hvad det er man har med at gøre og hvordan en motor virker. hvor det forskellige seeder og ser ud.

jeg ved mads er ny begynder og for at han kan finde rundt i en motor bør han nok se en motor inden i og få en forklaring på hvordan det virker. derfor er det en god ting at gå på bibloteket og låne en bog om motor og dens opbygning. eller splitte en motor fra hinanden sammen med en anden. at for tælle ham det bare er dyrt for mange HP ???!.

man kan lave 150 HP på en mini for 5000,- kr. er det durt.
det samme som laver man side paneler selv koster de 40 for et sæt men køber man dem og skal have pladesmeden til at sætte det på og nye fabriksstumper koster det hurtigt 3000,-kr. kan du følge mig.

coopermini

Svaret d. 23-01-2007 14:50:43


Jo, jeg kan godt følge dig. Og at folk vil have max. effekt fra begyndelsen af, er et stort skridt at tage. Det kræver en masse indsigt, og den får man jo ved læsning, læsning, og atter læsning. Og ikke mindst ved forsøg! Eller ved at tage ved lære af dem, der har brugt, og spildt pengene :-)
Et skridt af gangen, derfor syntes jeg de Stage One sæt lyder godt. Jeg har dog ikke selv haft mulighed for at lægge mine klamme hænder på et selv, så ligefrem og ukritisk anbefale det, vil være lidt forkert.
Man lad os høre fra nogen, der har købt og monteret sådan et!
Duer det, eller...........
Jeg ved godt, at ikke alle er enige i David Vizards opskrifter, men hans bøger er hvertfald anbefalelsesværdige. Min udgave af How to modify your Mini har ihvertfald alt for mange oliefinger aftryk :D
Maksimalt antal HK er vel heller ikke målet i sig selv. Jeg mener, hvis nogen finder glæde ved at køre i Århus´ myldretidstrafik med en 648 knast, så.............
Jeg gad sgu ikke :D
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-01-2007 16:56:11


Nu vil jeg gerne på banen igen. Turbo-tuning er ikke for en begynder og i forbindelse med en mini bestemt ikke uden problemer. Med hensyn til tabet fra krumtappen til udgangsakslerne så er det ikke noget nyt, at en alm gearksse (helical) forbruger ca 33 % af effekten, og meget mindre med ligeskåren gearkasse.
Med nogen fornuftige ændringer på en 998, så er der hurtigt en mærkbar forbedring, uden at det kræver større beregninger eller ændringer.
Og jeg kan kun give longmann ret i at jo mere man ønsker af effekt, jo dyrere bliver det. Standarddelene bliver hurtigt utilstrækkelige, og så begynder det at koste for alvor.
En smallbore med effekt koster penge, med mindre man har evnen og kontakterne til at lave en turbomotor selv.....
Sæt derfor dine forventninger på et fornuftigt niveau, med mindre du [B]vil[/B] have høj effekt. Hvis du vil det med en motor der selv trækker vejret, så gå efter en 1275 den er fra starten meget stærkere og ganske pålidelig.
God fornøjelse :-)

Hjorths

Svaret d. 23-01-2007 18:25:46


1. spørgsmål : de HK der er oplyst fra Mini fra fabrikken, er da på hjulene ik?
Kunne da ikke forestille mig at det var på krumtappen? Det var da noget man gjorde på såkaldte "muskelbiler" i 60erne, + lidt andet fusk for at få målt den højeste ydelse...
2. hvorfor må manden/og andre ikke læse en bog på engelsk om tuning?
Kunne da være at der var et par stykker der var skrappe til det.

miniac

Svaret d. 23-01-2007 18:46:18


ja ja jeg er med endnu. mange fine ord men fis i en horn lygte den holder ikke mange af de motore man læser om har aldrig været i en bil ( vizard Bla.)det er der for der så mange forskellige hk. en motor yder sjældent det samme da temp og luftfugtighed spiller en stor rolle. men kære mads prøv dig frem ;) kender den kloge mand men det kan lade sig gøre at komme over har hørt og set det xx(

emaljevan

Svaret d. 23-01-2007 19:50:09


hov lige en ting til man skal afveje og afbalancre ja det ved jeg. så hvis du laver en motor med 150 hk for 5000kr er det billigt men næppe afbalanceret og afvejet. hvis det er vil jeg gerne vide hvor og af hvem. og hvis ikke det er gjort som du selv siger så holder det ikke lang tid. ;)

emaljevan

Svaret d. 23-01-2007 19:58:27


Ja, nemlig. emaljevan
Og ja, miniac 1. ja det er på hjulene og kun hjulene. Ikke andre steder så som koblingen, krumptappen m.m.
2. det må man da også godt. Det er bare at gøre det svære for sig selv hvis man ikke kender alle fag ordne. Og kan hurtigt blive misforstået end hvis man vælger at læse det på modersmål sproget. Og når nu bøgerne er lavet hvorfor så ikke benytte sig af det.

Til jelshøj
Næh man får ikke det hele ved at læse men en begyndelse. Havde selv meget glæde af at læse om den motor jeg rode med inden jeg gik i krig med motoren. Uanset hvad motor det er.
Ja giver dig også ret i at et stage one kit er en god begyndelse.

Til Henrik
Nu tror jeg ikke lige at mads vil starte med turbo. Og det behøver ikke koste en formue for at tyne en bil som sug det var det vi skrev. Ikke at han skal tune med turbo og dyre tuning. Og prisen har også meget med at gøre hvor meget man kan lave selv. Kunde jo være at manden ikke ved noget om motor men kan styre en CNC maskine. Man kan ikke bare sige at tuner man helt tosset koster det. For at vi kan fortæle at det gør det skal vi nærmest være en kammerat med mads.
Du og jeg som laver mange ting selv hvad spare vi i forhold til ham der får det lavet ved mekanikeren.

coopermini

Svaret d. 23-01-2007 20:18:36


Effekterne der blev opgivet fra fabrikken var British Horsepowers....Det var effekten målt på krumtappen og uden dynamo / generator og vandpumpe....Altså snyd i forhold til DIN som vi kender.
Effekten på hjulene er rigtigt godt, for så har man en måling af den effekt der er til rådighed... Men det fortæller ikke hvor meget der er forsvundet i gearkassen....
Det er ikke kun David Vizard der har skrevet bøger...du kan også prøve Speedpro serien af Des Hammill, som har skrevet om smallbore serien.
Der er mange gode folk der har prøvet sig frem i over 40 år, og der er en del af dem som bruger denne side. Prøv at lytte til dem, så kan det ikke gå helt galt.
Jeg er sikker på at både Knast, Longmann og undertegnede er enige om hvordan det skal gøres, men der er mange andre erfarne folk som du kan trække på.
Kender du nogen som er fikse på fingrene, så kan du komme langt for små penge....en god udstødning, knast, topstykke, tænding og luftfilter, så bliver den meget livligere...
Det jeg er bekymret for at der pludselig skal der gøres noget ved dropgear, gearkasse, kobling, køling, benzinforsyning, karburator, og så videre, og så bliver lommerne hurtigt tomme, også selv om man har gode venner.
Hilsen Henrik :D

Hjorths

Svaret d. 23-01-2007 20:55:45


British Horse Powers ? En joke eller.....? du mener vel ikke at det er det BHP står for?

miniac

Svaret d. 23-01-2007 21:24:58


Jeg kiggede lige på wikipedia ang. omtalte hestekræfter. Alt det gad jeg simpelthen ikke stave mig gennem :-)
Godt de tuningssæt er opgivet i så og så mange procent flere hk.
Det eneste markante ved Miniens effekt kan ses på accelerationen. Føj, de er langsomme 8D
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-01-2007 21:30:34


[edit] Brake horsepower (bhp)
Brake horsepower (bhp) is the measure of an engine's horsepower without the loss in power caused by the gearbox, generator, differential, water pump and other auxiliaries. Thus the prefix "brake" refers to where the power is measured: at the engine's output shaft, as on an engine dynamometer. The actual horsepower delivered to the driving wheels is less. An engine would have to be retested to obtain a rating in another system. The term "brake" refers to the original use of a band brake to measure torque during the test (which is multiplied by the engine RPM and a scaling constant to give horsepower).

Desværre gutter, her er definitionen på BHP, som er målt på [B]krumtappen[/B] :-)

longman

Svaret d. 23-01-2007 21:43:31


Og så SAE horsepower

hp (SAE)
In the United States the term "bhp" fell into disuse after the American Society of Automotive Engineers (SAE) recommended manufacturers use hp (SAE) to indicate the net power of the engine, given that particular car's complete engine installation. It measures engine power at the flywheel, not counting drivetrain losses.

Også målt på krumtappen :-)

longman

Svaret d. 23-01-2007 21:48:32


Og så DIN horsepower

[edit] hp (DIN)
DIN horsepower is the power measured according to the German standard DIN 70020. It is measured at the flywheel, and is in practical terms equivalent to the SAE net figure. However, be aware that DIN "horsepower" is often expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower.

Også målt på krumtappen :-)

longman

Svaret d. 23-01-2007 21:51:02


Og så True horsepower, som der mig bekendt ikke er nogle bilproducenter som bruger

[edit] Effective horsepower (ehp) / True horsepower (thp)
Effective horsepower is the power converted to useful work. In the case of a vehicle this is the power actually turned into forward motion on a chassis dynamometer. In it's cleanest form, it's also called "True HP" - the amount of power transferred to the drive roller plus the dyne parasitics, corrected the chosen atmospheric "correction factor".

Her angives antal HK på de drivende hjul og under standart "vejrforhold" :-)

longman

Svaret d. 23-01-2007 21:53:15


longman
nu du har True HP, DIN HP, SAE HP og BHP mangler vi SPI HP
Så afslut den lige

coopermini

Svaret d. 24-01-2007 04:50:00


Ja!
Der er mange måle enheder for "HESTE" men fælles for dem alle er at de måles på [B]krumtappen[/B]. Der mangler måske lige PS (pferdstärke)= DIN og KW som ofte angives i europa.
Den bilproducent som ønskede at angive antal True horsepower på sit produkt, ville jo nok få lidt svært ved at konkurrerer med andre, som ikke medregner tabet i drivlinien.

longman

Svaret d. 24-01-2007 05:52:39


Hej
NU må i sku stoppe.
skulle vi ikke hjælpe Mads, ELLER HVAD ???
Stop nu al jeres indbyrdes skriveri.( sagt på en pæn måde)

Mini Hilsen Paw

wap

Svaret d. 24-01-2007 20:33:49


Ja, Mads, blev du egentlig klogere eller mere forvirret?

miniac

Svaret d. 24-01-2007 21:20:40


Hej Paw
Du har selvfølgelig helt ret - manden skal ha' et svar :-)
Men det er lidt svært, idet der tales om en total tuning m. knast topstykke, lettet svinghjul mm.
Mit råd ville i første omgang at starte med et stage 1 kit, men hvis det drejer sig om en mere radikal tuning, så ville jeg skaffe mig en anden 998cc motor at bygge på - så kan man gå og hygge sig stille og roligt og få et ordentligt slut resultat - en god 998cc kan erhverves for rimelige penge
Et bud på en 998 "street burner" er at starte med et godt topstykke ala' det Stage 3 du selv nævner en 266 knast og ca. 10:1 i kompression.
Her kan også vælges en VP7 cam på 268/276 som er en rigtig god cam til 998cc Gå dog helst ikke over 276 på en 998cc gaderacer, den kan blive vanskelig at køre ved bykørsel.
Al letning af bevægelige dele, ex svinghjul vil gi hurtigerer acceleration.
Hertil kommer en LCB manifold og en god indsugningsmanifold, evt weber, ellers en HIF 44
Men husk at resultatet bliver kun så godt som den motor du bygger den på - altså helst en opboring til .40 og nogle ex. powermax stempler flush to deck dvs. at blokken skal skimmes. dertil kommer nye lejer oliepumpe mm.
Vær meget opmærksom på topstykkets volumen i forhold til den kompression du vil opnå, helst før du køber det :-)
god fornøjelse

longman

Svaret d. 24-01-2007 21:37:50


Nu vil jeg jo ikke så gerne være ham, der puster alle lysene ud på lagkagen :D Men det var jo lidt lettere i "gamle" dage, hvor man ikke var belemret med Søren Synsmand og hans slæng!! :-(!
Hvordan tager synsmanden det, hvis han stikker hovedet ned i en dobbeltweber? Den er ikke lige det nemmeste at skjule. Og kan han mærke for meget raket under testturen, hva´ så?
Et Stage 1 sæt kan vel klare synet?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-01-2007 21:57:55


Man kan jo bare køre til syn med den alm. karburrator og med tændingen indstillet således at co er ok men motoren kun yder det den må - det har jeg selv gjort mange gange "i gamle dage" :-)

longman

Svaret d. 25-01-2007 05:42:57


Vil bare lige sige tak for hjælpen drenge. Er overhoved ikk blevet skræmt væk, endnu ;)

Men jeg skal nok opdater tropic her, når der begynder at ske noget med mini'en, lidt pic osv.

Mvh Mads

madsgreen

Svaret d. 31-01-2007 16:03:59


Tilbage