KN konisk filter.

12-10-2012-12:23:58

Minispares skriver i en artikel, at de koniske filtre kan give et effekttab på de små motorer, men ikke hvorfor.
Og at det ikke er et problem på 1275 og der over.
De omtaler det kun ved 1,5`` Su filter.
Og de gider åbenbart ikke besvare en høflig forespørgsel om en uddybning af årsagen.
Hvad siger de kloge folk i forummet?
Carsten.

jelshøj

Jeg kører med koniske KN filtre på min MINI 1275, og de virker perfekte på 1,75`` SUere.

Hilsen Knud

mini/senior

Svaret d. 12-10-2012-13:57:22


Jeg kender heller ikke lige filosofien bag de tabte hk.
Men kan da godt udtænke en fritsvævende ide om indsugningsluftens strømning, og bla bla. Men det ville jo være rart, hvis de havde gidet uddybe lidt.
Tak, Knud.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-10-2012-14:33:27


Kender kun effekten på 1275, har lige monteret et og jeg bilder mig ind at det kan både mærkes og høres, ikke mindst ser det jo rigtig godt ud (på alle motorstørrelser).

labori

Svaret d. 12-10-2012-18:22:01


:-) Det pynter, absolut. Selvom nogen måske syntes lyder bliver lidt rigelig påtrængende.
I følge Minispares skulle der så heller ikke være effekttab på 1275 motoren.
..........ved snart ikke hvad jeg skal tro ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-10-2012-18:46:09


Altså lyden,den er jo et kapitel for sig :-D. Udseendet er en anden gevinst, og der er mange der spærrer øjnene op når man åbner ned til maskinrummet,og efter de har hørt lyden, når man tager til dækspark med den :-P.
Knud

mini/senior

Svaret d. 12-10-2012-19:10:54


Interessant. Gad vide hvorfor de mener det giver et effekttab på de små motorer. Jeg kan ikke helt komme på hvad årsagen kan være. Godt man ikke er klog, sikke mange ting man skulle have plads til i knolden :-)

Swish

Svaret d. 12-10-2012-20:05:20


Jeg tror man er helt ude i bagateller m.h.t. effektab på smallbore maskinerne. Vil helst ikke gøre mig for klog på det, men jeg kunne da forstille mig at momentkurven ville falde en anelse ved lave omdrejninger for så at stige på hk siden længere oppe. Jeg har købt koniske K&N til mit dobb. SU set-up og tragte der passer ifølge MiniSpares! Det gør de så nogenlunde nu, efter at en maskinarbejder har fræset i tragten på pinden til luftfilteret kan spændes fast. Efter en grundig voldtægt af selve filter elementet kan det nu også komme på.

Hvis du gør det for effektens skyld også, så overvej om ikke du vil ofre penge på stubstacks (bitte små tragte) da de virkelig øger flowet. Problemet kan så igen være at den skal have andre nåle og måske køres ind på rullefelt eller lign.

Morten

MI

Svaret d. 12-10-2012-20:08:51


der er måske noget om snakken, prøvede for noget tid siden at køre med et konisk filter på en 1,5tommer på en 1000er den fik så meget luft så den ikke kunne køre med jævn hastighed,end ikke med to fjedre og olie i klokken så tykt som tjære;-)

rød1000

Svaret d. 12-10-2012-20:38:24


En ting er i hvertfald sikker, og det er at en eller anden form for tragt er vigtig. Men det vil jo gælde for alle motorer.
I gamle dage kunne man jo få de her ``stub stacks`` til at sætte inde i filterkassen. Det giver en meget bedre luftstrøm ind i karburatoren.
Så meget er til at forstå for mig ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-10-2012-21:05:21


Om et filter uanset fabrikat er konisk, firkantet, tyvekantet, eller rundt, spidst eller anden facon, er det luftgennemstrømningen der afgører om der er tab-eller gevinst ved effekt.
Det der betyder noget, er om der er det rigtige flow tilstede, og her kan alskens mærkværdige anordninger sagtens forhindre lugtgennemstrømningen, så motoren får åndenød.
God latin er altid at bruge tragte/rampibes, men længere selve filteret sider fra karburatoren, des bedre.
Filteret skal kun opsnappe partikler, men ikke luft.
Lufthastigheden/luftmængden er altså altafgørende for ydelsen.
Den gamle skrøne om at et KN filter give mere effekt virker fordi filteret filtrerer dårligere end det der sidder på som standard.
Hvis der ikke var skidt i luften, er en kasse til indsugningen bedre, såfremt kassen er stor nok, og bliver forsynet med rigelig luft, som fra kassen fragtes via ``flowede`` tragte til karburatoren.
Brug krudtet på en god tragt, og fjern alle skarpe kanter og fremspring før venturien, så giver det noget :)

Knast

knast

Svaret d. 12-10-2012-22:11:33


Tilbage