fælge og skærme

30-01-2013-10:54:59

Hej.
Nogen der ved hvor brede skærme man skal have hvis man køber 5x10 Minilite Cooper s fælge ?
eller 6x10 Minilite. Bilen bliver monteret med skiverbremser.
Hvad er forskellen på de Minilite 5x10 cooper s og de andre Minilite ??

bergholdt

Den originale Cooper S stålfælg havde et andet ET mål, end fælgene til Minien med tromlebremser. Men om det så også gælder for alu.?
Sælger burde vel kunne informere om ET målet.
......men det er måske naivt at tro det ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-01-2013-11:00:19

6x10 ``minilite`` fælgene er på ET 7 til -10, afhænger af fabrikatet.

tb205gti

Svaret d. 05-02-2013-10:47:52

Jeg har en Cooper S, og de original 4½`` stålfælge.

Men jeg kører med Minilight 4½`` med samme mål som den originale stålfælge. Det betyder, at jeg kan køre uden ekstra skærme, OG hjulene tangerer siden af bilen, det ser pænest ud.

Cooper S har faktisk en dispensation fra skærmreglementet, der tillader hjulene at ``stritte lidt udenfor``. Men da jeg kører med 2½ grad negativ camber arme foran, stritter de ikke udenfor foroven, hvor det er tydeligst.

Boman

Svaret d. 05-02-2013-12:42:42

Er der nogen der har det på skrift ang. dispensation fra skærmreglementet.

Cooper mkIII

Svaret d. 05-02-2013-14:53:44

Jeg har ikke set skriftet, men jeg har oplysningen fra en bilinspektør jeg kender. Cooper S har aldrig været typegodkendt, hver enkelt er blevet synet og godkendt inden første registrering.

Boman

Svaret d. 05-02-2013-18:37:26

Mig bekendt gives der ikke dispensation for roterende elementer uden for karossse, ud over hjul som er intergreret i styretøjs bevægelse.
Se detailforskrifter for motorkøretøjer, eller bilens datablad, alt andet gælder ikke, med mindre der foreligger en individuel godkendelse ud over typeattest, eller individuel godkendelse på baggrund af godkendelse fra et af færdselsstyrelsen godkendt institut !!, men her er det færdselsloven der tales om, og jeg tror ikke der i den ligger nogle dispensationer, eller særregler, men jeg kan tage fejl :)
Knast

knast

Svaret d. 05-02-2013-19:59:26

Tilbage