Hvilken udstødningsmanifold

15-11-2012-23:37:40

Jeg overvejer at skifte udstødnings manifold ud, men er ikke helt sikker på hvad jeg anskaffe. Det er en frisk 1330ccm med en weber og nu er jeg nået til udstødningsmanifolden. Ud fra Vizard`s bog så peger det på en LCB over f.eks en 3-1. Men derefter så er det jo lige det med størrelsen for han skriver jo at det faktisk både kan være en ``medium`` eller en ``large bore``, de ligger begge i det område min motor er i.
Minispares har f.eks denne:

http://minispares.com/product/Classic/Exhaust_and_manifold/Exhaust/Exhaust/C-AHT289.aspx?110201&ReturnUrl=/shop/classic/Exhaust~and~manifold/Maniflow/Manifold.aspx|Back%20to%20shop

men jeg er den ikke næsten for stor til min?

Håber der er lidt kloge hoveder som kan hjælpe mig

Lasse

Laze

Hvis du graver lidt dybere i Vizards bog, kommer han vist ind på selve rørdimensionerne, så vidt jeg husker. Du kan roligt holde dig til en medium bore manifold. Gashastigheden bliver lidt højere, pga. de mindre rør. Det gavner udstødningsgassens mulighed for at lave lidt undertryk i cylinderen, og dermed hjælpe den næste ``portion`` frisk gas ind.
Ideelt set ;-)
Jeg mener, det står et eller andet sted, at 1,75`` rør bør være maximum diam. til Minien.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 16-11-2012-01:11:44

Ja, han har også diameterne med i bogen. Efter Y-stykket har jeg pt et 2`` rustfrit powerflow system (monteret af tidligere ejer), men mon ikke det går (lyden er god:)? Næsten synd at skulle skifte et virkende rustfrit system. Men der burde også være lidt at hente fra Y-stykket og frem

Laze

Svaret d. 16-11-2012-08:41:36

Husk at formen af collectoren har stor betydning for flowet hvor de to rør går til et. Supersport (som der sidder på den røde) har nok den dprligste collector overhovedet. Rør diameteren har høj betydning for hvor i skalaen den optimerer mest. (udstødning er altid en kompromis). Vil du optimere for høj spids effekt, eller for et bredere momentområde?

A. Graham Bell har skrevet en rigtig god bog du måske bør skele lidt til, ``n/a performance tuning`` mener jeg den hedder. Jeg har den derhjemme hvis du vil låne den.

Iøvrigt har du helt ret - den blå lyder _ret_ godt, og højt ;)

tb205gti

Svaret d. 16-11-2012-13:52:31

Ok, det kan sagtens tænke at jeg skulle låne den. Jeg har dog ikke planer om at lave manifolden selv men derfor skal jeg jo stadig vide hvad den rigtige er.

Peter, så må du have hørt mini`en da du skulle til venstre fra strandenvejen og ud på Tuborgvej.

Laze

Svaret d. 16-11-2012-17:15:52

Jeg har valgt ikke at gå på kompromi med mit udstødningssytem og sværger til Maniflow. Det er ikke den billigste løsing, men det passer fint og hører til det bedste der findes til en Mini i fastroad/very fastroad udgave. Hold øje med MiniSport de har dem sometider på knaldtilbud. Manifoldet er det vigtigeste især på 3-2-1 typen så den kan komme af med gasserne.
Morten

MI

Svaret d. 16-11-2012-20:26:57

Laze: Det var det nemlig, jeg kunne høre den blå på laaang afstand, det overraskede mig dels at det var en mini og dels a det var dig. Den lyder ikke som en typisk mini, som ellers har en ret karateristisk lyd.

tb205gti

Svaret d. 17-11-2012-20:53:57

hehe, ja den snakker lidt men det passer meget godt til stilen den har synes jeg :-) Troede ikke du nåede at se mig da der holdt en holdt en stor bil således at vi ikke kunne se hinanden mens der var rødt.
Har lige skrabet alt det ubehagelige tagpap ligende lydisolering af kabinen så nu kan man også høre den inde i. og til stor glæde så var der ikke noget rust under det. Dog skal der lige laves noget grimt rust der hvor gulvet møder den lodrette væg under bagsædet.
Nå det har ikke så meget med manifolden at gøre, men det går jo nok.
Jelshøj: Ved at vælge en ``medium`` bore manifold så øger jeg godt nok gas hastigheden, men dermed øger jeg jo også modstanden, hvad skulle fordelen være ved ikke at gå lidt op i diameter? Er det for at få et bedre bundtræk? Ved høje omdrejninger skal den vel bare kunne komme af med gassen?

Laze

Svaret d. 18-11-2012-19:41:52

Hellere et tyndere rør, for netop at få fart på gasserne. De større rør sænker gashastigheden, og dermed mister man den virkning, som udstødningsgassen har på at hjælpe ny blanding ind, ved at danne et undertryk i forbrændingskammeret.
Og man forringer bundtrækket ved de større rør.
Men det er jo altid en masse kompromisser, man får.
Masser af HK ved høje omdrejninger ser flot ud på papiret, men motoren bliver ikke helt så omgængelig. Ikke så fleksibel.
Men motorstørrelsen har jo også betydning for, hvordan den føles ved brug.
Antallet af potter har også noget at sige.........osv. ;-)
.....og timing af knast, og....og....
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-11-2012-20:21:44

Hej Carsten, tak for svaret. Du har ret, det er nok lidt sjovere at det ikke kun er mellem 5500 og 6500 at den trækker :-) Lige pt har den nok noget standart 1000ccm LCB på og som tb205gti siger så er det vist også en supersport manifold der sidder på og derfor nok ikke noget der gavner den lille motor så meget. Det er en 1330 ccm med en 286 knast så den skal have lidt omdrejninger inden at der sker noget allerede (ikke meget liv under 3000 omd. men den kan godt køre stille og roligt fra 1600 omd).
Men så er det måske noget i denne stil jeg skal gå efter:
http://maniflow.co.uk/index.php?view=product&from=156&product=1088

Denne er nok for stor:
http://maniflow.co.uk/index.php?view=product&from=156&product=1092

Lasse

Laze

Svaret d. 18-11-2012-21:18:55

Faldt lige over denne beskrivelse af Keith Calver, i bunden kommer han frem til hvad de forskellige manifolder skal bruges til.
http://www.minimania.com/article/782/EXHAUST_-_Manifolds__types_available_and_application

Han peger også på en ``medium bore`` til gade brug da en ``large bore`` vil resultere i en lidt mere snæver motor

Lasse

Laze

Svaret d. 18-11-2012-21:52:55

Javel så. Men med den knast skal du måske over i noget 3i1 manifold.
Der står vist noget i Vizards den blå.........
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-11-2012-22:13:24

Jeg synes det er lige svært at finde ud af om det skal være en LCB eller en 3i1...

Laze

Svaret d. 18-11-2012-22:32:20

Jeg kan se, at Vizard skriver over 305 graders knast, hvis man vil bruge en 3 i 1 manifold.
Så den er der nok ikke grund til at bruge.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-11-2012-00:01:06

Du har ret det virker som om at det anbefales til ret skarpe knaster 300 +

Lasse

Laze

Svaret d. 19-11-2012-12:06:48

Du skal tage hensyn til din kompression når du vælger udstødning.
Om du bruger Weber eller SU/Hif 44 er underordnet, men hvis din komp. er over 1:12, skal du bruge LCB i big bore udgaven.Det er en god ide, at montere en resonanspotte i midten, eks. 800 mm 2 1/2 `` og afslutte med en RC 40 bagpotte monteret i centrum uden knæk til en af siden.
Alle andre rør i dimmension, som Cooper S(husker ikke størrelsen)Dette set up brugte jeg selv, og det virkede kanon.
Knast

knast

Svaret d. 19-11-2012-20:30:54

Tilbage