Indkøring af knastaksel

14-12-2012-15:24:50

Hej rødder

Så fik jeg lige mit nye legetøj smidt i postkassen, en Swiftune SW-5 knastaksel, det bliver sjovt at lege med i juleferien :-)

Skal sådan en spritny knastaksel køres til på en speciel måde???? Jeg har også fået nye knastfølgere med så det skulle da være i orden!

Mvh.
Lars

Swish

Du kan ikke indkøre en knastaksel, men da skal omhyggeligt time den, efter de spec. som fremgår af knastens data.
Held og Lykke

Knast

knast

Svaret d. 14-12-2012-17:05:58


Hmmm.
Husk nye løftere til din nye knast!
Godt med MOLY lube på knaster og løftere - Metallet hærder på hinanden og bliver parret inden for de første par minutter.

Giv den 10min ved ikke mindre end 1800rpm og giv den så 15-20 minutter mere ved ca. 1500rpm. Den må ikke komme under 12-1500rpm fra starten af, det hakker i knaster og løftere og de bliver uregelmæssigt hærdet.

løfterne er let parabol formet så de drejer rundt og bliver slidt jævnt gennem deres liv.. det kan man ødelægge ved at køre den forkert ind. Du kan se det på stængerne medens den køre, hvis de drejer rundt er du glad :-)

Så giv den små 1000km hvor du ikke belaster den hårdt, Claver skriver vist ikke over 70% speedervandring... så er man på den sikre side :-)


vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 14-12-2012-18:29:10


Den skal ikke tilkøres, MEN den skal smøres omhyggeligt, med specialsmøremiddel, så der er smøring indtil motorolien ``får rigtigt fat``.

Hvis man samler den for ``tørt```, bliver knast og knastfølgere ødelagt under opstarten.

Man kan - sammen med knasten - købe nævnte specialsmøremiddel, med jeg bruger molybdændisulfid i fast form, som jeg gnider på knast og knastfølgere, og så lidt olie ovenpå.

Boman

Svaret d. 14-12-2012-18:31:53


nårh ja, det med de første 1000km blander jeg sammen med jeg skiftede lejer og ringe i samme omgang... så hvis det kun er knast og løftere er det vel ligemeget...

mense f.eks her http://www.kentcams.com/information-faq.asp#2

jeg samlede min med det her : http://oliebiksen.dk/shop/cam-shield-camshaft-assembly-273p.html

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 14-12-2012-20:41:02


JO. Du SKAL indkøreren knastaksel jvf de kloge hoveder i england. Den skal smøres grundigt og efter opstart skal den kører med 2000 rpm i 20 min. Jeg tror der er en vejledning i Calver´s clinic.

mini thirty

Svaret d. 14-12-2012-22:42:37


Jeg vil sige det der er vigtig er du skifter knastlejer i blokken og får tilpasset det sammen,da det aldrig passer sammen. DET ER JO FRA ENGLAND :-)

suh

Svaret d. 15-12-2012-09:18:08


Hvis knastlejerne ikke er synligt slidte/ødelagte, altså ser pæne ud, er det normalt ikke nødvendigt at skifte dem.

Boman

Svaret d. 15-12-2012-12:49:38


Jeg tror lige jeg tjekker Calver`s Corner ud. Tak for alle input :-D

Mvh.
Lars

Swish

Svaret d. 15-12-2012-18:15:08


Hva´ størrelse motor skal den i?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 15-12-2012-20:48:48


Den skal i en 1100

Swish

Svaret d. 15-12-2012-20:57:54


Hvis du har haft din motor adskildt, er det vigtigt, at du samler den med noget ordentligt smøremiddel.
Der findes flere forskellige typer og fabrikater, men du skal bruge noget som har en bæreevne på mere end 89 Kg pr. Kvadrattomme. Måleenheden er amerikansk, derfor tommer (API norm)men uanset hvad du har brugt, skal du opstarte motoren rimelig hurtigt efter samlingen, da smøremidlet/olien ellers kan løbe fra fladerne, eller værre udtøre, og i nogle tilfælde udskille krystaller, som er dræbende for et hvert leje, kugle som faste lejepander.
Det er sket flere gange, at nogen har haft en samlet motorstående i lang tid, før den blev opstartet, og i mange tilfælde sprunget i luften umidelbart efter ibrugtagning.
Tørfedt (molybidæhndisulfid eller graphitoil er velegnet)men husk at skifte olien og filter efter ca 1000 km, så skal det nok gå.
Knast

knast

Svaret d. 16-12-2012-18:24:54


Så er det bare at bruge en god motor olie ( 20/50 ). Den bliver ikke til krystaller, og ødelægger ikke lejer osv.
+ at motoren ikke springer i luften.

Mh Paw

wap

Svaret d. 16-12-2012-22:50:48


Jeg har lige bestilt noget moly-halløj så må vi se hvordan det går :-)

Swish

Svaret d. 17-12-2012-06:45:16


Jeg spurgte forresten også Nick Swift hos Swiftune, her er hans svar:

We would recommend a new cam and followers need to run for the first 15-20
minutes at 2000RPM. Be careful if the pistons/rings are a new also new bores
in the rebuild as they will glaze over if left more than 20 minutes at a
constant fast idle. Make sure you drive the car in normal conditions to
run-in rings.

Cheers.

Nick.

Mvh.
Lars

Swish

Svaret d. 17-12-2012-13:12:14


wap: Er viskositeten nu en indikator for kvaliteten af olien? ;)

tb205gti

Svaret d. 17-12-2012-13:15:23


Tilbage