Aaaarrgghhh L*rtebil!

17-10-2012-11:23:17

vejret er godt, forsirkingpapirerne er endelig gået igennem og jeg skal ud og omregistrere bilen. Da det jo er godt vejr tænker jeg at jeg tager minien. Det gik fint liiiige indtil koblingspedalen bliver stenhård.. ARRGGHH skubbe bilen ind til siden og se hvad der sker. Slanger, slavecylinder ser allefine ud, der er ikke spor efter en utæthed. Der er masser af væske på koblingssystemet. Hmm.. Ind og prøve at træde pedalen ned - den er sten hård, men holder man tryk på synker den langsomt ned og kobler ud. Men koblingsarmen går kun meget langsomt tilbage igen. Hmm.. Efterlad bilen i siden af vejen - gå hjem og hente den anden. Efter lidt tid i skammekrogen (vejsiden på lyngbyvejen) tog jeg et kig på den igen. Koblingspedalen er mega hård og kommer kun meget langsomt tilbage. Pludselig synker den til bunds og går meget let. Hmm.. Gad vide om koblingen virker nu, ja sørme, den virker fint og den går markant lettere end den nogensinde har gjort før.

Hvad er der lige sket her? Der er ingen synlige utætheder. Har der været skidt i slangerne, som er kommet ind i slavecylinderen på den? Koblingen er blød som i en ny bil nu, før skulle der trædes godt til.

tb205gti

Det kan være pakningerne i hovedcylinderen, der ``vender``. Det kan ske. Om pedalen lige vil blive, som du oplever, ved jeg så ikke.
Typisk Mini...........;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-10-2012-11:29:33


bør jeg gøre yderligere, eller skal jeg bare køre videre?

tb205gti

Svaret d. 17-10-2012-12:35:25


Se, det er jo et godt spørgsmål ;-)
Det sker nok igen, så et rep.sæt eller en ny hovedcylinder er nok det sikreste.
Men et eller andet er måske nok endt ude i slaven, efter din beskrivelse af symptomerne.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-10-2012-13:24:05


Det ser heldigvis ikke ud til at være synderligt besværligt at skifte hovedcylinder og slavecylinder og priserne er ikke voldsomme. Det er bare røvirriterende at alt skal gå galt på en gang - jeg får jo aldrig kørt i bilen!

tb205gti

Svaret d. 17-10-2012-14:21:43


:-) Nej, det er desværre en af ``charmerne`` med en Mini.
Men når du har været igennem den, så kan den holde..........et stykke tid ;-)
Hvis den evt. har stået længe, måske måneder, så kan der sagtens opstå omtalte problemer.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-10-2012-14:52:06


der har været skidt i slangen... og nu er det nået igennem slangen og ligger ude i slavecylinderen. :-) det hårde du oplevede var skidtets rejse gennem slangen...
lyder det ikke meget logisk?

julianfalck

Svaret d. 17-10-2012-16:25:20


men du giver vel ikke allerede op? :-P

julianfalck

Svaret d. 17-10-2012-16:25:40


Tror også på det med lidt skidt.
Om det så er pakningen, der er ved at gå i opløsning.......
Opgiver? Hm...........mon dog, ellers må du lige kigge ham over skulderen med lidt peptalk ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-10-2012-17:14:50


julianfalck: Jeg giver ikke så let op - jeg bliver bare træt af den gamle bajle. Jeg tog dog en tur i den her til eftermiddag sammen med min datter - og når den kører som den gjorde der, så glemmer man alt om problemerne. Nuuuj det var rart at den bare kørte perfekt, den kunne tilmed tage 5.000 omdr/min uden bøvl idag..

tb205gti

Svaret d. 17-10-2012-18:19:42


Der skal da væsentligt mere til, ikke? ;-) Men for helvede, hvor kan det være træls, når skavankerne bare står i kø......
Når man har lavet 1 rusthul, er der 2 mere. Når de er lavet, så 4 mere, osv. ...............;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-10-2012-18:33:10


Ja, det er sku sjovt når de først kører. Jeg har hørt om lignende prob og det blev afhjulpet ved at skifte slavecylinderen.

Ja du ved vel efterhånden dit vedr rust Carsten :-P

Appelsinen

Svaret d. 17-10-2012-18:46:04


Jeg tror at løsningen bliver renoveringssæt til hovedcylinderen, nyt rør slange og slavecylinder.

tb205gti

Svaret d. 17-10-2012-19:22:54


:-) Jeg føler mig godt rusten ;-)
Husk endelig at kigge indersiden af hovedcylinderen dybt i øjnene. Er den ridset/rusten, holder rep. sættet ikke ret godt.
En ny koster begrænset med moneter.....
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-10-2012-20:24:56


Tricket er selv at, du ved, få idéer, prøve dem af også skabe problemerne. :-) så får bilen jo aldrig skylden.. ha ha.. ``nårrrh det er nok fordi jeg fræsede lommer i blokken mine hjulcylindere bløder`` he he... du må bare udfordre den lidt og
``modde`` hele tiden... så er man alligevel i værkstedet og de der småting bare sådan noget bonus arbejde... ;-)

julianfalck

Svaret d. 18-10-2012-09:03:52


Nå koblingen har egentlig artet sig nogenlunde i flere dage nu. Den bliver lidt sjov hvis man giver bilen gas og skifter gear hurtigt. Så kan den finde på at komme langsommere retur, eller være svær at træde ned - men den har fungeret :)

Starteren blev udskiftet med en ny fra Minisport til noget mindre end det de koster her i DK. Så nu er jeg fri for at løbe den igang :) Karburatoren er stadig lidt syg i låget, jeg kan ikke få blandingen mager nok i tomgang. Når min Colortune er på kan jeg ikke få den til at vise blå forbrændingsfarve selvom jeg skruer dyserøret helt op. Men den går nu fint nok, den ryger en smule ved fuld pedal og AAU nål, men normal kørsel der går den helt fint.

tb205gti

Svaret d. 24-10-2012-20:49:14


Prøv lige at tjekke, hvor højt benzinen står i strålerøret. Bare start den, lidt gas nogle sekunder, så stop, og af med klokken og stemplet.
Hvis niveauet er for højt, vil den netop gå ret fedt, og mere ok ved højere omdrejninger/belastning.
.....men det går da fremad ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-10-2012-23:32:24


..og lidt tilbage igen. Jeg skulle ikke have rost den :)

Benzinen pisser nu ud af svømmerhuset, så ventilen kan ikke holde lukket. Tror bare jeg smider mine HS2`ere på den hen over vinteren og glemmer alt om den nuværende karburator - der er noget sygt ved den. :)

tb205gti

Svaret d. 25-10-2012-09:03:17


Byttede du ikke hele karburatoren over?
Men hvis den anden også har ligget længe, og med slidt svømmerventil, så er det samme sang ;-)
Du kan prøve at lægge svømmerlåget på hovedet, med slange på. Og så tørne motoren. Tag strømmen fra tændingen. Så skal ventilen holde tæt.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-10-2012-10:57:32


HIF38................. hvornår lærer i det? :-P ha ha

julianfalck

Svaret d. 25-10-2012-12:16:50


Fordi det ikke er nødvendigt, hvis man gør det rigtigt ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-10-2012-13:10:21


men HS4 gør det jo ikke rigtigt??? ;-)

julianfalck

Svaret d. 25-10-2012-13:45:13


Har skiftet:

Stempel
Nål
Fjeder
klokke
Svømmerventil +svømmer + låg (er nu på 3.)

Jeg kan se at benzinpumpen er uoriginal, jeg tror den har problemer med trykket. Heldigvis har jeg købt benzinfilter med regulator i der ryger på den til vinter :)

tb205gti

Svaret d. 25-10-2012-15:28:19


så mangler du bare at skifte......den ud med en solex/weber :-P

johnny b

Svaret d. 25-10-2012-18:44:11


Ikke mere blasfemi! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-10-2012-19:34:57


Eller en kæmpe bing :-O

julianfalck

Svaret d. 25-10-2012-20:01:28


jelshøj......du har den fede humor :-D .....men jeg er nu glad for min weber register :-P

johnny b

Svaret d. 26-10-2012-08:14:18


:-) Jeg blander mig ikke i andres valg af fodertrug........ikke så meget altså ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-10-2012-11:08:40


Der kommer ikke Solex, Weber, Bing eller andet på. Jeg bliver på Skinners Union, dog fordobler jeg fejlkilderne ved at montere to af dem.

Så her til vinter ryger følgende på den:

- 12G202 portet topstykke med hævet kompression (jeg påtænker 9.5:1 i statisk kompression)
- 2xHS2 på flowet manifold, stub stacks og samlet luftkase med slage til filter placeret i fronten. (for at give kold luft og holde støjen nede i kabinen)
- Filterking benzinfilter med regulator
- Ny org benzinpumpe
- ny LCB, den nuværende er en billig en (SuperSport) med _rigtig_ dårlig collector mellem de to rør. (Min erfaring med SuperSport udstødninger er utrolig ringe, jeg har endnu ikke set en SuperSport manifold give effekt, kun stjæle effekt)

Og hvis jeg kan falde over en sund 276 graders knast ryger der formentlig også sådan en ned i den. (og dobbelt knastkæde model A+ med strammer, 12x6 Minilight, Serie2 race skærmkanter hvis jeg kan falde over det..)

Nårh ja så er der lige lidt rust der skal gåes efter, men det regner jeg med at kigge på til næste sommer.

tb205gti

Svaret d. 26-10-2012-11:43:49


Det lyder jo som en spændende vinter.
Håber det flasker sig :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-10-2012-13:48:12


Hej.
Den der 276 graders knast gør at den er svær at køre cruising og bykørsel med. Den vil have ørerne vredet om for at være omgængelig. Jeg skiftede min og fik en helt anden bil ved at sætte en 267 graders i i stedet, men god fornøjelse med projektet :-P.
Knud

mini/senior

Svaret d. 26-10-2012-18:32:25


jeg har en 276graders siddende i min. Den er da mega fedt at cruise i! ;-) Jeg elsker at holde for rødt og nyde den spruttene lyd af stiv stram kompression ved 1100-1200rpm tomgang og jeg elsker når den tager fat ved 2500rpm og man kan høre den iltre snerren helt nede fra halsen gennem luftfiltret..
det er vel det det handler om når man har tag på bilen... (har lige kørt en tur i min svigerfars bror 100% mint TR6) ups... den var da fed, men ikke så meget over det sport... ;-) min kæreste ELSKEDE den! men jeg er altså ikke 50 endnu.

Men husk lige at der ikke er noget der hedder ``sund`` brugt knast uden du får nummeret løftere med de hærder sammen. og det duer ikke at ha` nye løftere på gammel knast eller omvendt. Jeg har lært det på den HÅRDE måde!!
Enten en brugt knast med dens helt egne løftere som er nummeret éen knast passer til éen løfter. Eller en ny knast med nye løftere. en ny kent 276 med et sæt løftere ligger ikke i mere en 2500-3000,- og er klart det værd! :-)

det kan være det bliver en 266 i 1098ccm blokken dog...

julianfalck

Svaret d. 26-10-2012-19:15:12


Julian: Jeg må se om ikke jeg kan få tid til at komme forbi og se din inden sæsonen slutter - det lyder til at du har givet den nogenlunde samme kur som jeg vil give min :)

Jeg havde ikke lige overvejet løfterne, good point. Ny knast det er.

tb205gti

Svaret d. 26-10-2012-20:18:52


den slutter jo her den 1/11 sååå. :-)

julianfalck

Svaret d. 26-10-2012-20:36:07


Jeg har en 286 knast i min motor (1330cc)med dobb.su 1,1/4``
og et 12G940 flowet topstykke på og den går super godt både til hygge bykørsel og selvfølgelig når man skal først over for grønt :-D

mini steen

Svaret d. 27-10-2012-09:42:03


Har også nye kanster liggende, 266, 276 og 286 og meget mere.
Peter
Allerød

Peter Mogensen

Svaret d. 27-10-2012-11:36:21


Hej
vil bare lige sige at SALT!! sæsonen er startet har en storebror der salter i københavn og han var inde og salte natten til i dag og mener han sagde at komunerne havde været ude og salte på de store vej for en dags tid eller to siden i hvert fald her på sjælland.

har også et spørgsmål hvad for en knast ligger der i som standard i en 1275 motor ?

lchristophersen

Svaret d. 27-10-2012-12:44:10


Det er en 230/252 graders knast.
Cooper S 240/252 grader, Og MG Metro motor 252/268 grader.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 27-10-2012-13:18:19


Tak carsten :-)
det er fordi jeg måske skal ligge og rode med det her til vinter og så var jeg nysgerrig for hvor meget man ændrer den.

lchristophersen

Svaret d. 27-10-2012-13:31:25


Selv tak da :-) Håber du vil skrive lidt om dine planer, så man kan sidde og få inspiration.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 27-10-2012-13:49:12


jeg køre ikke mere i år...

julianfalck

Svaret d. 27-10-2012-15:19:49


Ja, min er kørt i stald for vinteren. Skal ikke nyde noget med saltkorn og lignende.. :-( .
Havd angår alder Lulian, så er det nok fordi min alder er mellem 60 og 70, at jeg kører med 266 graders knast... ;-).
Jeg er dog overbevist om, at den nok skal følge med de fleste kebab taxaer ved lyskurverne :-D :-D, på trods af min fremskredne alder.
Knud

mini/senior

Svaret d. 27-10-2012-17:03:37


ha ha ha... ;-) jeg er nu bare vild med den rally tomgang! men jeg har sikkert fået samme resultat bare startene længere nede med 266.
Men min motor topper ud ved lige over 7000rpm i 1 og 2 gear og her rammer jeg ca 80-90 km/t sådan ret hurtigt.. omkring 11-12sek...
Men jeg er ikke sikker på 266 havde givet den slags snorringer...? oder was?

julianfalck

Svaret d. 27-10-2012-18:14:03


Har sådan en MG metro motor stående med 72-73 HK,

Hvad knast siger i den er født med ?..

Håber mit lille tillægs spørgsmål er ok..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 27-10-2012-18:45:31


Nej, det tror jeg heller ikke, men den tager nu godt fat, bare længere nede på rpm.skalaen, og jeg er over hastighedsgrænsen før 3. bliver lagt ind. Til gengæld er tomgangen mere rolig :-S .
Knud

mini/senior

Svaret d. 27-10-2012-18:50:50


jeg tillader mig at qoute carsten ;-)
``Bruger: jelshøj 27-10-2012-13:18:19 x
Det er en 230/252 graders knast.
Cooper S 240/252 grader, Og MG Metro motor 252/268 grader.
Carsten.``

julianfalck

Svaret d. 27-10-2012-18:51:40


det er som om de siste 5-6km/t op til 100 tager en evighed iforhold... 110 til 140 tager så igen ikke særlig lang tid...

julianfalck

Svaret d. 27-10-2012-18:53:55


Jer med anden knast i jeres 998`ere - har I haft dem på rullefelt?

tb205gti

Svaret d. 27-10-2012-20:44:43


Hej Peter
Jeg synes det lyder som nogle rigtig gode planer du har for den lille bil og du har ret LCB`en var bare den der fuldte med Stage 1 kittet og derfor ikke det helt vilde. Jeg viste faktisk ikke at det ikke var en original benzin pumpe. Bliver spændende at høre hvor godt den kommer til at køre med de dele der kommer i den.
Hilsen
Lasse

Laze

Svaret d. 27-10-2012-20:54:47


næhhh :-) gad nu godt.. jeg gætter på mellem 50 og 60 ved 5500rpm - jeg gir mig selv en øl hvis det IKKE passer ;-)

julianfalck

Svaret d. 27-10-2012-20:55:31


Hvad med lige at give Jimmy Juelshøj et kald mon ikke han kan svare og give et par godt råd om hvordan man får den til at gå bedst.

Laze

Svaret d. 27-10-2012-21:10:12


Tak Julianfalck

Jeg ville bare lige være helt sikker på jeg havde forstået det korrekt :-)

Karsten

KarstenK

Svaret d. 28-10-2012-11:46:09


Tilbage