09-04-2013-13:44:10
Hvordan er det nu? Hukommelsen svigter.....
Tydelig blå røg ved gearskift opad.
Lige et synligt puf af røg i sidespejlet.
Ventilstammepakninger eller?
mvh. Carsten.
eller måske indgroede ringe... :-)
det viste sig at være mit problem...
julianfalck
Svaret d. 09-04-2013-14:17:00
Det lidt sure er, at motoren kun har kørt ca. 10 tusser.....
Og er trimmet ind hos en velanskrevet tuningsmand, med rullefelt og den ganzen molevitten.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 09-04-2013-17:24:41
Ventilstammepakninger plejer at være blå røg ved opstart efter den har stået er stykke tid,lyder mere som underkompression (slid eller dårlige ringe), har du prøvet en kompressionstest?
labori
Svaret d. 09-04-2013-17:47:00
Kan være olietyvene, men også tilgroede olieringe, som Julian nævner, men det kan også være, at Motoren får for fed blanding, og som følge af dette uvæsen, fået afvasket cylindervægen, så motoren simpelt hen er slidt op.
Det her jag set på en motor som kun nåede at køre ca 5000 Km
Andre har også prøve det, specielt hvis man monterer karburator i ``overstørrelse``
Knast
knast
Svaret d. 09-04-2013-18:27:48
jeg tror ikke det er oppe fra, mm der er revner.
Der kan slet ikke komme nok ned der igennem styret medens motoren går. men det kan står og dryppe lidt om natten og så slår den en prut.
Du kan også ha en dårlig toppakning mellem en oliekanal og en cylinder?
Men toppen skal vel af for at så om cylinderen er glaseret eller pakningen er ok, eller hvad der sker... æv.
Jeg skifter knast og løftere til vinter, jeg kan ikke længere holde tanken om ikke roteren løftere ud... men det er jo god træning. ;-) og så tror jeg jeg skal ha afbalanceret krumtappen, den vibrere lidt ved 1800, 2300, 3200, 4000 men efter det op til knap 7k er der ren magi! ;-)
julianfalck
Svaret d. 09-04-2013-19:23:27
Jeg har desværre mistanke til den fede blanding......
Så kunne jeg jo lige så godt selv have justeret den ind.
Man bliver klogere og klogere, men ikke i bedre humør.
Tak for indlæggene.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 09-04-2013-20:46:07
Blå røg = olie
Sort røg = for meget brændstof
Hvid røg = vanddamp
Hvis motoren er slidt (fx. stempelringe), kommer der blå røg, især hvis den har gået nogen tid i tomgang, eller man har motorbremset, og man så giver gas.
Hvis der kommer blå røg hele tiden er den meget slidt.
Hvis man afmonterer topstykken, kan man som regel diagnostisere problemet.
Hvis der er et jævnt lag koks på hele stemplet, er ringene tætte. Jo mere ringene er utætte, jo mere vil stemplet være ``rent`` , hvis hele toppen af stemplet er ``rent`` er stempelringene meget utætte.
Boman
Svaret d. 10-04-2013-09:40:31
Stemplerne er pænt tilsodede alle sammen. Der er en anelse ren kant aller yderst. Måske 2-3 mm.
CO´en i tomgang er omkring 10%, men lambdaværdierne ved landevejskørsel er ganske fine.
Så hvis den er slidt pga. fed blanding må det være ved lav hastighed. Der er værdierne rigelige.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2013-13:26:40
Dvs. stempelringene er ikke helt utætte.
Hvordan kan du køre med en CO i tomgang på 10%?
Den må da gå rigtigt dårligt.
Da man opfandt CO målingen, og grænsen var 4.5 % målte jeg på min 1275 motor med to styk HS2 karburatorer. Jeg målte 1.5 %, aha tænkte jeg, hvis jeg justerer op til 4.5 %, vil den accelerere hurtigere. Men jo federe blandingen blev, jo dårligere gik den. Så det endte med, at jeg justerede den tilbage til 1.5 % - og så gik den godt.
Boman
Svaret d. 10-04-2013-13:46:09
Jeg ville heller ikke bryde mig om den CO ;-)
Men eksperten, der trimmede motoren, ville ikke slibe nålen, så det blev et kompromis.
Tilsyneladende med et lidt uheldigt resultat.....
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2013-14:49:12
Der er jo stor sansynlighed for dårlige stempelringe.
De ringe eller stempler der leveres i dag kan være noget l...
Jeg kan levere ringe til alle motorer i Top-kvalitet.
Hætterne på ventilerne er selvfølgelig i orden, ik ?
Hilsen
Peter
Peter Mogensen
Svaret d. 10-04-2013-19:33:16
Det hele er/var nye dele. Men du kan da have ret i, at ringene kan have været for dårlige.
Mig bekendt var det stempler og ringe fra UK.
Iversens Cylinder service renoverede motoren, og han var godt tilfreds, så længe stemplerne ikke kom ovre fra Østen ;-)
Og inden nogen misforstår mig, så har jeg kun ROS til Iversens.
De ved, hvad de har med at gøre.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2013-21:10:13
Citat:
Jeg ville heller ikke bryde mig om den CO
Men eksperten, der trimmede motoren, ville ikke slibe nålen, så det blev et kompromis.
Tilsyneladende med et lidt uheldigt resultat.....
Carsten.
Hvilken ekspert?
Man sliber ikke en nål til SU karburator, man vælger er nål der passer.
Hvis nålen passer til dysen, kan man altid stille tomgangen korrekt, derimod bestemmer nålen (og fjederen) blandingen over tomgang, og sammen med olie/dæmpning blandingen under acceleration.
Boman
Svaret d. 10-04-2013-22:19:16
Jeg er ikke berettiget til at hænge et firma ud på et offentligt forum.
Hvad ejeren af Minien vælger at gøre, er hans valg.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2013-23:46:28
Jeg er skam ikke interesseret i navnet.
Jeg vil bare mene, at hvis ikke man kan stille blandingen nogenlunde korrekt i tomgang, og overvejer at slibe nålen, er man ikke kvalificeret til blive kaldt ekspert.
Boman
Svaret d. 11-04-2013-07:21:38
Hvis den er kørt ind af en velanskrevet tuningsmand så er der vel nærmere tale om der må være sket en fejl et sted. Det er jo let nok at være bagklog, og hænge folk ud. Især på internettet hvor alle folk har en mening. Al respekt til dig Carsten for at holde på den gode tone :-)
Jeg hænger lidt på det som knast nævnte med de glaserede cylindervægge. Det kan give nogen grimme resultater, min motor står stadig i skammekrogen af samme årsag :-D godt man har nogle i reserve!!
Mht. at køre med slebne nåle i SU karburatorer er da ikke totalt no-go? At slibe nåle til karburatorer er da blevet gjort siden den blev opfundet, at udvalget og tilgængeligheden på nåle i dag er så stort og tilgængeligt så det ikke er nødvendigt, gør det vel ikke uanvendeligt. Jeg kører selv med en slebet nål i min Hif38 og den kører bedre med den, end den nål jeg købte, der skulle være den bedste til formålet.
Med ønske om en snarlig god weekend.
Mvh.
Lars
Swish
Svaret d. 11-04-2013-17:06:15
hvis man kender de rigtige folk der kan sliber en nål vil jeg heller køre med sådanne en som er slebet så den passer 100% til resten af set uppet.
emaljevan
Svaret d. 12-04-2013-04:19:19
Umiddelbart har jeg ikke noget problem med at slibe nåle, omend det er tidskrævende, når ens rullefelt er en lang stribe asfalt ;-)
Vedkommende, der justerede motoren ville ikke slibe den, ok med det, men som Boman er inde på, burde valget af en anden nål nok have været muligt.
Nu ser vi.
Så må motoren ud, blive honet, få nye ringe, hvis det kan gøre det.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-04-2013-09:10:03
jeg havde de solide olieringe i. Dem skal man ikke bruge.. de var groet helt fast og udgjorde faktisk ikke nogen funktion til sidst..
Brug dem i 3 eller 4 dele. Dem i 4 dele er bedst.
http://www.minimania.com/part/RA20216%2DSTD/DEVES-PISTON-RINGS-998-STD-3-RINGS som dem her der har den der inderste ring der presse skraberingene ud...
Jeg er sikker på du ved alt om det carsten... men hvis der nu er nogen der ikke ved det og kigger med ;-)
julianfalck
Svaret d. 12-04-2013-12:01:17
:-)
Jeg husker ikke, hvordan de så ud, dem der fulgte med stemplerne. Måske jeg kan finde et foto........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-04-2013-15:47:35
Man kan nogen gange opleve, at efter renovering af topstykke, at olieforbruget stiger, hvilket skyldes, at når ventilerne pludselig bliver tætte, og kompressionen bliver bedre, vil underkompresionen når motoren er slidt, give forøget forbrug af olie på cylindervægen/toppen af stemplerne
Knast
knast
Svaret d. 12-04-2013-18:02:30