03-01-2013-12:58:35
Hej alle sammen
Jeg har købt mig en gearstang med short-shift eller større udveksling eller hvad i nu vil kalde det...
På min gamle gearstang er der fræst en låserille hvor man skal trykke gearstangen ned og dreje for at låse/afmontere den fra holderen. Ved den nye gearstang sidder to bolte der skal skrues ind og låse istedet.
Så er mit problem, da jeg ikke rigtigt kan se det for undervognsbehandling osv, er stifterne så bare til at trække ud eller er det gevindstykker der skal drejes ud eller hvad gør man?
Jeg har fået den gamle gearstang af, men skal bare have fundet ud af hvad jeg gør med stifterne for jeg kan få den nye gearstang på...?
Har prøvet med en spidstang men ser ikke ud til man bare kan trække dem ud...
Hilsen J
De kan trækkes ud med en papegøje-tang. (..Eller de burde kunne trækkes ud)
tb205gti
Svaret d. 03-01-2013-12:59:56
De kan som regel slås ud med hammer og dorn.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-01-2013-13:12:00
Hmmm - da jeg ikke har adgang til lift vil jeg gerne kunne gøre det inde fra kabinen, så jeg må prøve med papegøjetangen så... Jeg har åbenbart ikke taget hårdt nok med spidstangen.
Buggyboy
Svaret d. 03-01-2013-14:26:03
Jeg plejer at afmontere hele gearskiftet, henne fra gearkassen, og så ind på bordet.
Så hvis du har en ordentlig donkraft, så klods bilen op.
Man kan godt lave bil/Mini uden lift........;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-01-2013-15:17:04
ja, men ikke sjovt at ligge under minien med en lille donkraft fra harald skrald :) Selv om bilen er lille er den stadig for tung hvis man ligger nederst :P
Jeg går i garagen i aften og ser på sagerne...
Buggyboy
Svaret d. 03-01-2013-16:06:51
Derfor sætter man altid bukke under uanset hvad donkraft eller bil man arbejder med.
KarstenK
Svaret d. 03-01-2013-16:25:46
Et par ramper er også nyttige, det er meget nemt at få bilen op på og selvom det ermmotoren jeg skal arbejde med så bruger jeg dem også for bilen kommer op i en ordentlig højde og så bliver man ikke så træt i kroppen når der skrues på mini`en
Laze
Svaret d. 03-01-2013-17:35:50
Nu er der sikkert nogle der kommer med alle fordommene, men jeg har sænket bilen så jeg ikke får den på nogle ramper... Bare den lille donkraft kan være en opgave i sig selv.
Og selvfølgelig har jeg bukke under hvis jeg skal ind og ligge. Det er bare markant nemmere at sidde i et sæde og tage en split ud med en papegøjetang end at ligge på et koldt gulv med dårlig plads og rode rundt.
Buggyboy
Svaret d. 03-01-2013-18:20:11
Enig, med de stifter. Men de kan sidde så godt fast, at man står sig bedst ved at få hele skidtet ind i et skruestik.
Fordomme? Nej da :-)
En Mini er bygget til at få personlig præg.......
En højtløfter donkraft er en god investering, selvom den er lidt tung at bakse rundt med.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-01-2013-18:28:14
Buggyboy:
Min Mini skraber næsten bunden hen over vejen og den kan altså sagtens komme op på et par ramper. Har din skørter på så kan jeg godt se at det kan blive lidt mere problematisk. Et par brædder kan hjælpe til at gøre ramperne mindre stejle.
En højtløfter donkraft vil være god, men den er for stor til min meget lille garage så, jeg tog det kompromis og købte en 2 ton alu donkraft som kan løfte fra 8 cm og op til 44, det et nok til at få den op i en højde hvor man nemt kan få bukke under Mini`en og derefter er det nemmere at løfte den højere op i etapper.
Men ups dette var jo ikke lige en svar på hvad der bliver spurgt om i denne tråd. Sorry about that :-)
Lasse
Laze
Svaret d. 03-01-2013-21:41:49
Pyt. En tråd må godt skride lidt ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-01-2013-22:02:53
Og nu vi er ved det - så ja, der er skørter på... Kom så haters :) Jeg ved i er derude hehe...
Jeg har nu prøvet fra kabinesiden med papegøjetang og diverse hammer/dorn og hvad jeg ellers lige kunne få plads til fra den side af... Konklusionen er at stifterne sidder fast! meget fast...
Jeg må se hvornår jeg får tid til garagehygge næste gang og så må jeg under bilen og afmontere skiftemekanismen så jeg kan få det i en skruetvinge så jeg kan komme rigtigt til. Tak for hjælpen indtil videre...
Buggyboy
Svaret d. 03-01-2013-23:06:24
[img]https://dl.dropbox.com/u/3138331/mini.jpg[/img]
Et gammelt billede da skørterne blev sat på - jeg tror faktisk bilen er en del lavere nu end da billedet blev taget... Kan ikke lige huske om mine hi-lo´s var på dengang...
Det var så lidt off-topic...
Bare til jer der er interesserede ;-)
/Jacob
Buggyboy
Svaret d. 03-01-2013-23:11:52
[url]http://www.scottishmini.net/forum/showthread.php/9367-How-to-fit-a-kad-quick-shift[/url]
tb205gti
Svaret d. 04-01-2013-20:18:46
Tak for link! Det kunne ikke blive bedre... Havde jeg dog bare selv tænkt tanken med den lille ekstra split... Mange tak
Buggyboy
Svaret d. 04-01-2013-20:49:52
Det lyder da let nok på den vejledning, men er jeg den eneste som brugte flere timer på at slibe, bande, skære, file, råbe og skrige før mit KAD quickshit kunne komme udover det gamle gearskift:-S
Iøvrigt hvis en Mini skal have skørtesæt på, så ser det der altså superflot ud. Har du et billede hvor den evt har fået lidt maling også??
Morten
MI
Svaret d. 04-01-2013-22:10:29
Hej Morten.
Selve kittet er et Zeemax af de første modeller. Den nye model er jeg ikke så vild med, men det er så en smagssag...
Det skal lige siges at det du ser på billedet langt fra er bolt-on-løsning fra zeemax...
Da jeg tidligere har haft en del problemer med polisen med en tidligere bil jeg har bygget, (hvor hjulene var voldsomt brede, 295/50-15) valgte jeg at sætte aluprofiler rundt i kanten på mine fælge på minien så jeg havde nogle fix-punkter hvor jeg vidste skærmene skulle nå ud for at der ikke skulle opstå problemer med syn/politiet efterfølgende.
Da jeg har valgt nogle lidt specielle fælge, vidst de eneste af den model på en mini i danmark hvad jeg kender til, havde jeg enorme problemer med at få skærmene til at dække selve fælg/dæk. Derfor blev skærmene boltet fast til karossen med en enkelt bolt i hvert hjørne af skærmen, og så er der sat plastikkiler ned mellem skærm og karossen indtil skærmene gik ud til aluprofilerne på dækkene.
Som følge heraf virker bilen markant bredere end bare almindeligt zeemax-bred.
Problemet opstår så derefter, hvor der ved kilerne skal støbes ny glasfiber. Dertil har jeg monteret flamingo i skærmkasserne som så er skåret/slebet til og dækket med brun pakketape. Derved kan man støbe direkte på flamingoformen og derved udbygge med den manglende afstand.
Nu er det ikke første gang jeg laver glasfiber. Den tidligere omtalte bil jeg havde var en vw- beach buggy som jeg selv byggede fra bunden. Der blev godt nok lavet mange fiberforme og sådan til den... Så det er lidt mine erfaringer derfra jeg har brugt nu jeg skulle bygge det her om til minien...
En anden ting var midterskørterne som ``slog sig/vred sig`` så de ikke var til at montere pænt. De blev skåret op med lodrette riller der ikke var helt gennemgående, for at tage spændingerne fra glasfiberen. Rillerne sidder vel med 10cm afstand. Derved kan man vride sideskørterne så meget man vil uden problemer. De er så tilpasset og monteret og så er der på indersiden støbt nyt fiber i til at holde formen. Rillerne er så endeligt støbt op og finspartlet så man ikke kan se der har været arbejdet med dem. Men det er da en måde at gøre det på...
Her kan du se billede af buggyen (og min gamle mc som desværre er solgt)
[img]https://dl.dropbox.com/u/3138331/Buggy-zx6r-baggrund.jpg[/img]
Da minien stadig er projektet jeg er igang med er jeg ikke nået til male-fasen endnu. Så jeg kan desværre ikke vise dig mere detajlerede billeder endnu. Når der er lak på dyret skal jeg nok lægge billeder op...
Hilsen Jacob
PS. Det var så nok lidt off-topic, men hvis du har læst helt herned til var det vel spændende alligevel :P
Buggyboy
Svaret d. 05-01-2013-20:18:03
Stort projekt. Tommelfinger opad for det. ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 05-01-2013-20:28:10
Det er da utroligt som det driller det gearskifte... Ender nok med jeg skal under bilen og have det afmonteret alligevel :(
Jeg kan simpelthen ikke gå gearstanden langt nok ned til at boltene kan gå i hullerne hvor splitterne sad. Det er som om det går på men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvor det går galt.
Er der nogle tricks til hvordan man får den i bund? Har luret noget på løfteringen til bakgearet men tror ikke det har noget med det at gøre...
Det har ikke været en plug ´n play løsning ihvertfald. Alt det møg bare for at skifte en simpel gearstang :(
Buggyboy
Svaret d. 07-01-2013-10:44:22
Æv det lyder ikke godt. Jeg skal selv igang med samme operation til foråret. :/
Er det ægte KAD, eller en kina kopi?
tb205gti
Svaret d. 07-01-2013-11:59:57
KAD og selve skifteren ser glimrende ud i kvalitet - der er ikke noget at udsætte på det... Virker bare ikke som om skifteren glider rigtigt i bund eller hvordan jeg nu skal sige det... Det er ca 5mm jeg mangler så det passer med boltene kun lige rammer de 45graders kanter lige over hullerne... Jeg må se om jeg når det i aften.
Buggyboy
Svaret d. 07-01-2013-14:19:57
Prøv at måle diameteren på nylonkuglen på gearstangen. Hvis den er rigelig stor i diameter, kan den ikke komme på plads i selve skifteøjet nede i huset.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 07-01-2013-19:06:52
Prøv at slibe flangen på gearkasse huset med fint smergellærred og så rigeligt med smørelse.
jenskbh
Svaret d. 08-01-2013-07:52:59
Hej Jacob
Hold da op et projekt du har været på der godt du har prøvet det før ;-)
Du skriver:
Det er da utroligt som det driller det gearskifte... Ender nok med jeg skal under bilen og have det afmonteret alligevel :(
Jeg kan simpelthen ikke gå gearstanden langt nok ned til at boltene kan gå i hullerne hvor splitterne sad. Det er som om det går på men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvor det går galt.
Og det er lige det jeg var udsat for også, det kunne bare ikke komme langt nok ned til at boltene kunne komme på. Som skrevet har jeg slebet, filet, bandet KAD længere væk end i drømmer om. Men til sidst lykkedes det alligevel :-P
På mit var det selve kanten der skulle slibes væk, og hvis du kigger op i dit dejlige KAD quickshit så er den skrå inden i huset. Hvordan jeg opdagede det vil jeg overlade til jeres fantasi, men det er vist ikke sådan man gør ifølge en mekaniker håndbog
God fornøjelse.
Morten :-D
MI
Svaret d. 08-01-2013-20:04:39
Jeg savede stifterne af inde fra bilen. En dremmel kan tage det meste og resten bankede jeg af med hammer og mejsel.
Ehlers
Svaret d. 09-01-2013-23:37:42
Så har du bare ingen bolthuller til montage af den nye gearstang...
Buggyboy
Svaret d. 10-01-2013-10:49:30
Den nye shortshift-stang jeg har er monteret med 3 bolte i bunden. Men den runder ``ramme``-agtige del, som skal ned over toppen af gearskiftet kan ikke sidde der med de udvendige tapper. Derfor fjernede jeg dem. Skål-delen indeni tog jeg fra den originale stang. Det virker fint. Jeg har kørt med den i et halvt års tid.
Ehlers
Svaret d. 10-01-2013-14:36:58
Nå jeg skal så ikke montere quickshift alligevel. :-S
Modtog en fin kuvert fra PostDK med to store huller i - det eneste der ikke var røget ud af kuverten var skålen. Selve gearstangen var røget ud undervejs fra England til mig.
tb205gti
Svaret d. 23-01-2013-20:12:27
ej hvor surt... Kontakt da forhandleren og hør hvad de siger til situationen.
Buggyboy
Svaret d. 23-01-2013-21:17:03
forhandleren er en privatmand på theminiforum. Han vil ikke give mig pengene retur og ej heller dele 50/50. Paypal kan ikke starte en dispute fordi betalingen ikke dækker over ``goods``. :-S
tb205gti
Svaret d. 24-01-2013-13:49:34
Heine forhandler dem. Jeg købte min hos ham.
Ehlers
Svaret d. 25-01-2013-13:11:30
Nå fik monteret mit quickshift. Det er den lilla version af KAD kittet jeg har købt. (Dem man kan købe på ebay). Splitterne kom ud - jeg klemte blot med en papegøjetang. Det sidste stykke brugte jeg en gammel stump split der var lidt mindre i diameter end splitten. Begge kom relativt let ud.
Hvordan er det så med shortshift?
Når man kører er det lækkert, jeg skal lige lære at ``ramme`` 3. gear - før skulle gearstangen heeeeelt ud til højre og op, nu skal den nærmest bare lige op. Man skal dog liige sørge for at få den i 1. gear inden man holder helt stille, ellers er den næsten ikke til at få i gear. Selv med std. gearstangen var der lidt problemer med varm motor (den skulle nogle gange lige en tur i 2. inden den vil i 1.), men nu er det bare forstærket. Sørger man for at få den i gear mens den ruller går det helt fint.
Jeg savner et shortshift hvor man kan justere virkningen, jeg ville gerne have lidt mindre udveksling på den.
tb205gti
Svaret d. 02-04-2013-21:15:04