05-11-2012-09:17:33
jeg har et problem med slør i hjulnavet på venstre side foran, lejerne,nav,kalibre og skiver er nye det eneste der ikke er nyt er de yderste trækakselled der stammer fra en allegro, har prøvet med en tynd skiver mellem akslen og lejet på bagsiden, unden held
Hvis du har koniske lejer i må de vist nok godt give sig lidt når den hænger i liften.
Men ellers kan det da være du ikke har spændt det hårdt nok?
Hvis der er slør må det komme fra lejerne ...?
vh
Julian
julianfalck
Svaret d. 05-11-2012-11:22:42
Og bærekuglerne er ok?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 05-11-2012-16:55:10
det er koniske lejer,og de har godt nok kun lidt slør, men kun på den venstre side af bilen? bærekugler,styrekugler,bøsninger,nav,skiver,klodser,kalibre,støddæmpere er nye, det eneste jeg har sat på af brugte del er det yderste trækakselled fra en allegro,jeg mener at kunne huske at man kan spænde koniske lejer så man næsten ikke kan dreje hjulene, men dem der sidder i nu kan jeg spænde som en gal, og hjulene drejer stadig uden problemer, jeg har endda spændt så hårdt med trækstang at møtrikken mistede gevindet
johnny b
Svaret d. 05-11-2012-19:54:26
Ikke for at være træls, ;-) Men der er altså en grund til at man spænder op til et bestemt moment.
Det er ikke min erfaring, at man kan spænde de koniske lejer, så de nærmest låser. Der sidder et hærdet afstandsstykke mellem lejerne.
Allegro knokkelleddet er ok. Det er det samme.
Momentet er ca. 200 Nm.
Der findes en del biler, der har en lille smule slør, som forsvinder ved kørsel, vist faktisk også Allegroen. Men ikke Minien.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 05-11-2012-20:43:34
ahh ha!...ser man det, tak for hjælpen
johnny b
Svaret d. 06-11-2012-21:07:21
det med momentet har jeg selvfølgelig styr på, men da der stadig var slør, prøvede jeg at gi den et nøk til,kan det tænkes at flangserne fra metro er anderledes?...det er nemlig dem jeg har brugt,måtte dog lige ha dem en tur i drejebænken
johnny b
Svaret d. 07-11-2012-19:56:24
så kom der en løsning på problemet,jeg skildte det hele ad og sammenlignede målene fra på begge sider, og konstaterede at der var næsten en mm. forskel på de 2 afstandsringe der sidder mellem lejerne, så de fløj i en lille bue over i jernkassen. Nu er det hele samlet uden afstandsringe, og spændt op på gammeldags manèr, godt stram og lidt tilbage...badabing!! ingen slør og hjulene kører let og frit
johnny b
Svaret d. 08-11-2012-19:59:44
Der følger vist heller ikke afstandsringe med længere, eller?
Den er indbygget i lejerne, i hvertfald på kuglelejerne.
Men godt du fandt problemet.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-11-2012-20:41:53