08-04-2013-20:05:32
Halløjsa
Minien bliver 35 år den 9 Maj, jubiii :-) I den forbindelse skal jeg jo forbi motorkontoret og ændre til veteranstatus, men jeg har idag fået en vægtafgift opkrævning på alm 930 kr.. Skal jeg bare betale den, også får jeg penge retur eller hvordan og hvorledes virker det ?
Karsten
Ja, du får altid penge tilbage fra skat, hvis man har betalt for meget, og den dag du ændrer den til veteranstatus, får du det retur. Det har jeg da fået. Mvh. uno :-)
Uno
Svaret d. 08-04-2013-20:20:20
Er det nødvendigt at ændre manuelt? Min kom automatisk på veteranstatus da jeg ormregistrerede den fra tidligere ejer.
tb205gti
Svaret d. 09-04-2013-09:50:06
Ja det er korrekt, men Karsten skal jo ikke omreg. så jeg tror men selv skal gøre Skat opmærksom på dette. :-D
Uno
Svaret d. 09-04-2013-11:54:37
Uno
Er du sikker på det er vægtafgift du har fået tilbage fra, eller måske er det din forsikring.
KarstenK
Svaret d. 09-04-2013-13:28:41
Hej Karsten.
Jeg formoder, at du skal betale for perioden april-september. Da din bil ved starten på denne periode stadig ikke er fyldt 35 år, skal du betale normalpris. Først ved næste opkrævning betaler du 25%. Dette foregår automatisk, og du skal ikke gøre noget selv. Det har egentlig ikke noget med begrebet veteranstatus at gøre. Veteranregistrering, som det hedder hos skat, er noget du selv skal ændre, og det giver dig så fordele som længere synsperioder og billig forsikring (fordi forsikringsselskabet bl.a. kræver veteranregistrering, for at du kan få billig forsikring). Til gengæld må du så ikke anvende den som hverdagsbil, hvis den er veteranregistreret.
Hvis du har haft den forsikring som ``klassisk bil`` (25-35 år), kan det være at dit forsikringsselskab automatisk ændrer det til veteranforsikring ved første opkrævning, efter din bil er fyldt 35 år. Det skete for mig gennem Thisted Forsikring.
Mvh Jan.
bakkendorff
Svaret d. 13-04-2013-11:10:09
Jan du har helt ret..
Det var også den besked jeg fik af Skat da jeg snakkede med dem i Torsdags :-)
Karsten
KarstenK
Svaret d. 13-04-2013-15:38:51