Tandstang?

11-09-2006 13:06:15

Jeg har slør i rattet på min 77'er 1000'er. Jeg kan mærke det er nede ved tandstangen. Sidder der et kardankryds dernede eller er ratakslen sat direkte på tandstangen? Og tilsidst: Er en tandstang til at skifte, eller er det noget rigtigt lo..?

Sejer

sejer

Jeg har ikke selv prøvet det - men det er vist ikke nemt. Det handler bla. om at løsne og sænke forbroen for at komme til. Se i din Haynes manual på afsnit 10-17 - og denne tegning: http://www.cooper-racing.dk/mj2-j1.jpg

Mvh. Kenneth

KennethDK

Svaret d. 11-09-2006 13:59:15


Ikke for at tage modet fra dig, men jeg skiftede tandstang for en del år siden og det ER noget værre l... at skifte... xx(

/Nicolai

Nicolai_Dam

Svaret d. 11-09-2006 16:31:33


der sidder en låsebolt på ratstammen inde i kabinen den kan være løs, ellers er der nogle sims som kan skiftes udvendigt, men kig i din haynes manual eller værkstedshåndbog der er beskrevet hvordan man justere tandstang. men at skifte tandstang er som de andre også har skrevet noget hø at gå igang med. forbroen skal sænkes ned den kan ikke skiftes uden

mvh
kuno

Staalorm

Svaret d. 11-09-2006 18:04:27


Hej Sejer.
Stop lige en halv !!
Check lige dine øvrige styreforbindelser, inden du skifter tandstangen.
Dit slør kan ligge i bærekuglerne, samt styrekuglen på selve tandstangsforbindelsen (styrearmen).
Er det ikke her, må du til at skifte tandstangen, og det gør du på følgende måde.

1. Hejs bilen op, og sæt et par bukke under i hvert hjørne ved innerskærmen, således din forbro er fri.
Sørg for den står rigtigt.

2. Så løsner du forbroen inde i motorrummet, de to bolte som sidder i hver side .

3. Så sætter du en donkraft under bundkaret, og løfter det en anelse.

4.herefter løsner du de dragebånd som holder tandstangen. De sidder i bunden indvendig på det skrå stykke ud mod motorrummet.
Du fjerner møtrikken helt så dragebåndet kan pasere helt.

5. Herefter løsner du forbroen for neden og fjerner møtrikkerne helt.

6. Nu piller du styrekugleforbindelsen af i dit hjulnav, og tandstangen er nu fri.
Tag så sikringsbolten fra ratstammen ud og fjern ratstammen fra tandstangsstudsen.

7. Så vipper du forbroen ved at løsne donkraften.
Forbroen skal kun ca 6-10 cm ned, så kan du trække tandstangen ud. (husk at fjerne dragebåndene uden at slå på noget som helst.)

Det hele gøres selvfølgelig med hjulene afmonterede.

Så er det bare at montere den nye tandstang, eller renover den gamle

God arbejdslyst

Knast

knast

Svaret d. 12-09-2006 08:39:45


Tilbage