03-10-2012-19:41:03
Jeg har lidt små problemer med at der ikke er strøm på min mini, eller rettere at der ikke er nok strøm på til at den kan starte.
Når jeg får bilen i gang og måler over polerne på batteriet, kan jeg måle 13,8V uden lys, 13,6V med lys og 13,4V med togelygterne tændt. Så det ser ud til at bilen lader, men lader den nok?
Jeg bruger bilen reglmessigt, så det er ikke fordi den har stået stille for længe.
Findes der nogen batterier som ikke tager skade af at blive totalt afladet? jeg må jo nok indrømme at det er sket et par gange at jeg har glemt at slukke lyset på bilen, og disse afladninger har nu kostet mindst et dødt batteri.
Det kan være at stelforbindelsen, evt. selve plus til starteren er irret, så strømmen ikke løber let nok.
Mon ikke de der moderne gel-batterier bedre tåler hel afladning?
Men der sidder nok en batterientusiast og taster ;-)
Noget helt andet er mange småture, og start/stop kørsel. Så når batteriet ikke at blive ladet ordentligt op.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-10-2012-20:24:55
hej.
jeg har altid haft småproblemer med terminalen på startmotoren.
jeg har endnu ikke gidet at pille det fra hinanden og gi` den en ordenlig renser,
men tit oplever jeg at det har meget svært ved at dreje rundt og virkelig virker som om den er helt flad for strøm..
så gå jeg ud og vrikker lidt på kablet, og så springer den igang som en mis...
der skal trækkes ca 30-40 ampere gennem den samling når du drejer nøglen, og hvis forbindelsen ikke er mere en et par kvadrater (mm2) som en almindelig 230v ledning, vil den ikke kunne få det saft den skal ha` og virke som om den er flad, forbindelsen bliver varm, og skaber slagger, som gør forbindelsen endnu ringere, så det går stærkt med at forringe sig selv... :-)
håber det hjælper! :-)
vh
julian
julianfalck
Svaret d. 03-10-2012-20:37:46
Jeg tror lige jeg prøver at kigge på de terminaler i morgen. Den har nemlig længe lydt som om at der ikke er nok strøm, nu vil den så slet ikke turne motoren, jeg kan bare køre starter relæet der prøver at sætte startmotoren igang.
colakurt
Svaret d. 03-10-2012-21:40:04
Dårlig forbindelse, ingen tvivl om det, det kan også være ved startrelæet, har selv oplevet det.
labori
Svaret d. 04-10-2012-10:40:57
Jeg har lige målt på batteriet, og jeg tror der er smuttet en celle eller to. Når jeg måler batteriets hvilespænding så var den på 11,5V, altså 1-2V under hvad den burde være. Og når jeg tænder for lygterne, falder spændingen til 6,5V. Så det er vist mangel på strøm, og ikke dårlige forbindelser.
Nu skal jeg bare have fundet et ordentligt batteri.
Er der nogen der har nogle anbefalinger til et godt et? det er nemlig nr 2 harald nyborg batteri der dør på et år.
colakurt
Svaret d. 06-10-2012-00:10:34
Hvis det er fra Harald Skrald så plejer de at være flinke til at bytte til nyt uden så mange spørgsmål. Jeg havde et batteri fra dem i fire år ude problemer. Ved dog ikke hvor villige de er til at bytte batterier, men der skal jo være noget garanti.
Laze
Svaret d. 06-10-2012-08:35:06
Jeg har nu målt lidt videre på tingende. Jeg kan se at batteriet ikke vil lade med mere end 5 amp og det var ret svært at få det til at starte med at lade. Så er massefylden helt i bund på syren, også efter et par timers ladning.
Jeg fik også målt at når bilen er slukket, så trækker startspærren ca 0,5a, så selv om der ikke går mere end 2-3 dage mellem at jeg bruger bilen, så når det alligevel at aflade ret meget.
Jeg har nu fået er 78ah batteri i, som min far havde liggende, og jeg kan høre at den turner motoren meget bedre under start og så går der forhåbentlig lidt længere tid før det aflader, end det 60ah batteri der sad i den.
colakurt
Svaret d. 08-10-2012-12:46:31
0.5A, kan det virkelig passe? Det lyder som pænt meget, normalt ville jeg da sige det skal under 50mA. I min clio fra 2002 bruger den 20mA så vidt jeg husker.
Mvh
Lars
Swish
Svaret d. 08-10-2012-17:36:27