Ahhh lyden af 2xSU..

25-04-2013-14:17:18

..og her snakker jeg ikke om Statens Uddannelsesstøtte - men to gange Skinners Union i 1 1/4``.

Bilen startede for første gang i nogle uger nu, men der er liiige lidt justering der skal laves. Den kan kun holde sig kørende med fuld choker og selv da kan den ikke helt tage gassen. Jeg har justeret dyserne ned næsten en hel omgang - og det har da hjulpet en del.

..Men jeg har en mistanke om den tager falsk luft, den går urent for pludselig at stige voldsomt i omdrejninger for derfor at falde igen kort efter. Den går urent og skyder baglens hvilket tyder på for mager blanding.

Næste trin er at få sat speederkabel og choker kabel på - det er så her mit problem kommer. Hvordan (/)&%¤#``¤``#/&%¤&(#%/¤ kommer man ned og får sat speederkablet på når begge karburatorer er monteret? Jeg kan slet ikke få plads til en nøgle eller mine hænder.

Derudover - hvordan ``#¤&%&=)(/)(& kommer man til at justere høj tomgang på chokeren knast? Skruen vender jo ind imod toppen og jeg kan igen ikke få mine hænder derned.

tb205gti

Første skridt er at fjerne luftfilterne ;-)
Det plejer at kunne hjælpe lidt på pladsen.
Ellers ?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2013-16:08:34


der er ikke filter på dem lige nu. Jeg har fået dem grovbalanceret. Jeg havde kun en 4mm slange, så det var lidt svært at høre forskel, men den går stabilt og rent med 900 omdr/min i tomgang nu. Den tager gassen lidt tøvende, men det regner jeg med skyldes at jeg endnu ikke har olie i stemplerne.

Næste skridt er at få colortune på den og få justeret blandingen korrekt - herefter endnu en balancering og til sidst ryger speederkabel og chokerkabel på den.

..og til aaaaaller sidst, så skal MED filteret og de to stub stacks på.

tb205gti

Svaret d. 25-04-2013-16:31:44


Du kan roligt montere stub stacks inden justeringen. De påvirker blandingen.
Måske ikke alverden ved tomgang, men lidt har jo også ret ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2013-18:00:32


Jah, joh.. Det er et MED filter der kommer på, det har en ret stor bagplade så med det på kan jeg ikke komme til at justere. :/

tb205gti

Svaret d. 25-04-2013-18:25:17


Nå ja, det går jo nok ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2013-18:30:07


Du skal komme olie i klokkerne inden du starter, ellers kan den ikke tage gassen.

Boman

Svaret d. 25-04-2013-19:00:45


Boman: Noteret. Grunden til der ikke er olie i dem nu er at jeg dels ville have den startet og til at holde tomgangen og så lige få dem grov ballanceret inden jeg sætter speedertræk mv. på.

tb205gti

Svaret d. 25-04-2013-19:26:07


Man samler dem helt færdig OG sætter kabler på OG hælder olie i FØR man starter den, og så justerer man dem.

Hvis det ikke går som ønsket, kan du jo tage til Virum en dag, så kan jeg ``kikke`` på dem.

Boman

Svaret d. 25-04-2013-20:07:18


det er fantastisk at hygge med lyd og udseendet kan ikke sammenlignes med noget! :-)
jeg monterede på min sidst på året sidste år og ville egentligt ha en lokal rally mand til at justere dem ind for mig for at være sikker på de står 100%, men er begyndt at tvivle, for den køre HELt vildt godt som den køre lige nu, og har gjort det hele tiden med dem på.
Så spørgsmålet er om han kan juster bedre end jeg selv har gjort.....

Pøj pøj med det, og ta endelig billeder så vi kan følge med.

Mvh Molly / Torben

Molly

Svaret d. 26-04-2013-21:45:24


Så fik jeg lige luftet bilen en lille tur.

NØJ en forskel! Den har markant bedre moment nu end den havde før - det beviser vel blot hvor slidt/dårlig den gamle HS4`er var. Før kunne den dårligt trække skindet af en kakao - nu er der bare meget mere moment. Jeg har ikke drejet den helt op endnu, vil gerne lige have min colortune på for at verificere ``grov blandingen``

StubStacks, olie og filter gjorde iøvrigt at den skulle magres lidt mere ud i forhold til da jeg justerede den uden noget på. Den går ca. 600 omdr/min i tomgang nu, det vil jeg gerne lige have hævet en smule igen. Den reagerer kvikt på gassen. Nålene er GY, det lader til at de passer udemærket til den.

Næste skridt er Colortune på den, balancering på både høj og lav tomgang og så en slange fra fronten op til filteret for frisk kold luft.

Men for pokker den går bare meget bedre nu - og det er stadig på org. top og billig LCB manifold. Kan næsten ikke vente til nyt portet topstykke og en Maniflow FreeFlow manifold på den.

Nårh ja - katastrofeblinket virker sørme også på den nu - må have skubbet til en ledning mens jeg rodede..

tb205gti

Svaret d. 26-04-2013-22:28:59


Ahhhh solen skinner, bilen kører _markant_ bedre, den trækker nu rent helt nede fra ~1200 omdr/min, den går snorlige i tomgang og den smider ikke sort røg ud i tomgang.

DEJLIGT!

tb205gti

Svaret d. 29-04-2013-09:05:55


Det jo ren solskins historie ;-)
Skønt at hører!!

MS-DIY

Svaret d. 29-04-2013-11:50:13


Super fedt gy nålen er en cooper 998, er der nogen er inde der ved hvilken fjedre i klokken der gir den fedeste blanding, blå eller rød ?
Hilsen Ronnie

RBJ

Svaret d. 29-04-2013-20:06:39


Rød.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-04-2013-21:08:06


Tak

RBJ

Svaret d. 30-04-2013-05:12:20


Men for lige at uddybe ;-) Fjederen vælges strengt taget efter hvor meget motoren yder.
Når motoren yder max effekt, skal karburatoren/karburatorerne være helt åbne. Sådan plus/minus.
Så jo mere en motor kan suge, jo kraftigere fjeder.
Des Hamill har skrevet en del om tuning af SU´er, han trimmer dem også helt uden fjeder.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-04-2013-09:10:00


Tilbage