endelig mini ejer...

28-09-2012-15:03:20

Så lykkedes det endelig, efter at jeg i maaaaange år har gået og haft en drøm at få en mini er det nu endelig lykkedes. Vi havde en orange 73`er 850`er som barn. Min far lakerede den i samme brune farve som vores Saab 99, og den står lysende i min erindring. For knapt 20 år siden havde jeg kortvarigt (som i en månedstid..) kongeblå en 1000`er, men den gik til de evige rustmarker. Imorgen skal jeg hente Laze`s røde 1000`er. Nu får mine svejseværk endelig lov til at blive brugt, og mine mekaniske evner sat på prøve.

Jeg har før restaureret to 205 GTI`ere (de *rigtige* 1.6`erne), så det mekaniske skræmmer mig ikke. men rustarbejdet, der er jeg stadig en novice, jeg kan svejse rimelig hæderligt - men har aldrig rigtig lavet andet end udstødninger og des lige.

Jeg håber at jeg kan nå at bruge bilen i en lille måneds tid inden den bliver gemt væk i en garage til næste forår.

Hen over vinteren er der nogle ting der skal udbedres på den, men det ved jeg mere om når jeg får den gennemgået helt.

..lige nu glæder jeg mig bare til at jeg skal hente den imorgen.

tb205gti

Tillykke med den.
Tror ikke du går helt galt i byen med den ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-09-2012-16:10:27


Husk at købe masser af svejsetråd og et par flasker CO2 ;-) .
Tillykke med den... :-D

mini/senior

Svaret d. 28-09-2012-16:22:38


tillykke med den lille ny...once you go mini :-D

johnny b

Svaret d. 28-09-2012-18:22:46


jubbiiii tillykke!! :-)

julianfalck

Svaret d. 28-09-2012-18:24:38


Ahhh.. Er der noget bedre end at lukke døren med et krash og sætter sig ind i sin egen mini? Den lille røde har allerede pisset territoriet af med en pøl benzin på jorden, lav tomgang på 300 omdrejninger og lidt olieklatter :)

Det skal nok blive sjovt, lige nu skal mit hovede hvile lidt - hold nu k*ft den laaaarmer.

tb205gti

Svaret d. 29-09-2012-17:49:57


Lægger den benzin, det er altså ikke noget den plejer at gøre. Men ja de skal åbenbart lige pisse det nye territorie af.
Kæresten gærd helt da den forlod adressen

Lasse

Laze

Svaret d. 29-09-2012-18:30:53


Uha! Benzinsplid, det tæller ikke i bunken af charmer ;-)
Fed tomgang? Så er det måske svømmeren, der løber over. Er det slemt nok, pisser det ud af svømmerhuset.
Ørepropper er vejen frem! :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-09-2012-18:36:42


Laze: Hun er jo også gravid, så skal der ikke så meget til ;)


jelshøj, ja jeg tror at svømmeren hænger på den, det stemmer med at pølen kom efter jeg havde haft den i tomgang nogle minutter. Er det en HS2 eller HS4 sådan en 1000`er årgang 77 er udstyret med?

tb205gti

Svaret d. 29-09-2012-18:46:32


Ja det er hun så du har ret der skal ikke så meget til.

Det er en HS4 der sidder på, glemte at måle om det er en 1,25 eller 1,5. Rensede svømmerhuset i foråret, men der kan jo have sat sig lidt så den går lidt for trægt. Mener aldrig jeg fik sat et benzinfilter på den så nu når du alligevel bestiller dele så få endelig sådan et med.

Lasse

Laze

Svaret d. 29-09-2012-19:06:42


Benzinfilter kan absolut anbefales. Plus en ny svømmerventil. De er som så mange andre Ministumper, ikke så langtidsholdbare.
Det er helt sikkert en HS4, men ventilen er den samme.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-09-2012-20:05:08


filter er bestilt, svømmeren ser jeg lige hvordan ser ud først. Hvis den er træt så bestiller jeg bare en ny.

Er det på fødeslangen fra svømmerhuset jeg justerer blandingen? (under karburatoren). Jeg mener at Lasse sagde at den var drejet helt ind (magret helt ud), men hvis svømmeren er utæt vil den jo gå magert når svømmeren bliver fikset, så skal jeg vel igang med at justere blandingen. Gør I det efter gehør, eller har I CO måler på den?

Jeg kommer jo fra biler med elektronik, så jeg har en wideband lambdasonde jeg kan smide på - hvis det giver mening?

tb205gti

Svaret d. 29-09-2012-21:16:40


Ja, hvis du har en lambdasonde, er det fint, men ellers kan du indledningsvis godt stille den på gehør.
Justeringsskruen sidder netop under karbuatoren. Du kan finde en Haynes Manual på nettet, som pdf. Så har du masser af godnatlæsning ;-)
Hvis karburatoren er ældre type HS4 sidder der en lille stålstift mellem svømmerhuset og klokken. Du kan mærke den med en finger.
Trykker man op på den, til den rører stemplet, og så 1 mm. mere, kan du bedømme tomgangsblandingen. Det står fint beskrevet i Haynes.
Men skift endelig svømmerventilen før du begynder at justere.
Et andet punkt, til tjek af svømmeren. Prøv at skrue klokken af, løft stemplet op, og kig ned i strålerøret. Der hvor nålen sidder nede i. Benzinniveuaet skal stå ca. en cm. nede i røret.
Hvis du så tørner motoren nogle sekunder, så benzinpumnpen spæder op, må niveauet ikke stige. Hvis svømmerventilen er meget utæt, stiger benzinen simpelthen op og flyder ind i manifolden.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-09-2012-22:14:54


Nå svømmeren fik en renser idag, den så egentlig fin ud og jeg havde ikke tid til at teste om ventilen var tæt eller ej. Der lå lidt snask i bunden af svømmerhuset - men ellers så det fint ud. Efter rensningen skulle den stilles en snas ned i tomgang. Dertil fik den nyt sidespejl og en opmærkning af alle de steder den skal gåes efter her til vinter.

tb205gti

Svaret d. 30-09-2012-19:57:18


Tilbage