31-01-2013-12:49:52
Hej...
Jeg er nok lige nødt til at få én af jer til at fortælle mig hvilken karburator jeg har.
Der er 3 billeder af den, taget fra dens bedste sider synes jeg selv, på min profil.
Grunden til jeg spørger er om en anden/større karburator kunne være en bedre løsning. Vil også en dag have et kn filter på.
På forhånd tak for svar.
SU Hs4 hedder den.
KN filter er ikke altid lykken :-). Det kan hurtig tage livet af en motor
KarstenK
Svaret d. 31-01-2013-13:28:11
Hej, Det ligner en ganske almindelig SU HS4 (1 1/2``), den er under ``normale`` forhold ganske fin. En upgrade kan være en HIF44 men den kræver en anden indsugningsmanifold og sikkert også anden udstødningsmanifold.
Mvh/Per L.
labori
Svaret d. 31-01-2013-14:07:59
Hej
Jeg håber det er OK at jeg lige låner din tråd, jeg har nemlig nøjagtig det samme spørgsmål, og har gjort det samme som dig, lagt et billede op på min profil.
Jeg har dog ikke afmonteret luftfilteret først, men sig lige til hvis det er nødvendigt for at I kan identificere den.
Er min den samme, eller?
NikolajP
Svaret d. 31-01-2013-14:47:39
hvordan kan et KN luftfilter tage livet af en motor ??
mini thirty
Svaret d. 31-01-2013-17:03:37
Luftfilter er der for at holde skidt og snavs ude af motoren, og det er et KN filter slet ikke særlig god til.
KarstenK
Svaret d. 31-01-2013-17:59:13
Hej, et KN filter er noget opreklameret !!
Jeg har set flere eksempler på, at motoren får åndenød, hvilket betyder en mere ``våd`` blanding, med det til følge, at cylindervægen vaskes ren for den vigtige oliefilm, og herved slides motoren op på rekordtid.
Det originale filter er faktisk ret godt, så længe man ikke har ``pillet`` ved motoren.
Skift heller luftfilteret lidt oftere.
Knast
knast
Svaret d. 31-01-2013-18:01:22
Det afhænger vist af, hvem der har renset det ;-)
Trykluft er verboten, bl. a.
KN er ok, men der kommer til at mangle en tragt. Så et kompromis kan være det KN filter, der erstatter det originale i luftfilterkassen.
Nå ja, der er absolut ingen grund til at sætte en større karburator på. Den kan evt. modificeres til større flow, inden man smider den til side.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-01-2013-18:04:28
Jeg vil nu nok sige at et K&N filter er en form for opgradering, da modstanden ikke er så stor kontra et std. luftfilter. Motoren kan ånde lidt mere frit, men husk en tragt hvis du skifter til den åbne model. Som Knast er inde på så hver gang man ændre noget på sin motor der kan påvirke blandingsforholdet, så få den kørt ordentligt ind på et rullefelt eller lign. Man skal dog nok påregne en anden nål m.v. kan blive nødvendig, for at opnå det rigtige blandingsforhold. Så hvis man går med andre modifikationer i tankerne, så få det lavet med det samme så det hele bliver kørt ind på en gang.
MI
Svaret d. 31-01-2013-18:17:11
Spændende løsning med lampefjederen ned på bremserøret :)
..Jeg har muligvis beslaget til fjeren liggende.
tb205gti
Svaret d. 31-01-2013-20:45:57
Hej alle sammen.
Tak for Jeres svar...
Den gode nyhed er, at jeg nu ved hvad det er for en bandit.
Den dårlige er så, at jeg ikke aner hvilket luftfilter der er best. :-D Der fik i lige forvirret mig.
Det meste modificering jeg nok nogensinde kommer igang med bliver et stage 1, og som jeg forstår alle Jeres svar så er det bedst at beholde luftfilterkasse med kn filter i oven på denne karburator.
tennethe
Svaret d. 31-01-2013-21:20:50
Som Knast er inde på, kan du sagtens bevare papirfilteret, det skal bare skiftes ofte.
Den originale filterkasse kan ``tunes`` lidt, ved at bore en række huller på forkanten, så lufttilgangen forbedres.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-01-2013-21:27:11
..........nå ja, på dit billede kan man se, at du har den forp*lede ``ventil``, der lukker op for koldere luft, når motoren er varm.
Den er stærkt i vejen for luftstrømmen. Den kan du fjerne, og evt. erstatte den med et stykke flexslange ned til gitteret.
Men så skal du ikke regne med at den originale nål passer længere ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-01-2013-21:30:47
Hvis du kan vente en måned eller to, så har jeg et komplet Stage1 kit til salg.
Det består af:
K&N filter
Anden nål
Anden fjeder
Minisport aluminium indsugninsmanifold
LCB manifold
..Du skal så blot opgradere udstødnignen fra manifolden og ud. De kloge siger man får 10% mer-effekt af dette kit.
Jeg sælger fordi jeg skifter om til CooperS 998 manifold og 2xHS2`ere.
tb205gti
Svaret d. 31-01-2013-22:15:02
NikolajP,
Det ser også ud til at være en SU HS4 med Waxstat dyse (varmefølsom dysse).
Skal ikke gøre mig klog på hvilket filter der er bedst men KN filteret lyder bedst.
labori
Svaret d. 01-02-2013-14:49:20
Labori
Mange tak for svaret.. Så har jeg lidt at gå ud fra :) hvordan fungerer sådan en dysse? er det godt eller skidt at have sådan en på?
NikolajP
Svaret d. 01-02-2013-16:02:07
Jeg læste i et mini blad at waxstad dyssen nemt kunne medføre problemer og deres anbefaling var at skifte den ud
Lasse
Laze
Svaret d. 01-02-2013-17:42:51
Hvis du skal i gang med en renovering af karburatoren, så kyl den waxdims i jernspanden.
Princippet er ok, men i den virkelige verden er det noget l*rt.
Ideen er, at når man holder stille, lyskryds osv. så påvirker udstødningsvarmen dysen, så blandingen bliver mere mager, og dermed mindre forbrug/forurening.
Når du så skal videre, og træder ned på pedalen, så er blandingen for mager, og motoren trækker skidt.
Den nye benzin og mere luft i motorrummet får så dysen på plads igen, og blandingen federe.
Lyder flot, fungerer skidt............
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 01-02-2013-17:59:18
..er der ikke noget med at man kan klemme waxstat`en sammen og lægge en ``dime`` (eller er det quarter?) ind istedet for, så kan den ikke udvide sig og man render ikke ind i problemer med konverteringen til non-waxstat dyseholder.
tb205gti
Svaret d. 01-02-2013-20:14:40
Hej.
Den ``ventil`` der åbner lukker for kold varm luft er vel, går jeg ud fra, den sølvfarvede ting på siden af luftfilterhuset. I siger den kan sløjfes, men hvad så med den afgang nedenunder, hvorfra der går et flexrør op til denne ventil, skal den bare blændes af??
Ved at sløjfe denne og trække luft direkte fra snuden med et rør, så skal der en anden nål i. Er det så at prøve sig frem eller kan man bare tage en nål der er en tand ``bedre``?
Mange tak for alle svarene.
tennethe
Svaret d. 02-02-2013-16:54:35
Det er netop den ventil, der kan sløjfes, inkl. det lille stykke ned til udstødningsmanifolden.
Strengt taget har motoren bedst af lidt lun luft de første km. Men derefter gavner den varme luft ikke noget. I hvertfald ikke når det gælder performance :-)
Nålen fra et stage 1 kit, AAU, burde være rigelig til motoren.
Men du kan være så heldig, at standardnålen virker. Måske du kan nøjes med at skrue op for benzinen.
Det er jo lidt ``trial and error`` den slags ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 02-02-2013-18:03:07