Camber justering i bag

24-03-2013-20:44:00

Jeg sad lige og søgte lidt i forummet og bliver nød til lige at spørge.
Kan man justere baghjulene så jeg kan få lidt mere camber eller skal man ha et beslag eller sådan noget?

Det er en 850er fra 77

D jessen

og det er negativ camber jeg er ude efter :-)

D jessen

Svaret d. 24-03-2013-20:45:07


man kan købe et beslag så man skulle kunne justere baghjulene som man vil have dem, næsten(det er jo engelsk) ved bare ikke hvor glad hr. synsmand er for det...

rød1000

Svaret d. 24-03-2013-21:45:42


Du kan bare file hullet yderst op, altså tage beslaget af, og file hullet ovalt, så får du mere negativ camber.
Men tag lidt ad gangen.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-03-2013-21:46:02


Som carsten siger filer du hullet i beslaget langt, og køber en motorcykel kædestrammer, hvor du svejser beslaget fast til bagbrobeslaget, og sætter gevind spindlen med hullet op på akslen, og med et par store skiver spænder du hele molevitten fast, når du har fundet din ønskede cambervinkel.
Du kan også købe et færdigt beslag, men det adskiller sig ikke meget fra det jeg nævner her.
Knast

knast

Svaret d. 25-03-2013-16:59:49


Jeg går ud fra at du mener mindre camber, ikke mere camber?

Mere camber vil få hjulene til at hælde mere udad foroven.

Man bruger negativ camber på racerbiler for at få mere greb i svingene. Men du har ikke brug for mere greb bagi, minien er jo understyrende, så det er foran, man har brug for mere greb.
Man kan købe to styk længere nederste svingarme, en der giver 1½ grad mere negativ camber, og en der giver 2½ grad mere negativ camber.

Jeg bruge 2½ grad negativ camber arme, og baghjulene er justeret til 0 grader camber ved hjælp af http://www.minispares.com/product/Classic/Body/Panel/Repair/MS70.aspx?030703&ReturnUrl=/search/classic/camber.aspx|Back%20to%20search

Boman

Svaret d. 26-03-2013-16:58:22


Har ødelagt et par af dem, så jeg måtte selv fremstille nogen der kunne holde, jeg kørte med 3 grader for i neg.camber, og 2 grader bag, med en spredning på 2 grader, så det var nemmere at dreje, men gør det kun hvis du er rutineret sportskører, for bare det at du tækner på at dreje, så drejer den :)

God latin. punktet fra øverste bærekugle i midten, skal være i linie med nederste bærekugle midtpumkt, som i lige linie er midten af dækket/fælgen !!

Knast

knast

Svaret d. 27-03-2013-19:14:11


Nogen som har et sports set op , altså camber for og bag samt sperdning , bare så man lige har nogle tal og grader at gå ud efter.

Bergholdt

bergholdt

Svaret d. 27-04-2013-09:37:47


Jeg har, som sagt, 2 1/2 grad negativ camber arme foran, bagi har jeg valgt 0 grader camber, og 0 grader toe in.

Toe in bagi giver understyring, toe out giver understyring.

Men pas på, overstyring er kun for kørere der er trænet i at ``fange bagenden``.

Og husk man må ikke slippe speederen når bagenden skrider, så bliver det endnu værre. Man må højest ``linde lidt på den``, altså undgå motorbremsning.

Min søn, som var en storartet gokartkører, snurrede rundt med min bil, fordi han slap speederen, da bagenden skred ud. Husk der er forskel på at køre med baghjulstræk og med forhjulstræk.

Boman

Svaret d. 27-04-2013-16:24:15


Rettelse!

Toe out giver overstyring (eller mindre understyring).

Boman

Svaret d. 27-04-2013-16:26:36


Tilbage