24-12-2012-15:54:10
Hej
Hvad ville effekten af en dårlig/næsten ikke eksisterende honing af cylinderne resultere i ´på en nyrenoveret motor der er blevet samlet og startet op? Er der nogen der har set sådan et resultat af ``glaserede`` cylindre?
Mvh.
Lars
De nye stempelringe bliver ikke slidt rigtigt til.
Men om det er en ren katastrofe?
Har da selv monteret nye ringe, og ``glemt`` at hone. (manglende viden).
De motorer kørte ok alligevel.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-12-2012-15:56:58
Er dine cylinder ikke helt runde mere og du montere nye ringe, så sker der så det at man mister kompression eller brænder olie af. Jeg har prøvet det på en gammel volvo b16 motor fra 1960 :-( , men har også prøvet det modsatte på en mine motor hvor det ikke skete. Men er cylinder godt slidte, skal de sku bores op og i med nye stempler, så spiller klaveret sku bare...
minibisse
Svaret d. 24-12-2012-16:43:13
Jeg mener her en nyopboret motor der har fået glaserede cylinder vægge enten på grund af dårlig eller manglende honing eller også pga. noget andet. Det jeg tænker på er bare hvad det kan resultere i.
Swish
Svaret d. 24-12-2012-17:57:55
Når man får en motor boret, og monterer nye stempler, er den som regel honet, så slibesporerne er ``lagt`` ned.
Hvis cylinderen efter ibrugtagning får meget glatte sider, skyldes det som regel, at motoren kører med for fed blanding, og slides op på rekord hurtig tid. Jeg har set motorer slidt op på mindre end 1500 km, fordi den fik for meget benzin, og derfor vaskede cylindervægen ef.
Det kan også skyldes for dårlige stempelringe, som selv sliber i cylindervægen, med samme resultat til følge.Hvis cylindervægen bliver glasagtig, kan det også skyldes for dårlig olie, eller dårlige olieringe, som ikke bringer olien ud til cylindervægen, når stemplet fiser op og ned.
knast
Svaret d. 26-12-2012-13:43:53
..og husk nu at de der små 3-sten`ede hone``værktøjer`` fra biltema og lign. er så ringe at de slet ikke er prisen værd!
Der skal noget større grej til at hone en cylinder.
tb205gti
Svaret d. 26-12-2012-20:51:34
Mit problem er sådan set at jeg har et pletvist kæmpe oliebrænderi. . Det er især når jeg går fra kørsel ved høje omdrejninger og sætter farten ned, så kommer der en kæmpe oliesky. Jeg prøvede at tage toppen af lige da den gjorde det, hvilket afslørede to kæmpe oliesøer oven på stemplet på cylinder 2 og 3. Jeg har haft topstykket mistænkt da Johnny B herindefra havde oplevet noget af det samme, men jeg er ikke helt sikker på det mere. Jeg har fået lavet et nyt topstykke klart, pga. revner i det gamle men da jeg kiggede i cylinderen, så var de fuldstændig glasagtige, og det er en motor der har kørt under 500km siden renovering. Jeg tænkte bare om en cylinderglassering kan give et olieforbrug på 1l pr 100km. Nu har jeg da under alle omstændigheder fået den honet igen.
Swish
Svaret d. 27-12-2012-19:57:52
Speederslip fra høje omdrejninger giver vakuum, den vil derfor trække olie ind fra alle de steder den kan. Dette kan både være fra bunden, gennem olietyvene omkring ventilerne.
Har du lavet en lækagetest på den?
tb205gti
Svaret d. 27-12-2012-20:31:03
Jeg har engang haft købt en refurbished motor fra england.
Den gik rigtig godt til at starte med, men især ved motorvejskørsel og motorbremsning deri, kunne den hoste nogen gevaldige skyer ud af udstødningen, og hoppe ned og gå på 2-3 cylindre. Jeg tog krank udluftningen af manifoldet og lagde den ud i skærmen, og det hjalp lidt, men efter lidt kørsel var bunden helt smattet ind i olie, ikke mindst skærmen og alt det der var i.
Jeg tog en comp test og fandt ud af at cyl 2 og 3 var på 3-4bar imod de 9-10 stykker 1 og 4 havde, og hvis jeg dryppede en lille klat olie i cylinderen virkede den fin i et par omgange..
Jeg sendte surt motoren tilbage og købte en gammel baldre 998a som er den jeg køre med idag.
Det skulle vise sig at de to skraberinge som sidder over og under olieringen ikke var monteret overhovedet på cyl 2 og 3. så olien blev suget op igennem fra neden, hvorfor olien også kom op gennem udluftningen fandt jeg aldrig ud af.
Jeg fik pengene tilbage ;-)
Jeg havde lidt samme problem her op til jeg skiftede ringe og lejer her i sommers, men dt var bare alle ringe var groet helt ind i rillerne og havde ikke længere nogen effekt, plus det var den dumme 1-dels olie ring der var monteret... men nu er der friske ringe i og olie kommer kun ud i meget små ugenlige dråber ved en pakdåse på diffet... som har fået et lille gok en gang...
så... nye ringe er vel mit bud.
jeg honede selv mine cylinder med en flexhoner på en boremaskine til formålet.
det gik og går stadig fint. :-)
julianfalck
Svaret d. 27-12-2012-21:07:58
Stemplerne er også nye ligesåvel som ringene. De kom i da motoren blev boret op for 500km side. Og de er ikke knækkede eller noget. Har lige haft dem ude, de er stadig som nye.
Swish
Svaret d. 27-12-2012-22:13:40
Julian: Den skød olie op fordi den underkomprimerede, så der kom overtryk i bunden af motoren. Overtrykket kom ud gennem åndeslangen sammen med oliedampe/olie.
Swish: Lav en lækagetest på den, når du laver den kan du også (som regel) høre hvor den er utæt henne - hvis det er rigtig grelt.
tb205gti
Svaret d. 28-12-2012-10:09:17
Der kommer ikke noget overtryk eller olie ud af krumtapsudluftning. Kompressionstest siger 10.5 på alle 4 cylindre. Jeg gætter stadig på det er den manglende honing der er årsagen. De nye ringe har nok ikke kunne få ordentlig fat og så fiser olien lige forbi.
Swish
Svaret d. 28-12-2012-14:25:31
GTI: det ville være mit gæt, men min udluftning sidder helt oppe i stødstangsdækslet.. så den skal bøvse meget for at komme derop.
Swish : top eller block kunne være flækket ved en oliekanal...?
julianfalck
Svaret d. 28-12-2012-18:30:35
Jeg troede også det kunne være tilfældet men ak nej. Heller ingen revner her..
Swish
Svaret d. 29-12-2012-15:53:38
Når jeres cylindre er honet, og I skal indkøre nye stempelringe, skal I huske at bruge indkøringsolie.
Moderne motorolie smører så godt, at stempelringene/cylindrene aldrig bliver tilkørt.
Kør ca. 1000 km med indkøringsolie, hvor I undgår høj belastning, høje omdrejningstal og for lave omdrejningetal (helst ikke under 2000 rpm).
Skift så til moderne olie, og I vil få en minimum af olieforbrug.
Min Cooper S 1293 motor bruger stort set ikke olie efter renoveringen, men brugte ca. 1 l per 1000 km før.
Boman
Svaret d. 29-12-2012-16:20:38
Boman> hvilken indkøringsolie har du brugt og når du siger moderne olie hvilken slags tænker du så på? Moderne olie er jo et vidt begreb :-)
Mvh.
Lars
Swish
Svaret d. 30-12-2012-12:26:03
Castrol laver Run-in Oil, den er temmelig kostbar, når man tænker på at den er uden tilsætningsstoffer.
Jeg bruger fuldsyntetisk olie (AGIP 10-40) til min bil. Jeg ved godt at nogle bruger ``gammeldags`` olie, men jeg foretrækker den bedste.
Husk, da jeg startede som automekanikerlærling i 1965, blev bilerne ``smurt og skiftet olie`` for hver 1500 km, og når det havde gået 80-100.000 km skulle de hovedrepareres.
Boman
Svaret d. 30-12-2012-12:52:11
Hej
Som Boman skriver. kør 1000 km med en 10-40 olie. INGEN tomgang køresl. og så lange stræk som mugelig.efter ca 500 km. slæk gassen fra ca, 3000 omd.
til ca. 2000 omd og gas langsom op til ca.
3000 omd.( i ny og næ.)
på den måde er man sikker på at ringene kommer helt ud og køres til.
Er motoren total renoveret med nye pakninger over alt.
så kan man køre med fulsynteisk olie. eller ikke, da gamle pakninger bliver med sikkerhed utætte.
GODT NYTÅR.
Paw
wap
Svaret d. 30-12-2012-16:47:17
jeg kørte min ind på 1000km ca med en meget høj tomgang på hele turen.
og som calver skriver, holder speederen på under 70% vandring, så er man nogenlunde godt kørene.. og prøvede at kører med forskellige omdreningstal så vidt muligt.
Jeg har ingen olieforbrug som skrevet efter 2-3000km jeg har kørt siden.
julianfalck
Svaret d. 30-12-2012-17:07:23
Tak for input. Jeg må da prøve endnu en gang :-) nu har den fået sig en honing og en ny knast, så må det gå ellers ryger blokken i skrotkassen. Godt man har et par stykker i reserve :-)
Godt nytår
Mvh.
Lars
Swish
Svaret d. 30-12-2012-21:55:18