998 A`er - stempelvolumen?

05-12-2012-11:15:20

Jeg er ved at lave et nyt topstykke til minien, det er en 12G202 der blive bearbejdet. ...Men for at kompressionen ikke skal ende helt skævt har jeg brug for at vide hvor stor volumen der er over stemplet ved TDC. Motoren er en helt std. 998 A`er.

Bilen holder 100km fra mig, så kan ikke bare lige går ud og måle det op. :/

tb205gti

Regn med ca. 6 ccm, hvis det er en 8,3 til 1 komp. motor.
Men det afhænger også at alt det volumen, der er over og rundt om stemplet, om stemplerne går helt op til blokkens overkant.
Udregnet kan man gå ud fra ca. 10 ccm plus forbrændingskammer.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-12-2012-11:48:33


så det er ca. 10cc komplet for stempel ved TDC? (volumen i krone og i foring over ringene)

Så skal kammeret være ca. 14cc for at ramme 10.5:1

tb205gti

Svaret d. 05-12-2012-20:41:32


Org skal samlet volumen i kammer og over stempel være 30cc - det passer da vist meget fint med 10cc over stempel og 20cc i kammeret.

tb205gti

Svaret d. 05-12-2012-20:55:39


Så vidt jeg husker, så er volumen i toppen på en 998`er 24,3 ccm.
Så omkring 16 i topstykket skulle kunne gøre det.
Det kan godt ende med, at oliekanalen i toppen bliver blotlagt. Der kan som regel fræses omkring 2 mm af toppen, men det er ikke nok til at nå 16 ccm, især ikke hvis kammeret er modificeret. Der skal fræses en pæn slat ud rundt om ventilerne.
En ``quick and dirty`` metode, er at bruge et 1275 topstykke. Som Julia har gjort.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-12-2012-23:27:49


Tjek den her side, den har jeg haft meget glæde af :-)

http://www.mlmotorsport.com/forum/index.php/topic,4.0.html


[url]http://www.mlmotorsport.com/forum/index.php/topic,4.0.html[/url]

Mvh
Lars

Swish

Svaret d. 06-12-2012-06:51:28


1275 top er no-go. Dels vil jeg ikke fræse i blokken og dels vil jeg gerne have de lidt mindre ventiler til at holde gashastigheden oppe.

Swish: Godt link, specielt er det fint med gode billeder af kammerformen. :)

tb205gti

Svaret d. 06-12-2012-11:03:40


Hej jeg fandt denne video på youtube der er omkring tuning af mini motorer med David Vizard og der er han inde på noget omkring ventilflow og kompression tænkte det kan være brugbart.

http://www.youtube.com/watch?v=ow5cGV7bXCw

Louis

lchristophersen

Svaret d. 06-12-2012-11:34:10


Man skal ikke bruge mindre ventiler til at holde gashastigheden oppe. Ventilerne er ``flaskehalsen``. De skal altid være så store som muligt.
Bruger du et 1275 topstykke som ikke er planet og en knastaksel med lavt løft, behøves du ikke at fræse i blokken.
Jeg har selv kørt med Kent Megadyne 276 knast og 1275 topstykke på en 1098 blok.

mini thirty

Svaret d. 06-12-2012-17:13:12


jeg er også meget tilfreds med 12g940 toppen på min 1098, jeg valgte at bruge den ``gamle`` model med de lidt mindre ventiler og en knast med et lidt højere løft

johnny b

Svaret d. 07-12-2012-10:47:43


Tilbage