Bananmanifold->kører dårl

21-12-2005 08:21:52

Hej! Jeg har et spørgsmål; jeg har monteret en Maniflow bananmanifold på min mini 1000 fra 79. til dette skar jeg den gamle insugning fra og bruger nu denne, efter en del sliben og tilpasning. men efter at jeg har lavet dette, har den svært ved at tage gassen i 3 og 4 gear. nogle gange hjælper det lidt at give den choker, men det hjælper ikke så meget at den kører optimalt. hvorfor dette? er det fordi at karburatoren skal indstilles til at køre med den nye udstødningsmanifold, eller skal jeg prøve at stille tændingen eller begge dele? troede ikke at det havde nogen indflydelse på karbuatoren om hvorvidt udstødningen er original eller tun. på forhånd tak ;)

Mvh. Mikkel Allpass

Allpass

Hej Mikkel

Jeg er lidt forvirret over dit "skar indsugnings-manifold" ??? Du har vel afmonteret den gamle udstødnings-manifold og monteret den nye Maniflow. Tjek om den ene eller anden manifold ikke er spændt som den skal - specielt indsugning. Det lyder i mine ører lidt som falsk luft - hvilket gør at bilen ikke trækker ordenligt. Tjek også pakningerne.

Mvh. Kenneth

KennethDK

Svaret d. 21-12-2005 12:59:25


Hej

Jeg har haft samme problem med min 1000'er fra 1977. jeg monterede en bananmanifold, alu indsugningsmanifold og et sportsluftfilter. Den kunne ikke trække når jeg gav den fuld gas. Så købte jeg en anden nål til kaburatoren, som kunne levere lidt mere benzin. Nu kører vognen som den skal. Du kan købe nålen hos ÅKM til ca. 160,-

Håber det kan hjælpe lidt...

sejer

Svaret d. 21-12-2005 13:05:46


undskyld, jeg skrev forkert; den manifold der sad på var indsugning og udstødning i én, altså støbt sammen, så jeg skar udstødningsmanifolden fra, og sleb lidt på indsugningen så den kunne være der (lige knap). nu sidder den helt op af banan-manifolden. tror jeg vil kigge lidt på om den trækker falsk luft, for den sidder jo i en slags spænd mellem møtrikker, og bananmanifold. kan være at der skal slibes mere af... ellers skal jeg ud og bruge penge på indsugning og luftfilter og nål... tak for hjælpen! mvh. Mikkel Allpass

Allpass

Svaret d. 21-12-2005 13:45:45


Jeg har for meget længe siden lavet samme operation og der var det nødvendigt at lave en bule i LCB'ens midterste afgangsrør for at indsugningsmanifolden kunne være der. Du skal formegentligt ikke have anden nål, men du skal justere den som sidder der i forvejen. Jeg har en M-tunings indsugnings manifold til salg for 300-
peter
38288719

longman

Svaret d. 21-12-2005 15:04:03


Jeg er enig med sejer, og tror at du skal have en anden nål i !

DetVarSoerens

Svaret d. 21-12-2005 15:11:19


HEj Der skal ikke skiftes nål den der seeder i og som du har kørt med er ok. men manifulden indsugningsdelen skal slibes til og vær om hyggelig med at slipe den der hver udstødningen kommer ud under indsugningen. yderligt skal du kigge på de flangser både på ind og ud at de er lige tygge. der hvor manifolden spændes. der må kun være en forskeld på op til 0,5 mm ellers vil der være forskeld på hvor meget spænd der er på hver manifold. og det kan lade sig gøre med lidt tålmodighed.

coopermini

Svaret d. 21-12-2005 15:22:01


Hej
Mini erfaringer er som der tidligere blev skrevet at en ny nål er nødvendigt og få det hele justeret ind .
Jeg tjekker selv om min indsugning er tæt ved hjælp af diesel start ell lignende , det sprøjtes ned langs der hvor man har mistanke om utætheder mens bilen går i tomgang og stiger den i tomgang suger den jo start gassen ind og en utæthed er konstateret ..
Noget helt andet er at en m tunings manifold som peter har til salg er ikk nogen dårlig ide den kører sku godt , kører selv med en .
Fidde

combi van 64

Svaret d. 21-12-2005 20:45:54


Hej

Hvis du giver den choker når du kører i 3 og 4 gear hvad sker der så? Hvis motoren begynder at trække bedre, så skal du have en anden nål.

Jeg ville nok droppe den hjemmelavede indsugningsmanifold og få fat i en alu-indsugning og et K&N filter. Så kører du Stage 1 - og så skal du have en AAU karburatornål (hvis du anvender en SU HS4 karburator).

Efter en sådan manøvre skal blandingen naturligvis genindstilles.

Thomas

ThomasD

Svaret d. 22-12-2005 09:33:33


Tilbage