07-11-2006 18:56:53
hey jeg skal på rullefelt efter jul engang. hvor finder jeg en der er god til weber. må gerne ligge i sønderjylland
Hej .
Jeg ville klart lige rive toppen af , de kan godt finde på at brænde ventiler med det lordte benzin vi kan få i dag ..
Tit kan du også mærke om ventilen binder og ikk har frigangen mere ved vippe tøjet ..
Fidde
combi van 64
Svaret d. 07-11-2006 22:53:16
har du tjekket om den den gnister fint på cylinder nr 2. for det kan lige så godt være det. for vil sige at man ikke bare kan sige at der mangler kompression på cylinder nr 2 bare ved at tage tændrørs hætten af.
Agathon
Svaret d. 07-11-2006 23:08:05
Jeg ville nok også lige pille toppen af for at finde fejlen, men jeg tror (ud fra det du fortæller) også at den har været kørt varm og at stempelringene er smuttet, da den ryger blå, jeg har ladt mig fortælle og har selv erfaret at hvis en motor ryger uanset hvilken last/omdrejninger den køre med er det undermotor der kan være problemet, hvis den kun ryger i tomgang og ikke ved kørsel kan det være toppen.
skal lade det hele være usagt.
nokke
Svaret d. 08-11-2006 10:57:15
Lige lidt mere info.
Jeg har prøvet at skifte tændrør, dæksel, kabler osv. så er helt sikker på at tændrøret på cylinder 2 virker.
Har også prøvet at skrue ventil dækslet af, der er spille rum mellem ventil stamme og vippearm, når denne er i top og de bevæger sig fint når motoren drejes.
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor den ikke ånder vildt, når man løsner olie påfyldnings dækslet, skulle den ikke dette hvis stemplet var færdig.
Den ryger både i tomgang og når den får gas, men lyder til at køre bedre efterhånden som motoren bliver varm, eller får flere omdr.
Poul Dalgaard
Svaret d. 08-11-2006 18:08:28
hej Poaul.
Inden du skiller din motor i småstykker, så få din kompression målt med det rigtige værktøj, så har du et udgangspunkt.
Fet tager ca 5 min, så det er ikke den store omkostning.
Ellers er der flere ting der spiller ind, og jeg nævner dem her i vilkårlig rækkefølge.
For stram ventilspillerum
Brændt ventil
Bukket ventilløftestang
Defekt toppakning
Revne i topstykket
Knækket ventilfjeder'
Alle disse tilg kan du lave uden at skulle have andet end topstykket af, hvorimod hvis du har bålet et stempel af, eller knækket en eller flere stempelringe, er det en anden sank, for så skal motoren ud og skilles helt.
Prøv først at køre motoren varm, og gas så op til ca 4-5000 omdrejninger, og hæld så en danskvand i små sjatter i karburatoren.
Så¨kan dette løsne evt dine stempelringe hvis de er groet fast.
Du kan evt. dagen før pille tændrørerne ud, og hælde noget rustfjerner i cylinderen, eller bare lidt renset petroleum.
Det gør underværker.
Knast
knast
Svaret d. 09-11-2006 07:03:05
Kære Poul
Som du beskriver det, er det nødvendigt at afmontere topstykket.
Blå røg betyder afbrændt olie (sort røg er fed blanding, hvid røg er vand(damp)). Det er let at se om stempelringene er utætte. Hvis de er tætte er der et jævnt kokslag på stempeltoppen, hvis de er lidt utætte, er stempeltoppen "ren" yderst, og hvis de er rigtigt utætte er der overhovedet ikke koks på toppen.
Hvis der er kørt uden blytilsætning og der ikke er isatte ventilsæder, vil først sædet gå i stykker, og senere selve ventilen.
Venlig hilsen
Lars Boman Madsen
boman
Svaret d. 09-11-2006 09:03:04
Lige lidt opfølgning, jeg har ikke fået toppen af endnu, men har prøvet at hælde wd 40 ned i cylinderen og det blev ved at stå i cylinderen til dagen efter. Så jeg tror selv det er en brændt ventil.
Skriver hvad fejlen var, når jeg finder den eksakte fejl.
Poul Dalgaard
Svaret d. 17-11-2006 12:43:11
Hej Poul
Prøv at kig under http://www.minispeed.dk/mini/forumet_read.asp?id=3620
bruger du det info der står der kan du med sikkerhed finde ud af hvad der er galt uden at åbne motoren den måde bruger rigtige gammeldag mekamiker som der ikke er mange af mere nu er det jo kun reservedeles udskifter. og de kan intet uden en computer
coopermini
Svaret d. 17-11-2006 20:00:46
Poul jeg håber du har skiftet motorolien inde du skrater den motor igen efter det du skrev. (jeg har ikke fået toppen af endnu, men har prøvet at hælde wd 40 ned i cylinderen og det blev ved at stå i cylinderen til dagen efter.) da WD40 ikke har den funktion som din motorolie og vil ødelægge din smøre evne. skal du lave den type prøver skal du gøre det med sprit da det fordamper i løbet af nogle timer. ALDRIG BLANDE OLIER DA DE KAN FORRINGE OLIENS KVALITET PÅ GRUNG AT ANTI STOFFER I OLIEN IKKE ALLE OLIER KAN ENES
coopermini
Svaret d. 17-11-2006 20:14:22
knast
de der råd med dansvand og rustfjerner er en dårlig ide og det ødelægger din motor vand i cylinderne er det samme som koldstart slider meget og specielt nor rasten af motoren er varm kan man resiker at cylinderne eller ventilerne flækker. og RUSTFJERNER i cylinderne er banlyst. skulle du ikke melde dig til motorlære bliver sku lidt gal over at du kunde finde på at give andre det råd. RUSTFJERNER siger sku sig selv hvad det skal bruges til. AT FJERNE RUST GO SNAVS. men fjerne rust kan kun ske ved varme. ikke med alle de mirakkel midler. olie og varme ikke andet.
coopermini
Svaret d. 17-11-2006 20:26:21