02-10-2012-17:05:05
Jeg har en mini MPI, som opføre sig lidt underligt når jeg køre.
Hvis jeg holder stille og både rettet og hjulende peger lige ud. Så kan jeg dreje rettet ud i fuld udstyring til den ene side, og det samme gør hjulende så. begynder jeg så at køre mens der er drejet fuldt ud, og retter bilen op samtidig, så går hjulende tilbage og peger lige ud, men rettet peger stadig til den side som hjulende var drejet ud til.
Dette gælder når jeg drejer til begge sider.
Til at starte med, så var det kun når jeg hold stille at rettets orientering ændrede sig når jeg styrede til siderne, men nu ændre det sig også når jeg køre og drejer halv hårdt, som ved frisk kørsel, på landevejene.
Jeg vil skyde på at rettet drejer sig omkring 1/6 til 1/8 del af en omgang til hver side.
Der er INTET slør i styringen, eller i ophænget ude ved hjulende, og bilen har intet rust.
Når jeg drejer mens jeg står stille, eller drejer hårdt, kan jeg lige som høre nogle korte knas eller dybe klik lyde, som der kommer 2-4 af når jeg drejer.
Jeg håber der er nogen der ved hvad det kan være.
Du må overhovedet ikke køre bare en meter mere! Det mener jeg helt alvorligt. Og ingen smileys denne gang.
Ratstammen har sluppet spindlen nede i tandstangen.
Du kan være ``heldig`` at rattet er gået løs fra ratstammen, men det ændrer ikke ved førnævnte kørselsforbud!
Væk med tæpperne nede ved ratstammen, og tjek, at den lille tværbolt er spændt. Men hvis noterne er kvaste, så hjælper det ikke noget særligt at spænde.
Og afmonter ratnavet, og tjekke, at den store møtrik i midten af rattet er spændt.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 02-10-2012-17:29:17
Jeg har lige været nede og tjekke, og jeg kan se at den bolt de kalder for pinch-bolt i Haynes bogen, eller tværbolten som du kalder den, følger rettet, og at den er stram. Det lyder til at de lyde jeg høre, de kommer fra lige under gulvet. Findes der nogle ilustrationer som kan vise hvor fejlen kan være? nogle tegninger af styretøjet eller noget?
colakurt
Svaret d. 02-10-2012-18:38:15
Hm.........godt spørgsmål. Tror det tætteste du kommer på, er tegningerne i haynes.
Ratstammen er via den omtalte bolt, spændt sammen med spindlen, der sidder i 2 kuglelejer nede i tandstangen. Hvis lydene kommer dernede fra, så tyder det på noget kvast i tandstangen.
Jeg har vist din mailadresse, så vil jeg prøve at sende et par billeder af tegningerne.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 02-10-2012-18:50:57
Fotos i indbakken.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 02-10-2012-19:05:54