01-10-2012-19:10:52
Hej
Nu står jeg der hvor der skal tages en beslutning om hvordan min 1275 GT fra 1972 skal laves færdig. og derfor er jeg blevet lidt i tvivl om hvad der kan synes og ikke kan. Derfor spørger jeg lige her så man måske slipper for en masse unødig bøvl med den kloge synsmand.
Må man uden videre bare fjerne bremseforstærkeren?
Må man sætte stålarmerede bremseslanger på?
Man man montere FIA godkendt 6-punkt bur som er boltet i?
Må man sætte skålsæder og H-seler i?
Hvilke skærmforøgere kan dække Superlight 7x13 når man har alm. S-undervogn på, kan de grp. 5 fra MiniSpares gøre det?
Ser frem til jeres hjælp.
Morten
Hej fik min synet med bur, synsmanden havde undersøgt det for mig og havde inden jeg ankom sagt at den sagtens kunne synes med bur. Jeg tog H-selerne ud og satte normale i, overvejer at montere normale så de bare sidder i, for så må man godt køre med H-seler. Ved ikke om reglerne er anderledes når bilen er fra 1972, min er fra 82. Skålsæder har jeg ikke hørt noget brok om.
Lasse
Laze
Svaret d. 01-10-2012-21:09:14
Lasse hvilket bur er det du har i den blå? Er det svejst i eller skruet i?
Jeg mener at DASU har en afgørelse på deres hjemmeside der beviser at en bil skal kunne synes med et bur monteret.
tb205gti
Svaret d. 01-10-2012-21:45:02
det er skruet i, mener ikke det er FIA godkendt og er ikke helt sikker på hvor det egentlig stammer fra, da det sad i bilen da jeg købte den.
Tror at der kan være noget med at man ændre stivheden i bilen og det er der vist nogle synsmænd der hænger sig i. Men nu ændre man jo ikke stivheden til den forkerte side ved at sætte et bur i som hvis man lavede en normal bil om til en cabriolet :-)
Laze
Svaret d. 01-10-2012-22:06:32
Tag en snak med dem i synshallen inden du gør noget, så kender de bilen når den kommer til syn og så er der normalt ikke nogen problemer, ellers find en anden synshal som vil acceptere ændringene ``up front``
De er normalt nemme at have med at gøre hvis de bliver involveret i processen inden bilen kommer til syn.
labori
Svaret d. 01-10-2012-22:11:30
Tak for de gode råd, det er måske det bedste at tale med synshallen. Det med bur har jeg bare hørt de kalder en knostruktiv ændring, men så kan man jo få noteret den bemærkning på bilens reg. attest.
Er der nogen som ved noget om bremseslanger og den store klods af en bremseforstærker.
MVH
Morten
MI
Svaret d. 02-10-2012-19:06:28
Bremsforstærkeren behøves ikke, min (1275 GT setup) er synet med skivebremser og uden bremseforstærker, vel at mærke med konstruktive ændringer.
Efter min opfattelse bremser den udmærket uden forstærker, nok lidt en smagssag, personligt mener jeg at fornemmelsen er bedre uden, men som sagt en smagssag.
Stålarmerede slager er vist ikke godkendte, men er ikke sikker på om der findes nogen som er godkendt.
labori
Svaret d. 02-10-2012-19:43:07
Da jeg synede min Cooper S i 2004, før bilsyn blev privatiseret, var synsassistenten meget imod at godkende den. Bl.a. mente han, at mine gadeslicks var ulovlige. Han havde ingen bemærkninger om mine stålarmerede bremseslanger og den manglende bremseforstærker (jeg har senere monteret den igen).
Der er heldigvis ikke mange synsassistenter, som kender en mini, og hvordan en sådan skal være konfigureret, så jeg tror det er nemmere i dag.
Fornyeligt fik jeg synet en Ginetta G4 fra 1966. De havde selvfølgeligt aldrig set en sådan bil før (der er lavet 530 af dem), og den gik glat igennem.
Boman
Svaret d. 02-10-2012-19:51:21
EN 1275 GT FRA 1972 !!!!!!!!!!!!!!!!!
SÅDAN EN LAVE MAN IKKE OM.
DEN SKAL BLIVE SÅ ORGINAL SOM MULIG.
mh Paw
wap
Svaret d. 03-10-2012-18:25:45
Tak for hjælpen alle sammen.
Hva sker der lige for Paw?? en std. 1275Gt fra 1972 laver man ikke om, og det store spørgsmål: hvorfor gør man så ikke det?
Den bliver nænsomst bygget lidt sjovere med respekt for stilen, jeg kan ikke se hvorfor man ikke må sætte sit personlige præg på sin egen bil. På trods af at det er en original GT`er gør den jo meget nemmere at syne med 1275ccm motor
Den bliver selvfølgelig lavet med race i mængde, ala Erik Høyers den gamle eller Frank L. Jørgensens (hvad der så end er hændt den bil??)
Morten
MI
Svaret d. 03-10-2012-19:14:02
Må man uden videre bare fjerne bremseforstærkeren?
NEJ. Typegodkendelsen siger der skal være forstærker. Den bliver svær at komme uden om.
Må man sætte stålarmerede bremseslanger på?
JA. Ingen problem.
Man man montere FIA godkendt 6-punkt bur som er boltet i?
Ja. Ingen problem. Uanset model og type.
Må man sætte skålsæder og H-seler i?
Ja. Ingen problem, dog må du ikke fjerne 3 punkts selerne
Hvilke skærmforøgere kan dække Superlight 7x13 når man har alm. S-undervogn på, kan de grp. 5 fra MiniSpares gøre det?
Skærmene skal være mindst lige så bredde som hjulene. Intet mindre. hvilke skærmforøgere er svært at sige. hvad er indpresningsdybden
:-P
mini thirty
Svaret d. 03-10-2012-20:39:24
Man laver den ikke om fordi der stort set ikke er nogen originale 1275 GT tilbage, men det går selvfølgelig kun vores mere værd ;-)
cooper998
Svaret d. 03-10-2012-20:41:58
Hej Morten
en 72 gt er ved at væren en sjælden model.( mk 1 ) om nogen år er prisen
på højde med cooper s.
hvis det var en 73/74 var den en hel anden sag. det er en mk 2. dem er dem er der mange af.
PS. Har selv flere mk 1 GTer.
wap
Svaret d. 03-10-2012-21:43:37
Ja typegodkendelsen siger godt nok bremseforstærker, men der er adskillige som er synet med konstruktive ændringer uden bremseforstærker (d.v.s. skiver men ingen forstærker), hvis den opfylder kravene til bremsning med skiver uden forstærker, så har jeg svært ved at se hvad problemet skulle være, alt hvad der er nævnt i typegodkendelsen for 1275 GT (mk?) skal jo heller ikke nødvendigvis være på en anden model som synes med konstruktive ændringer efter denne typegodkendelse.
Hvis synshallen ikke forstår det, så find en anden :-)
labori
Svaret d. 04-10-2012-10:37:49
Hej mini thirty
Nu har jeg været ude og tjekke fælgende. Tror indpresningsmålet forsvandt i glasblæsningen m.v.
Nu har jeg målt dem ved at lille en fælg ned og måle fra anlægsfladen til navet/bremseskiven. Den stikker ca. 11cm ud og ca. 14cm ind. Totalbredden er lidt over 25cm.
Tror jeg satser på at få den synet uden bremseforstærker og indretter rummet efter det.
Igen mange tak for hjælpen her.
MI
Svaret d. 04-10-2012-19:57:56
M.h.t. at holde en 1275 GT mk 1 original så kan jeg godt give jer ret, men sagen forholder sig lidt anderledes i min sag.
Jeg så denne herinde for ca 1 år siden og (så hvidt jeg husker) der var ingen andre end mig der henvendte sig? Så sjælden kan godt være, men det var absolut en god pris den stod til. Hvis denne skulle være så sjælden kan jeg ikke forstå det?? Alt rust er lavet og den er nymalet i tartanred med oew tag.
Jeg gik målbevidst efter en Clubman og den skulle være med 7,5`` skiver synet og godkendt til 1275ccm. Så kan man sige det kan en alm. Mini også opfylde, og jo men med tiden ville jeg gerne have indsugningen til at pege i kørselsretningen. Drømmen var et 7-portet topstykke med dobb. 40mm weber på. Det her er perfekt med næsen på en Clubman kontra en alm. Mini, mest pga plads til luftfiltrene o.s.v.
Hvis nogen har en Mini der opfylder ovenstående og penge oveni til mig så skriv endelig, jeg var ikke klar over at de ligepludselig var blevet så sjældne og steget så meget i værdi!
MI
Svaret d. 04-10-2012-20:17:23