A motor / gearkasse

16-01-2006 18:22:13

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen ved, hvor man kan se om det er en 'rigtig' A+gearkasse, og er det den gearkasse der er 'lidt længere' i 1. gearet ?.
mvh Hanne

hanne lyng

den er ikke længer i første. mellemhjulene har større lejer. hvis den er med langt første som på en ligeskåret kan det være en s´eller gt. gearkasse så er der 17 tænder på gearhjulet til første (så vidt jeg husker) ;-)

emaljevan

Svaret d. 16-01-2006 21:28:08


tak for den oplysning -

hanne lyng

Svaret d. 18-01-2006 22:42:02


Hanne
Der findes et hav af gearkassenumer for mini, men principielt er der 3 slags: magic wand, remote og rod change.
En A+ gearkasse er en rod change type. Om den har langt 1'ste gear afhænger af gearhjulene og der er man nødt til at tælle tænder og udregne udveksling. Cooper S gearkasser har betegnelsen 333,190 eller 1128 og er alle af remote typen og fra før 1970 eller deromkring.
En gearkasse kan desuden fåes som close ratio, det vil sige at udvekslingerne ligger tæt og som straight cut eller ligeskårede tandhjul. disse bruges i racer gearkasser idet de er mere stabile og desuden er der mindre effekttab i disse gearhjul.
Det er rigtigt at bla. mellemhjuls lejet i en A+ gearkasse er større
se evt her http://perso.wanadoo.fr/miniman/moteur/boite_vitesse1.htm

longman

Svaret d. 22-01-2006 09:29:47


Tilbage