Køler

05-05-2013-17:53:11

Hej med jer. Bare lige for at være sikker. Propellen på køleren skal da suge ind fra forskærmen og ikke blæse på køleren. Ik?

D jessen

N E J Propellen skal blæse luft ud af motorrummet og ind i inderskærmen.
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 05-05-2013-18:15:55


Ja som Mogens skriver, den skal blæse ud.. Du kan nemt mærke varmen hvis lige man går forbi skærmen når motoren er varm :-)..

Hvis du er bange for at vende den forkert så har det ingen indflydelse, den blæser uanset hvordan den vender :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 05-05-2013-18:34:19


Når ja Karsten. Men jeg var lige ude og køre idag og så blev den alt alt for varm og kogte. Så jeg tænkte det kunne være noget med den propel at gøre

D jessen

Svaret d. 05-05-2013-18:46:49


Der står ``Engine side`` på propelen. Støbt i plastiken på det der vender mod vandpumpen. :-)

[img]https://www.minispares.com/image.axd?type=product&picture=600/12G2129.jpg[/img]

Denne vender med køler siden op ad. :-)

batman

Svaret d. 05-05-2013-21:49:13


Det er helt rigtigt. Men selvom du vender den forkert, så blæser den stadig.den rigtige vej :-)

KarstenK

Svaret d. 05-05-2013-23:46:40


Ja det er en af de steder hvor jeg synes de kærer englændere fejler. Hvorfor blæse varm motorluft igennem køleren når man kan trække frisk luft ind istedet?? ;-)

MS-DIY

Svaret d. 06-05-2013-09:37:27


1) Den naturlige ventilation i motorrummet er ind foran og ud under bunden og gennem venstre inderskærm. Hvis du trækker luften ind i motorrummet skal du modvirke den naturlige ventilation fra lufttrykket på fronten af bilen. (når denne kører). Jeg vil tro at effektiviteten er mærkbart ringere hvis du ville trække luft ind fra skærmen.

Iøvrigt er det ikke fordi den trækker varm luft gennem køleren, udstødning sidder på bagsiden af motoren og der er rigtig god ventilation fra fronten. (se bare hvor meget luft der kommer gennem friskluftdyserne, selv ved lav hastighed.)


..nu vi er ved det, passer en MPI vandpumpe på en gammel A blok? Jeg overvejer at skifte til en elektrisk blæser med egen styring og dermed droppe den kileremstrukne. MPI`erne har ingen blæser monteret på vandpumpen.

tb205gti

Svaret d. 06-05-2013-09:44:36


Når man skal nedkøle et rum stort eller lille, så trækker man altid den varme luft ud, og lader den ``kolde`` selv trække ind når det varme blæses ud.. Dermed opnås den bedste effekt.

KarstenK

Svaret d. 06-05-2013-13:33:18


KarstenK ja det er rigtig den er jeg med på.
tb205gti nu er jeg ikke ingeniør eller noget i den stil men tror nu ikke det ville have nogen mærkbar ringere effekt snarere ville indstrømningen gennem køleren blande sig i luftstrømmen og blive presset ned under bilen.
Ja netop, udstødningen sidder og ``gemmer`` sig på bagsiden af motoren og lige op over har du din/dine rider siddende. Derfor ville jeg gerne have så meget friskluft ind evt. kombineret med et scoop

MS-DIY

Svaret d. 07-05-2013-15:56:00


Men når jeg tænker over det, det sker af og til, den luft der kommer ud på den anden side af en køler, også front monteret, er jo temmelig varm. Prøv bare at sætte din hånd på venstre forskærm. Det jeg prøver at skrive er at det nok ikke bliver til friskluft men varmluft der kommer ind til motoren :-S

MS-DIY

Svaret d. 07-05-2013-16:03:22


Tilbage