Diverse problerm

30-09-2012-19:42:17

Min nye mini har et par ting jeg gerne vil have rettet op på, jeg håber at I kan hjælpe mig med dem :)

1) Den ryger blåt, jeg har specielt lagt mærke til det i tomgang - jeg synes ikke der er noget når man kører med mindre man giver den 4.000+ omdrejninger. Jeg har tænkt mig at toppen skal af og ventiler skal slibes, nye olietyve. mm. Men bliver i tvivl om hvor ofte motorerne plejer at være slidt i bunden også? Den har fint olietryk. I tomgang (800omdr/min) ligger den mellem 3 og 4, når man kører (1500+) ligger den omkring de 5. Så umiddelbart vil jeg mene at bunden er sund nok på den. Jeg har endnu ikke givet den en lækagetest eller kompressionstest.

2) Speedometeret viser alt for meget.. Kører med 45km/t viser det 60km/t. Kører man 80km/t viser det 100km/t. I.flg. sælger er det noget der er kommet. Nogle bud?

3) Havaribliket virker ikke, hvor kan jeg finde eldiagram over bilen? Haynes? (Bestilt, men ikke modtaget endnu)

4) kontakten lige til højre for chokerne, hvad pokker er det? Der billedet af en pedal på den..

tb205gti

4) det er en bremsekontrollampe. Den vil lyse, hvis den ene kreds svigter.
Den skal lyse, når du trykker på den. Til test af pæren.
3) Den Haynes som pdf, har diverse diagrammer også.
Fint olietryk.......
Speedometeret? Hm.........måske det er blevet skiftet. De bør være rimelige præcise. Svinger nålen en del, kan det være kablet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-09-2012-20:21:06

4) ok, der skal så skiftes en pære :)
3) Fandt ledningsdiagram i min instruktionsbog fra 73 :)
Olietrykket er helt iorden, jeg mener olien er en 10W40 på den lige nu. Jeg har lige bestilt 5L Castrol Classic olie i 20W50, sammen med nye olietyve bør olieforbruget komme lidt ned.
Speedometeret svinger ikke voldsomt, men det viser bare konsekvent for meget. :/ Er det ikke 26.4km/t per 1000 omdr/min sådan en 998`er render?

tb205gti

Svaret d. 30-09-2012-21:09:10

Med 145X10 dæk er det vist omkring 25-26 km/t pr. 1000 omdr.
Hvis motoren engang har været skiftet, kan det være det forkerte speedometerdrev, der sidder i. Lidt træls at skifte.
Men det er da 10`` hjul, der sidder på, ikke?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-09-2012-21:40:36

Hej
Det virker som om at man kan få speedometeret til at ændre hvad det viser alt efter hvordan man lige får skruet kablet på. Jeg ved ikke hvorfor dette kan ske, da det jo bare er et roterende kabel. Speedometeret har normalt kun vist 5-8 km/t formeget. Det var efter jeg sidst havde det ude at det begyndte at vise 15-20 km/t formeget.

Laze

Svaret d. 30-09-2012-21:51:39

Inden du kæmper med pæren i knappen så kig lige om der skulle være en løs forbindelse til PDWA sensoren for pæren har virket og det er jo ikke så tit den bruges så derfor springer den nok ikke så let...

Laze

Svaret d. 30-09-2012-22:03:55

Godt tænkt, Laze.
Hvis man kortslutter stikket ude i motorrummet til stel, burde pæren lyse.
Og dårlige forbindelser er jo ikke ukendt, når det gælder ham Lucas ;-)
Carsten

jelshøj

Svaret d. 30-09-2012-22:14:46

velkommen til din ``nye`` mini! ;-) disse ting vil bare være en jævn strøm af hyggelige værksteds timer! juhuuu! :-)
olieforbrug er normal ca. 1liter pr 3-500km på en godt slidt motor. jeg har lidt langturs erfarring. Den bliver aldrig helt tæt heller... så der ryger vel også en smule.

Mit olieforbrug blev værre og værre, jeg har haft 3 forskellige toppe på, stadig samme forbrug+ + + + det endte med ca 1liter pr. 100km og det kom ud i røg til sidst. Faktisk tror jeg bare mit bedste topstykke var så tæt og godt at olien blev trukket op gennem forringerne og brændt af... nææh du, nye ringe... det er vejen frem... Olietrykket viser bare at dine lejer ikke er helt ad helvede til, trykket dannes når olie bliver presset ud i lejerne, hverken af pumpen eller mængden... ;-) (selvfølgelig ville der ikke være et tryk hvis der ingen pumpe var ha ha)
men hvis du alligevel har maskinen ude koster hovedlejer, plejlstangslejer osv ikke særligt mange penge, det er vel gjort for under en 1000,-

når du har toppen ae, kan du mærke om der er en slidkant i toppen af cylinderen, hvis der er ville en opborring være godt. dyrt, hvis ikke kan et sæt ringe til 700,- gøre din motor meget meget glad, sæt gerne en uges tid af til det..

men klart, se om tyvene ikke hjælper.. men igen det er altså ikke ret meget olie der kan komme den vej.. slet ikke nok til røg, og så er det kun lige istarten da det er det der har stået og dryppet ned over natten, det skal gå væk efter et par minutter, hvsi det bliver ved i tomgang og ved højere omdrejninger... ja...

my five cents..
nok om olie.

Speedometret er mig en gåde, mit ligger kun 5km fra hele vejen rundt... lucky me.

Haveri, well, jeg har har kun haft problemer med kontakten... hele møget sker i den.. mit problem var bare at stikken bagpå kontakten havde dårlig kontakt, så lidt massage, så spillede den igen :-) men den kontakt er en smule advanceret...

så... pøj pøj :-)

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 30-09-2012-23:58:43

Blå røg og højt olieforbrug, så kan du nok godt regne med dårlige / slidte ringe.
Et nyt sæt koster jo ikke alverden og når den nu er skilt ad så gør dig selv den ulejlighed at få målt både stempler og cylindre, det er for ærgerligt at samle den for så at konstatere at den skulle være boret op, har selv lige været hele turen igennem (6000 kr + stumper), men så spiller klaveret altså igen, der er virkelig forskel på en slidt oliebrænder og en ny renoveret hvor det er gjort ordentligt.
Måske lidt dyrt lige her og nu, men til daglig glæde fremover (og konen bliver jo god igen :-))

labori

Svaret d. 01-10-2012-09:31:28

Jeg har allerede lyst til at gøre det igen nu fordi det var så sjovt !! ;-)
gjorde det sidst i midten af juni...

julianfalck

Svaret d. 01-10-2012-10:40:39

Olierøgen er klart værst ved høj vakkum i manifolden - hvilket kunne betyde at den trækker olien hen ovre ringene, eller at den smider for meget i åndesystemet pga. underkompression. Ved normal kørsel ryger den ikke rigtig, men tomgang oser den. Jeg tog den på arbejde idag (dejlig meget køkørsel..) og der er ingen tvivl om at den ryger, men synes ikke rigtig røgen var blålig idag. Den var heller ikke sort, men nærmere gråbrun idet. :/

Nå jeg må frem med værktøjet og se hvor den fejler. Jeg fik to nye toppakninger med, så nu får den lige nye paraplyer og paking. Hvis ikke det hjælper så må jeg jo kiggere længere ned.

tb205gti

Svaret d. 01-10-2012-10:55:39

Hvis du tager tændrørene ud, finder en kraftig lommelygte, så kan du med lidt besvær godt se kanterne af stemplerne, altså ud mod cylindervæggene.
Hvis stemplerne er rene for sod yderst, er ringene slidte. Stempeltoppene skal helst være sådan nogenlunde ens sodsværtede over hele toppen.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 01-10-2012-11:05:01

Nå jeg blev lidt klogere på vejen hjem fra arbejde. De ter ikke blålig røg, men sort røg den smider. Og den går nu så urent at den den lægger tydeligt slør bag sig. Det er secielt galt mellem 2.000 og 3.500 omdr/min - her kan den slet ikke gå rent mere.

Da jeg kom hjem lod jeg den stå i tomgang mens jeg prøvede at fange den sorte røg med mobilen: https://www.dropbox.com/s/mz5glqtqw4wi82t/20121001_162425.mp4

Hvordan sidder K&N filteret fast på karburatoren? Jeg synes ikke jeg kunne mærke nogle bolte. Det er næsten det eneste jeg kan komme i tanke om at det kan være, strålerøret er skruet helt op, og svømmeren sidder ikke fast (den løber ikke over).

tb205gti

Svaret d. 01-10-2012-19:36:16

Er du sikker på, at chokeren skubber strålerøret op på plads? for den lyd plus røgen er alt for fed blanding ;-)
Svømmeren kan godt løbe over, bare op gennem strålerøret og ind i manifolden.
Den behøver ikke nødvendigvis løbe ud af udluftningshullet i svømmerhusdækslet.
Hvis det er et konisk filter, burde der sidde en møtrik lige midt på ``låget`` bag på filteret.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 01-10-2012-20:10:13

Der sidder en 10mm møtrik bag på filteret, det er ikke lige så nemt at komme ind til og der skal bakses lidt for at få filteret krænget af, da det sidder meget (nok lidt for tæt) på speedometer kablet.
Lasse

Laze

Svaret d. 01-10-2012-21:12:16

Jeg har prøvet at skubbe strålerøret op med nallerne, men synes ikke det kan skubbes længere op. Jeg må prøve at tage choker kablet helt fra.

tb205gti

Svaret d. 01-10-2012-21:41:16

få dig en HIF38 istedet...
;-) ik carsten!! he he
Efter 5000km til italien og tilbage blev jeg klog nok til at skille mig af med HS4`eren og få mig HIF38 istedet. Jeg måtte døje med flækkede svømmere, konstant svømmer overflow, strålerør der satte sig fast, choker mekanismer der strejker og sidder fast, alt muligt irriterene skidt som jeg slet ikke har haft problemer med med min HIF38.

Og det var endda en HS4 med et sprit nyt HS4 kit, nyt altmuligt... puha...

:-) - men der er jo rigtig mange der er glade for deres HS4, så mon ikke også du kan blive glad for din..

julianfalck

Svaret d. 01-10-2012-22:21:37

:-)
Med alle de nye stumper, er det nok ikke dem, det er galt med ;-)
Man kan ikke få HIF erstatninger for 2x1,25`` SU´er, så.....;-)

Men hvis du ikke kan skubbe strålerøret længere op, så hænger chokeren nok ikke.
Mit bud er stadig en slidt svømmerventil. Og uden benzinfilter slides den hurtigere.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-10-2012-00:07:59

hehe... jeg vidste den ville komme!!
din store ......HS fan!!
jaja 1.25`ere kan overvejes... men enkelt karb vil jeg altid gå HIF vejen... :-)

julianfalck

Svaret d. 02-10-2012-00:33:36

:-) Havde du forventet andet.........;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-10-2012-00:38:33

Jeg må få mig 2 throttlebodys, nogen seje venturier, dyser og motorstyring fra evt en eller anden heftig 2 cyl motorcykel..

julianfalck

Svaret d. 02-10-2012-08:10:52

MegaSquirt med siameseport kode og du er kørende.. Dog med plenummanifold og enkelt spjæld. Der er vist ingen der har prøvet med spjældhuse på den endnu.

Den specielle kode er nødvendig da du ellers vil opleve charge robbing og de to yderste cylindre vil stort set køre uden benzin.
Jeg tror du kommer 80% af vejen ved at smide elektronisk tænding på den og så ellers sørge for to sunde karburatorer.

For mit eget vedkommende, så er jagten gået ind på at finde en ny svømmer, svømmerventil og låg - helst idag og lokalt :)

tb205gti

Svaret d. 02-10-2012-08:38:07

Jeg tror jeg har det liggende, har en kasse med nogle dele, dog mest HS2 ting, men mon ikke også der er lidt HS4 ting, det er dog ikke nyt... Ventilen er jeg dog ikke sikker på jeg har, men det kan jeg lige se efter når jeg kommer hjem. Ellers ring til Johnny Gajhede han har nok en ventil. 20994428

Laze

Svaret d. 02-10-2012-09:12:01

nårh, 8port er vist vejen frem så... ;-)
Jeg har skam haft elektronisk tænding på hele tiden... smeltene platin holdere og udtørrede kondensatore har fået mig på bedre tanker...

julianfalck

Svaret d. 02-10-2012-10:12:51

Nå var forbi JG Auto - og fik lov til at låne en komplet HS4. Jeg har prøvet at skifte svømmeren og låget om - det har ikke gjort en forskel overhovedet. Lige efter jeg skiftede låget gik den fint, men 30 sekunder efter var den gal igen. Det lader endda til at blive værre og værre - den har nu problemer med at trække sig mere 2000 omdr/min pga udsættere. Jeg har verificeret at chokeren ikke hænger på den, jeg har verificeret at strålerøret er skruet helt op. Eneste ting jeg ikke har verificeret er luftfilteret, men det jeg kan se af filteret der ser det ikke alarmerende ud, bevares det er ikke 100% rent, men det ser heller ikke stoppet ud. Holder man stille i frigear tager den fint omdrejninger (omend med en sort sky), men når den skal trække går den så urent at alt over 2.000 omdr/min er udelukket.

Nogle bud?

tb205gti

Svaret d. 02-10-2012-13:30:22

Sidder svømmerhuset pinligt lodret?
Hvis det ikke er vinklet rigtigt, måske pga. indsugningsmanifolden, vil svømmeren ikke ``svæve`` frit i svømmerhuset.
Her vil jeg give Julian ret, det problem får man næppe med en HIF.
.............så får han heller ikke flere indrømmelser ;-)
Nu ved jeg ikke om motoren er forsynet med en elektrisk benzinpumpe, men hvis pumpetrykket er for højt, har ventilen også svært ved at holde tæt.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-10-2012-13:36:50

Nå fik rodet lidt mere. Hev klokken af den og tog stemplet op. Da jeg tog stemplet ud kom der benzin op gennem dysen.. Det bør da ikke kunne ske vel? Ellers ser det fint ud, stemplet går fint og nålen ser helt ny ud, den er ikke revet eller slidt. Dysen sidder helt i top og går frit med chokeren.

Jeg har selv mistænkt pumpen for at levere for højt tryk, når jeg tager fødeslangen til svømmerhuset af så er der tryk i slangen - det bør der vel ikke være med stoppet motor der har holdt stille i en 5 minutters tid?

Det er nærmest det eneste jeg kan se skulle kunne gøre det, for højt benzintryk.

tb205gti

Svaret d. 02-10-2012-14:41:59

Der må ikke komme benzin op gennem strålerøret. Så meget er sikkert.
Hvis svømmeren er hængslet via en lille metalplade, kan den være bukket, så svømmerstanden er alt for høj.
Om 5 minutter er lang tid, ved jeg ikke. Men lidt tryk kan der godt være......
Er det en mekanisk pumpe?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-10-2012-17:16:46

Ja mekanisk pumpe på bagsiden af motoren. Det er samme problem med min egen svømmer (som er metalhængslet) og den svømmer jeg fik lov til at låne af Johnny (som ikke er metalhængslet).

tb205gti

Svaret d. 02-10-2012-20:52:42

En ny svømmerventil ville jeg nok prøve med. Som udelukkelses-metode.
Jeg har et par gange fundet det nødvendigt at lægge en skive under ventilen, for at få benzinniveauet længere ned.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-10-2012-22:18:53

Man ku os bar køb en hif jo ;-) skid slået

julianfalck

Svaret d. 03-10-2012-01:25:53

Nå her til morgen gik den noget bedre end i går. :/ Den gik stadig ikke rent, men noget bedre.. Der MÅ være skidt et sted der laver ballade.

jelshøj: jeg har prøvet to forskellige svømmere med samme opførsel, så tror ikke fejlen ligger i svømmeren.

julianfalck: HIF bliver det ikke, hvis det bliver noget så fordobler jeg mulighederne for fejl og får et sæt HS2`ere på den. :)

tb205gti

Svaret d. 03-10-2012-08:48:31

ha ha ha!!
ja ja...
En ting, selvom tændrør ser helt fine og nye ud, kan de godt være ``slidte`` efter hånden kan der danne sig et fint lag på keramikken mellem elektroderne som leder strømmen den vej istedet for at lave en knist...

Jeg skifter til nye hver sæson -

har du prøvet det?

julianfalck

Svaret d. 03-10-2012-09:16:31

Der er Julian faktisk inde på noget.........
Altså bortset fra, at den har dryppet benzin, så kan defekte tændrør lige præcis fremkalde de symptomer, med sort røg og elendig tomgang.
Godt tænkt.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-10-2012-09:44:17

Nej ikke endnu - jeg kan jo se at bezinen pisser ud gennem dysen på den - der lå små pytter af benzin da jeg tog stemplet ud. Tidligere ejer har oplevet samme problem med den i foråret, der fik den nye platiner, kondensator, rotor, rør hætter og kabler uden det hjalp. har polerede stemplet i karburatoren en smule og så forsvandt det for ham. Så jeg tror helt afgjort fejlen ligger i benzintilførslen og ikke i tændingen. Men man skal jo aldrig sige aldrig..

tb205gti

Svaret d. 03-10-2012-09:50:08

:-) Nej, det er farligt med kategoriske udtalelser ;-)
Men jeg har faktisk for nylig oplevet en nyere Mini, der osede sort røg, gik ad helvede til. Og efter diverse målen hist og her, prøvede vi med nye tændrør, og vupti! Så kørte l*rtet.
Men når benzinen løber ind, så er dét problemet.
Hvis du tager svømmerdækslet af, vender det på hovedet, så skal vægten fra svømmeren kunne lukke ventilen. Og holde tæt!;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-10-2012-11:20:20

.......weber..... :-D

johnny b

Svaret d. 03-10-2012-14:24:00

På en Mini?? Blasfemi! :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-10-2012-14:42:26

Ja er det ikke sådan noget man sætter på en kadett eller ligende ..... :-)

Laze

Svaret d. 03-10-2012-15:28:49

Nå den er nu så slem at den ikke kan køre mere. :/ Jeg var igen forbi JG Auto, han er lige så forundret som jeg er. Jeg prøvede at klemme fødeslangen til så den får mindre benzin, men enten gik den helt i stå eller også gik den for fedt. Jeg har nu fået lov til at låne en ekstra HS4 som jeg skal prøve at monteret for at se om den går bedre med den på - og så har jeg købt to styks HS2`ere incl. manifold. Første omgang vil jeg prøve HS4`eren, virker den som den skal så går jeg videre med at montere HS2`erne. Har den samme problem, så må jeg prøve at føde svømerhuset vha. tyngdekraften (en colafalske med studs på). Går det heller ikke, så er jeg virkelig på bar bund.

tb205gti

Svaret d. 04-10-2012-20:59:55

Kan JG Auto ikke måle benzintrykket, når du lige er der ;-)
2 x 1,25`` SU´er er guf, men det ville sgu være godt, hvis der kom en løsning på problemet.
Så ved vi til en anden gang, hvad der kan gå galt.....
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 04-10-2012-22:08:15

Muligvis, men vi prøvede ikke - mti forsøg med at klemme fødeslangen gjorde ingen forskel. (Eller jo, når den blev klemt så meget at svømmerhuset løb tør og bilen gik i stå.

tb205gti

Svaret d. 04-10-2012-22:21:54

jeg beder ydmygt om tilgivelse.... ;-)

johnny b

Svaret d. 04-10-2012-22:27:33

Du kan bare vende r*ven 5 gange mod Miniens Mekka, så er det i orden ;-)

.........det med en flaske på højkant, var nok en god ide at prøve.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 05-10-2012-00:13:18

It`s alive - It`s aliiiiive!

Jeg skiftede idag: klokke, stempel, nål og fjeder og en utæt åndeslange. Og sørme om ikke den kører nu! Nålen fik jeg ikke set hvad var - men den kører hæderligt med den. Så der sidder altså en syg karburator på den lille røde. Stemplet gik ellers fint og frit - og det gik fint ned på plads som det skulle. Den ville bare ikke køre med det.

Så nu kan den da køre uden at drukne sig selv helt, og man kan justere tomgangen på den igen. (før var det lidt hit eller miss om tomgangen ramte 1100 rpm eller 500 rpm).

Karburatoren der sidder på den, ryger i skammekrogen og der ryger to seperate SU`ere på den istedet for. (Tak Lasse!)

...pludselig kan jeg huske hvorfor det var jeg ville have en mini - puha det er sjovt når den kan køre ordentligt. Jeg vovede mig endda ud på motorvejen i den idag, det har jeg ellers _slet_ ikke turdet gøre.

tb205gti

Svaret d. 07-10-2012-19:14:22

Fedt du fandt frem til at det var karburatoren og hvad mon det var der var galt i den... det finder vi nok aldrig ud af, men pyt hvis den kører nu :-)

Fandt denne sammenlignings af Su nåle:

http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/

Og tak for fif`ene med Peugeot`en
Lasse

Laze

Svaret d. 07-10-2012-22:50:20

Tilbage