Yamaha R1 eller V-tec motor?

21-01-2013-13:27:02

Hej

Jeg har købt mig en gammel Mini og har planer om, at bygge mig en Mini R1 eller Mini V-tec bil.

Jeg har hørt noget om, at man kan få synet og godkendt en Mini med et TÜV forbros kit til en 1,6 l. V-tec maskine. Er det noget i kender til?

Hvis i har et link til kittet, ville det være super fedt!

R1, går jeg ud fra er udelukket, at få syntes lovligt?

Mvh. Søren

Mini R1

R1 kan du godt glemme så vidt jeg ved... Har en kammerat der kører vtec mini her i dk så det kan da lade sig gøre... Men er en krævende og dyr proces bare så du er forberedt. Hans var over tyskland dengang den blev bygget. Ved ikke om man kan det længere...

Buggyboy

Svaret d. 21-01-2013-17:26:50


prøv lige og kig ved z cars.uk de har løsninger til begge dele, jeg ved der kører et par stykker med busa motore i tyskland og uk

johnny b

Svaret d. 21-01-2013-19:41:33


Hvad med en A serie motor

cooper998

Svaret d. 21-01-2013-21:41:59


Her er et firma i Tyskland, som sælger sæt til v-tec minier og har fået det tuv godkendt. Niels http://www.gracing.de/2009/mini-en.html :-)

skrotspeed

Svaret d. 21-01-2013-23:14:26


Har lige siddet og kikket lidt på priser.Du skal da godt nok op med den store pung, der er da billiger måder, at komme til at køre i en sjov hurtig mini. Niels :-O

skrotspeed

Svaret d. 21-01-2013-23:26:08


@Skrotspeed - Jeg har bare læst mig til, at de små mini´er ikke kan holde til, at blive presset op i 150 hk.?

Er der noget med at man kan monterer et topstykke fra en BMW K100 motorcykkel?`

@Skrotspeed - hvis du har recepten til en lyn hurtig Mini (der også kan holde - MEGET vigtigt), så er jeg da meget lydhør :0)

@Johnny B, Z-cars.uk kender jeg godt, men tvivler selv på at det kan synes i DK? Jeg vil gerne lave det lovligt.

@BuggyBoy - har du nogle kontakt oplysninger til din kammerat - ville meget gerne have lidt info fra ham af. Det ville hjælpe mig meget :-)

Fedt med et forum der er gang i ;-)

Mini R1

Svaret d. 22-01-2013-08:54:29


Det skal siges at der er en std. 1275 motor i nu - er det en A serie motor?

Er ny i Mini verden, så der er en del spørgsmål :-P

Mini R1

Svaret d. 22-01-2013-09:13:17


Ville en hidsig 1380cc med en 110-120hk ikke være fint?
En mini holder ikke... regardless... du skal HELE tiden skrue! hvilket er det FEDE ved dem! ;-)

julianfalck

Svaret d. 22-01-2013-10:31:23


Du må lige definere ``lynhurtig`` ;-)
De gamle Cooper S motorer kunne med Downton tuningssæt vist nå 0-60 miles på 7,4 sek. Hvis jeg husker rigtigt.
Men ellers kan du hive fat i Knast eller Boman. De kender de rigtige tricks ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-01-2013-10:33:16


hvis du har interesse i bmw top ombygningen, så er du velkommen til at slå på tråden, jeg har bygget nogle stykker af dem,både med k1100 og k1200rs bla. den der sidder i er2rul`s som også er bruger herinde, lige nu er jeg igang med en der skal sidde i min estate, kig evt.på min profil

johnny b

Svaret d. 22-01-2013-10:36:38


johnny b: De A motorer jeg har set med BMW toppen på - de ``lider`` alle af at tandremmen ser noget slasket ud, remmen har ikke fat i ret meget af knasthjulene og der ``mangler`` en strammer der kan trække remmen lidt ind. Er dette et reelt problem, eller er det bare mig der er bekymret?

tb205gti

Svaret d. 22-01-2013-10:44:34


Prøv og spørg Johnny B, han ved noget om det med montering af bmw topstykker. En 1275 er en type A-motor eller en A+ .A+ er nyere og har et topstykke så den kan køre på blyfri benzin. Niels

skrotspeed

Svaret d. 22-01-2013-11:45:53


Nå jeg kom for han sent jeg ville lige finde ud af hvem det var der havde lavet en motor med bmw topstykke med nu har han jo selv svaret. Niels

skrotspeed

Svaret d. 22-01-2013-11:50:04


Johnny B - det ser super godt ud, men så kommer der flere spørgsmål ud af det:

- Hvad yder sådan et setup?
- Hvad koster sådan en motor komplet?
- Kan det holde til det i længden?

Ville helst bare køre og ikke skrue - derfor tænkte jeg på en
V-tec. De holder, ved jeg.

Mini R1

Svaret d. 22-01-2013-15:03:24


En hurtig Mini i min verden er 0-100 under 6 sek. gerne under 5,5 sek. Har selv andre meget hurtige biler, så derfor ligger baren rimeligt højt...

Er det muligt?

Mini R1

Svaret d. 22-01-2013-15:50:29


tb205gti:det med remmen er et kendt fænomen,det der som regel går ``galt`` om man så må sige, er at vandpumpen,hvis det er en heavy duty eller en uorig.kommer tæt på remmen,hvilket fejlagtigt blir afhjulpet med at løsne remmen,en anden fejl er tit ,at strammeren der ikke er lavet specifikt til ombygningen, men oftest stammer fra en ford zetec motor, blir monteret forkert.dette kan afhjælpes med lidt beslag og patent, man kan ikke bare skrue sådan en motor sammen :-D

johnny b

Svaret d. 22-01-2013-16:52:04


for at svare på det med ydelsen, så kan man efter hvad vil ofre få 160-170 hk hvis det stadig ska ku holde, i uk ved bla. specialist components, få et kompressorsæt så er på den gode side af 200hk.......men når det så er sagt, har erfaringen vist, at ret meget over 120hk på forhjulstræk ikke gør andet end at gå op i dækrøg, specielt vis bilen i forvejen ikke vejer ret meget, hvad man roligt kan påstå at en mini ikke gør

johnny b

Svaret d. 22-01-2013-18:23:03


Okay - jeg kan så spørge på en anden måde, da det lyder som om det er dyrt, besværligt og svært, at bygge sådan en motor:

Hvad koster det at lave den 1275 jeg har om med BMW topstykke, stempler osv. for, at få 150-160 hk. som V-tec motoren har og har man så ikke bare en motor der er alt for pumpet og dermed nedsat holdbarhed - Vtec motoren er std. og dermed vil den kunne holde til 200.000 km.+ uden problemer. Prisen er ca. 50-60.000 kr. for en ombygning med Vtec - hvad med BMW vejen?

Mini R1

Svaret d. 22-01-2013-19:10:39


det koster, hvis man ka lave det meste selv, omkring 10000 kr.og med hensyn til holdbarhed, vil jeg mene at man faktisk får en motor der holder bedre end en standard,da man slipper for en del bevægelige dele,.stødstænger,løftere,forkæde osv.og hvis man går i den tro at en v-tec,zetec eller opel motor er lige til at sætte i bare man har en anden forbro, så ka man tro om, man skal stadig modificere motoren for at få den i, og karossen skal modificeres temmelig kraftigt hvilket som regel gør synsmanden gasblå i hovedet, oven i det kommer specielle trækaksler, ledningsnet osv.

johnny b

Svaret d. 22-01-2013-19:36:39


Johnny B - Har du nogle link til, hvad jeg skal bruge?
Kan man ikke købe et BMW kit færdigt lige til, at smide på?
Man skal vel have hærdet stmepler, knast mm.
Hvad får den af hk. uden turbo, bare ren sug, hvis den er lavet rigtigt?

Mini R1

Svaret d. 22-01-2013-19:40:50


du kan købe hele sættet eller komlpette motore hos specialist components.uk dem har jeg ihvertfald været meget tilfreds med de gange jeg har handlet med dem, jeg ved ikke om morspeed.uk stadig er på markedet, men de har også gjort i bmw toppe, hvis du er frisk på gør det selv modellen,så har jeg selv fået fremstillet nogle af de adaptersæt man ska bruge, så ska man bare selv finde knasthjul osv.selv, men ring evt til specialst comp. de er rigtig flinke

johnny b

Svaret d. 22-01-2013-19:55:07


vedr. hk det glemte jeg lige med en standard tænding og 4 mc karburatore får du ca. 120 hk alt efter om du vælger 8v 16v høj eller lav komp.med en ordenlig tænding og spjældhuse har du ca.145hk ;-)

johnny b

Svaret d. 22-01-2013-19:59:35


Sad og læst lidt om BMW tingen, men NOS skal man vist holde sig fra :-P

http://195.159.109.134/vemsuk/forum/index.php/topic,47.30.html

Mini R1

Svaret d. 22-01-2013-20:32:35


det skal lige siges at det ikke kun er motoren man skruer på på en mini... ;-)

julianfalck

Svaret d. 22-01-2013-20:51:47


hørt hørt......dem der siger de aldrig skruer i deres mini, er som regel de samme der aldrig kører i den.....eller så lyver de :-D og med hensyn til nos så er for meget for længe af noget næsten aldrig sundt ;-)

johnny b

Svaret d. 22-01-2013-22:01:39


Special Components UK - render vel op i det samme som et Vtec kit og motor - eller er det mig der ikke kan overskue hvad der skal til?

http://www.twinkam.co.uk/shop/catalog/details?shop_param=

Mini R1

Svaret d. 22-01-2013-22:05:38


det ka du godt have ret i, men med bmw toppen ska du ikke save hele snuden i stykker eller have specielle trækaksler du ska heller ikke have en anden forbro eller et andet gearskiftesystem,og du ska ikke finde plads til et kølesystem og prøve på at få et japansk ledningsnet med computer flettet sammen med et engelsk med porcelænssikringer, til gengæld har du stadig plads til en bremseforstærker, du beholder den orig. blok(stort set) den orig. gearkasse/gearskifte de orig. trækaksler, den orig. køler, og holder man sig til en standard tænding og karburatore så er det temmelig overskueligt...summa summarum, der er ingen lette løsninger med en mini :-D

johnny b

Svaret d. 22-01-2013-22:53:42


Hvad med med KADs 16 ventilede top? Gik det i sig selv igen.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-01-2013-23:28:41


Det kunne være intressant at høre om hvad omkostningerne er efter at vtech`en er bilen, og det er vel heller ikke bare at køre til syn og så er den i vinkel... Der må være en masse afgifter og besvær med gøre det hele lovligt. En mini behøver ikke at være proppet med heste for at den er sjov, det er jo svingene den er god til og ikke den tyske autobahn.
Lasse

Laze

Svaret d. 23-01-2013-00:40:44


jeg kunne godt ha brugt mere end 30hk op ad bakkerne nede ved kassel, eftersom jeg pludselig vefandt mig i banen næst længst mod højre, om natten, og porcher og andre +200km/t biler racede forbi både inden om og unden om... SCARY!!! men de 30hk fungerede fint på ved ned af nogen meget snoede veje omkring la spezia- der kunne være 7-800m lige og så nogen ret skarpe hårnåle sving, og på de lige stykker havde jeg super bilerne lig i nakken, men ud af hårnålene var jeg da alene de første 4-500 meter af de lige stykker.. ;-) men det var jo nok fordi de andre ikke rigtig turde at dreje... bilerne ku nok godt...

julianfalck

Svaret d. 23-01-2013-11:06:12


kad toppen ka fås endnu, men der ska man ha den tykke tegnebog op af lommen, kent auto development.uk mener jeg.....men jo en mini er sjovest i svingene om den så har 40 eller 50hk er ikke så vigigt, man ligner alligevel en julegris i ansigtet efter hver nærdødsoplevelse :-D

johnny b

Svaret d. 23-01-2013-16:25:46


fuldstændig!!! :-P

julianfalck

Svaret d. 23-01-2013-17:04:23


Burde en 1380ccm med 7-portet eller BMW top ikke kunne klare denne opgave tilfredsstillende, indenfor budget. Det jeg tænker lidt over som ikke rigtig bliver nævnt her det er gearkassen, hvis man altså går efter 120+hk
Det ville nok være en rigtig god ide at få lavet en ordentlig gearkasse til at tøjle det her kraftværk, medmindre det hele skal gå op i hjulspind indtil den skyder hele differentialet ud gennem huset i 40.000 stykker eller der omkring. Bare en lille tanke herfra.
Morten

MI

Svaret d. 23-01-2013-19:57:38


Glemte lige et link til en god tråd om dette emne, med den danske Mini-Honda.

http://www.16vminiclub.com/forums/showthread.php?s=57e6b59d05332ece106a843089e2ef06&t=21617

MI

Svaret d. 23-01-2013-20:00:07


Hør lige her, og tag nålen ud af armen !!

For at bygge en mini om til 150 HK, kræves det også at den kan standse, samt kore sikkert.
I skal påregne at ofre ca 30.000.- på bare bremser, styretøj, gearkasse, diff, samt div. forstærkninger.
Det er ikke så ligetil at få tingene godkendt af myndighederne, så påregn en pæn sum til dette også.
Hvad det koster at bygge en alternativ motor, med forskellige typer af fancy topstykker e.c.t. skal jeg ikke udtale mig om, men 130 HK på en A-serie motor koster ca 70.000.- til 100.000.- alt efter hvad man kan lave selv, men uanset hvad i bygger på en A-serie motor, så husk lige at den kun har 3 hovedlejer til at klare belastningen.
Ved HK over 100 HK kræves en ordentlig krumtap (EN 40B) som udgangspunkt, og prisen for en sådan incl afvejning og lejer, ligger på ca 20.000.-
hertil kommer så plejlstænger o.s.v. samt en transmission, som kan holde til en dobling af normal effekt, så går i i de tanker, så begynd at spare op nu, for det er ikke gratis.
Min sidste racemotor, kostede bare i stumper på den forkerte side af 50.000.- hertil kommer al afvejning, cylinderarbejde, og meget andet, men det er fandme skægt at give selv en ny løveunge til 150.000.- en gedigen røvfuld op til de 165 Kmh.

knast

Svaret d. 23-01-2013-20:26:47


Den i linker til på 16vminiclub er så ham martin jeg snakker om...

Buggyboy

Svaret d. 23-01-2013-21:15:26


jeg byggede for 2 år siden til gadebrug en frisk boret og planet 1293 med med nye stempler,lejer plejlsænger, hd olie og vandpumpe,og nitrocarboniseret standard krumtap, med afvejede standard plejlstænger, main strap,ultralet svinghjul, orange trykfjeder,sinterkobling,osv gearkassen fik en gang ligeskårne hjul og et 4 pin diff. den gav med åbne spjælhuse og edis tænding med k1200rs top 139,6hk på krumtappen(lægger billede ind på profil af rullefeldt udskrft) og den kører stadig upåklageligt. Hele menageriet kostede ca 38000kr.....og så går den roligt i tomgang....på95 blyfri :-P blir jeg lynched for blasfemi nu? :-D men ja ska der bygges noget til race,så koster det kassen

johnny b

Svaret d. 23-01-2013-22:11:51


...undskyld knast,....jeg ku ik nære mig ;-)

johnny b

Svaret d. 23-01-2013-22:13:17


Stadig billigt... Mit tidligere motorprojekt er en vw-boble motor til 45.000kr og det var uden noget specielt...

Johnny - hvad gør i med sådan en motor og syn?

Buggyboy

Svaret d. 23-01-2013-22:56:05


åltså reglerne er lidt en gråzone, men sidst jeg fik synet med sådan et topstykke blev der under bemærkninger skrevet,at topstykket var skiftet ud med et ``special topstykke`` for at kunne køre på blyfri og for at mindske forurening :-P og at 20% reglen vurderedes overholdt. 20% reglen gælder egentlig ved motor ombytning,dvs. at skiftes den orig.(eks.1000) motor ud med en anden må den nye(eks.1275) ikke have en ydelse der overstiger den gamle med mere end 20%....men, og der er altid et men, hvis man vælger at beholde den orig. blok, altså IKKE skifte den ud, men tune på den,(eller en identisk)så er der pludseligt et andet sæt regler der gælder,så er det faktisk muligt at overstige de famøse 20%, vis synsmyndigheden vurderer at bilens øvirge konstruktion kan holde(bremser,styretøj osv.)med hensyn til tuningen i sig selv,(trykladning undtaget,der er igen andre regler!!) så skelnæs der som ved karrossen,om der skal ændres på konstruktionen få at foretage tuningen,f.eks.kan man montere oliekøler ved at skrue et par propper ud at blokken og montere slangerne, er der helt lovligt, men ska man bore hulle i blokken og skære gevind for at få den på....ja så er det pludslig en konstruktiv ændring af blokken...big no no!!. så det korte af det lange er, har man en 1000ccm bil, og sætter en 1275 med bmw top i, så går den ikke, men sætter man en bmw top på den orig.1000ccm, så går det, netop fordi man ikke har skiftet motoren ud men ``kun`` tunet den. det der så er lidt tricky, er om man kan overbevise synsmanden om at man ikke har ændre på blokken for at få toppen på....gav det mening? :-D

johnny b

Svaret d. 24-01-2013-00:23:05


..og slutteligt er der forskel på reglerne om bilen er før 84 eller efter. Generelt må du slet ikke tune en bil efter 84, da du her skal bevise at den stadig overholder støj og foureningskrav.

tb205gti

Svaret d. 24-01-2013-09:32:47


Tak for alle indputtene - er faktisk end med at købe en færdig bil i UK - så må vi se om den kan synes ;-)

Mini R1

Svaret d. 25-01-2013-09:27:22


Kan vi få lidt detaljer om den bil? :)

Buggyboy

Svaret d. 25-01-2013-10:11:07


En Austin Clubman 1972 med lidt ekstra power - her er en teaser ;0)

http://www.youtube.com/watch?v=15nFW_ngId8

Mini R1

Svaret d. 25-01-2013-16:21:15


Hvad er ``ekstra power`` hvis man må spørge? :)

Buggyboy

Svaret d. 25-01-2013-16:47:06


Hej

Leif Fuhrmann fra Næstved får plader på hans Honda CBR 1000 motorcykkelmotor med 135 Hk i denne måned.

Selv kører jeg med 1330 A motor og ca. 85 hk ikke verdens hurtigste optræk med 3.1- 1 gearing men går fint med motorvejsfart Hjørring St. Stefan i Schweits 14 1/2 times kørsel og 1.500 km fra kl.5.00 til 23.30 er vel Ok i en Mini og stadig fint kørende efter godt 50.000 km og kun små drillerier.

Mogens Pedersen

Doghouse

Svaret d. 25-01-2013-17:50:28


Lige en lille detalje:
Uanset man har fået sin bil igennem syn, er det ingen garanti for lovligheden af denne, hverken i SKAT`s øjne, eller i forsikringsverdenen, for sagen er den, at hvis man ændrer sin bils identitet ved div.tuning og justering, skal bilen afgiftberigtiges, og hvis man er uheldig at blive involdveret i en ulykke, med et køretøj som er ændret uden dokumentation fra en af færdselsstyrelsen godkendt instiution, og køretøjet ikke er i oversnstemmelse med det datablad som ligger til grund for bilens registrering, har man et megaproblem, og kan stilles til ansvar for en ulykke som man faktisk ikke er direkte skyld i.
Det findes sager i færdselsstyrelsens arkiver omkring dette, af ret ny dato, og det er ikke småpenge det har kostet nogle at være impliseret i en ulykke, med en synet, men ikke lovlig bil
Syn er ikke en garanti for lovligheden !!!! man har selv bevisbyrden i tvivlstilfælde, det er den reelle virklighed.

knast

Svaret d. 25-01-2013-18:36:36


Har kun hørt han har fået den godkendt, så må vi se hvad han render ind i afgift og forsikringsmæssigt.

Vi Mini folk har jo mange ønsker til vores biler, mange gange ønsker der ikke forenenes ret godt. Hvis den skal kunne køre rundt om i Europa og komme hjem igen uden dybere problemer som brændt toppakning, ødelagte stempler, ventiler mm. er den sikre vej, når vi ser bort fra ikke Mini motorer, hver gang man tuner at stoppe ved det næst skrappeste, ikke de største ventiler og højeste kompression osv. En afballanceret motor, en gearing der giver 130 km/t under 4.500 omdr. og så bare derudaf. Så er støjniveauet og benzinforbruget til leve med. 13- 14 km/l. Skal du køre lidt ræs så bare bliv nede i andet / tredie gear.
Det er gået fint til IMM i flere år og nok også til Toscana i år. Noget helt andet er en gade racer der ikke kommer uden for landet eller man har rednings køretøj med.
Og så kører man også stadig ``rigtig`` Mini

Doghouse

Svaret d. 25-01-2013-19:17:40


Hejsa

Det er korrekt af min far får synet sin Mini med motorcykel motor i.
Det sker d. 15 februar i Bilsyn Syd, Næstved, hvor pressen TV/blade vil være tilstede.
Dette er den første synet bil/mc i Danmark på plader.
Den har været gennem Færdselstyrelsen, dette har tage lidt over 2 år, bagefter forbi SKAT.
Der er utrolig mange folk der har sagt til min far at dette projekt kunne han godt glemme at få godkent, men han skulle nok bevise overfor de ``kloge hoveder`` at de tog gruelig fejl.
Endnu en kæmpe sejr for min et bennet far.
Godt gået.

cooper67

Svaret d. 26-01-2013-21:56:22


Hej Nicolai.

Jeg glæder mig til at se (og høre) dyret, og når den ruller, kan i jo komme op og hente din faders Marchall lygter, som jeg stadig har liggende.
Jeg kender selv vejen i gennem systemet, og det er fandme ikke nemt, hvis det skal gøres rigtigt, og det skal det for at man kan være sikker på ikke at rende ind i uforudsete problemer, der er skræk eksempler nok, så det er ikke bare lige :)
Keld

knast

Svaret d. 27-01-2013-09:44:58


ja et fedt projekt. men men er der ikke noget med uanset hvad han gør bliver den ikke lovlig hvis den yder mere end 100hk. ?

emaljevan

Svaret d. 27-01-2013-09:50:30


Dette bilede her viser med al tydelighed hvad jeg mener med tandremmen:

[img]http://i1206.photobucket.com/albums/bb459/panzerdriver05/Bingley%202013/IMG_1168.jpg[/img]

Det er dælme ikke ret meget den ram har fat i knasthjulene. :/

tb205gti

Svaret d. 27-01-2013-20:31:03


Den dækker da hjulene helt, så vidt jeg kan se?? ;-)

Mini R1

Svaret d. 27-01-2013-22:40:12


den motor er osse monteret med en kad top og ikke en bmw ;-)

johnny b

Svaret d. 28-01-2013-20:37:05


Tilbage