25-02-2013-10:01:42
Hej er der nogen der har et billede af hvordan de har monteret en ny bremseforstærker på minien, når den ikke er født med den.
Jeg synes ikke lige jeg kan se hvordan det medfølgende beslag skal vende!
Eller kan beskrive det? :-)
Hilsen Kim
Bremser den ikke fint uden?
Jeg har ikke forstærker med skiver foran, og den bremser da lige så fint som min menneskebil med abs og det hele... :-)
Måske skal man trykke lidt hårdere, men det er jo en ``analog`` bil...
julianfalck
Svaret d. 25-02-2013-16:15:48
Skal jeg ikke kunne sige, nu montere jeg den med bremseforstærker, når jeg nu alligevel er ved at renovere den. :-)
Subir
Svaret d. 25-02-2013-16:30:15
klart nok :-)
julianfalck
Svaret d. 25-02-2013-20:36:55
Fair nok hvis den er købt, men ellers er jeg da helt enig i at der ikke er brug for den, med skiver foran bremser rigtig fint uden.
Per L.
labori
Svaret d. 25-02-2013-22:05:23
ABS er heller ikke nødvendigt, sikkerhedseler er heller ikke nødvendige - men det er dælme rart at have det. :)
Det er muligt at den bremser fint uden forstærkeren, men du kan få hurtigere fuldt bremsetryk med den end uden, den dag man skal lave en katastrofeopbremsning.
tb205gti
Svaret d. 26-02-2013-11:07:44
det kan jeg så skrive under på man sagtens kan uden forstærker. ;-)
Nu har jeg kun kørt med 8.4`` men de er MEGET nemme at styre, og hvis man jævnligt justere tromlerne bag i bremser den rigtig rigtig godt. (jeg plejer at hive håndbremsen 3-4klik op og justere så jeg lige kan dreje hjulene rundt med hænderne)
uden al for meget ICE og smarte sæder vejer vi ikke mere end i omegnen af 600kg.
julianfalck
Svaret d. 26-02-2013-13:21:45
Da jeg - for mange år siden - monterede bremseforstærker på min mini med 1275 motor, ville jeg ikke montere skiver, da jeg ikke ville tiltrække mig opmærksomhed af den grund. I stedet monterede jeg racerbelægninger og nævnte bremseforstærker.
Jeg blev overrasket over, at det lavere bremsetryk med bremseforstærkeren gjorde det nemmere at dosere bremsen.
Hvis man skal trykke alt for hårdt mister man ``finreguleringen`` og det gør det vanskeligere at bremse helt til grænsen.
Boman
Svaret d. 26-02-2013-14:18:11
jeg kører med vent. metro skiver og 4 stemplede kalibre uden bremseforstærker, den bremser ganske fint ;-) ...selvom det er en estate og den er lidt tung i røven
johnny b
Svaret d. 26-02-2013-17:40:59
det er vel i grunden et spørgsmål om ben... ;-)
julianfalck
Svaret d. 26-02-2013-19:16:19
julianfalck: Du kan sagtens få maksimal bremsevirkning uden forstærker, men i en katastrofeopbremsning får du hurtigere maksimalt tryk, end uden forstærker.
Prøv det på køre teknisk anlæg, bremselængden bliver kortere fordi du hurtiegre kommer op på max. bremseeffekt.
Boman: nemlig. (og en sidebemærkning, jeg har ikke glemt dig :-) )
tb205gti
Svaret d. 26-02-2013-22:02:45
Boman kørte jo nok med Ferodo AM4 belægninger i tromlerne. De giver et helt fantastisk bid.
Der er vist ikke opfundet nogen ordentlig erstatning.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 26-02-2013-23:04:29
det er jo en ``forstærker`` så, det er jo ikke ligefrem underligt.
Men jeg ville nok bruge tiden, pengene og ikke mindst pladsen på noget andet end en bremseforstærker i min bil. men man gør vel hvad man synes bedst... :-)
Hvis jeg hamre foden på bremsen kan jeg blokere med det samme, og det er jo ikke meningen ved en katastrofe opbremsning. så jeg kan ikke se hvad jeg skulle med en forstærker.
julianfalck
Svaret d. 27-02-2013-12:16:57
Det jeg prøvede at sige var, at bremseforstærkeren gjorde det nemmere at dosere bremsen præcist, og derved lave en optimal opbremsning. Det er således, at jo hårdere man skal træde, jo mindre kan man finregulere trykket. Hvis I studerer musklers virkemåde, er der ikke noget underligt i det.
Jeg har både kørt meget hurtigt på landevejen (før den generelle hastighedsbegrænsning blev opfundet (1973)), og kørt gokart, hvor man kun bremser på baghjulene, hvorfor det er muligt at lære at bremse under meget vanskelige forhold (slicks på våd asfalt, jeg havde ikke råd til regnvejrsdæk).
Boman
Svaret d. 27-02-2013-14:52:58
smid du bare den forstærker i...
jeg kan godt li` blomkålsgratin - folk er forskellige, heldigvis.... ;-)
julianfalck
Svaret d. 27-02-2013-14:58:11
I mine minidage (først i 70erne) monterede jeg flere forstærkere, udelukkende på skiver (Cooper S med 10 tommer hjul) Jeg monterer den altid inde i kabinen med vaccumbeholderen i retning mod højre forsæde. Den rager faktisk ikke længere ud end varmeapparatet, og tager ikke nogen plads i, det i forvejen trange, motorrum. Du sparer dermed også en masse tid når du skal lave andre ting i motorrummet. Til spørgsmålet forstærker eller ej, vil jeg, til enhver tid, sige altid forstærker sammen med skivebremser. Det er jo ikke bare for sjov at bilfabrikanterne også gør det. ;-)
CSø
Svaret d. 02-03-2013-20:56:00
Bremseforstærker eller ej, det er vel en personlig beslutning, jeg selv brugte det ikkke på de ca 15 racerminier jeg har bygget og anvendt siden 1967, men et godt råd er, at hvis man er til sportskørsel, at anskaffe sig et sæt racerklodser, samt et sæt standard ditto, og så sætter man den hårde klodse på ydersiden af skiven, og std. klodsen på innersiden. så har man altid bremser, uanset om det er varmt eller koldt, eller man har kørt lidt moderne, eller med nedkølede skiver på langtur.
Knast
knast
Svaret d. 03-03-2013-10:18:44
knat: Vil det ikke give forskellige varmepåvirkning på hhv. yder og inderside af skiverne? Det er måske ikke så vigtigt på solide skiver som på vemtilerede?
tb205gti
Svaret d. 03-03-2013-10:24:09
Jeg valgte bevidst ikke at bruge egentlige racerbelægninger på min Cooper S. Fordi racerbelægninger skal op på en vis temperatur for at virke optimalt. Det er fint på en bane, men ikke på landevejen, hvor den skal bremse perfekt FØRSTE gang.
Jeg valgte Geeen Stuff Kevlar belægnnger
http://www.minispares.com/product/Classic/Brakes/Front/Pads_shoes/C-8G8995GREEN.aspx?040103&ReturnUrl=/search/classic/green%20stuff.aspx|Back%20to%20search
De bremser perfekt første gang, OG da jeg var på Djursland og køre med den, lige efter renoveringen, var jeg den eneste mini uden problemer med varme bremser/fading.
Boman
Svaret d. 03-03-2013-15:58:13