houston i have a problem!!

27-09-2012-22:44:49

har et problem med min motor, og håber der sidder nogen derude der ka hjælpe, problemet er følgende. når motoren har gået ca. 10min begynder den at ryge hvidt,og det blir værre jo mere varm den blir og vis den for gas går det helt galt, motoren er en 1098A+ med flat top stempler og 12g940 top(11bolte) geeson&brown manifold med en solex 32/34 ultra let svinghjul, 276 knast oliekøler,lcb.
følgende har jeg selv konstateret: ok olietryk,ingen co i kølesystemet,ingenvand i olien eller visa versa,ok kompresion,tænding justeret,karburator justeret,oliehætter nye, ventiler slebet,toppakning ny.....så what the ffff
på forhånd tak

johnny b

Bare en tanke, for en klassisk værksteds joke er jo at hælde en stor sjat bremsevæske ind i den bagerste potte. Når den så efter lidt tid bliver varm så har du din helt egen røgmaskine og ejeren tror at den er helt gal. Måske er det ikke det der er blevet gjort ved din Mini, men det kunne jo være der var noget olie i udstødningssystemet og når det så bliver varmt så begynder det at ryge helt vildt. Det er måske det man på engelsk kalder ``a wild goose chase`` men det er hvad jeg lige kunne komme på
Lasse

Laze

Svaret d. 28-09-2012-00:11:42


Der kan måske være en revne i topstykket.......
Hvis toppen er meget modificeret i indsugningsportene, lige under ventilsæderne, kan der være hul.
Keith Calver skrev et sted om en fejl i støbningen, der havde efterladt en lille bobbel i godset. Det var nok til at lave hul til et af vandkamrene.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-09-2012-00:29:21


Jelshøj er inde på noget af det rigtige. Hvid røg er vanddamp, blå røg er olie, sort røg er for fed blanding.

Så det er nok en defekt toppakning, eller anden utæthed til forbrændingskammeret.

Boman

Svaret d. 28-09-2012-07:07:19


Jeg er selv på jagt efter samme problem, min motor er også en 1100 med 12g940 top. Den ryger Efter kort tid og endnu mere når den bliver varm. Det er så eskaleret til At blive endnu værre. Jeg har prøvet med en anden top og anden karburator uden held, og nu havde jeg tænkt mig at skille motoren helt ad i weekenden for at komme til bunds i det.

Swish

Svaret d. 28-09-2012-07:23:03


Jeg ville, i første omgang, nøjes med tage topstykket af. Det er sandsynligvis topstykket eller toppakning.

Boman

Svaret d. 28-09-2012-09:44:24


hej og tak for svar, den med bremsevæsken kender jeg godt, men bilen står i mit eget værksted og tanken er ny det samme gælder også for benzinen,jelshøj har delvist fat i noget med topstykket, det har jeg portet temmelig voldsomt, med det resultat at man kommer igennem ind til stødstængerne på begge sider ad indsugningskanalen,dette er dog som flere gange før afhjulpet ved at bore hullerne ved stødstængerne op og sætte et par bøsninger i, men en revne i blokken eller topstykket var en mulighed der lige skal undersøges

ps. den ryger ikke ved tomgang,uanset hvor længe den står,men for den lidt pedal så ryger den hvidt, gir man den så kniven ryger den nærmest mørkt blåt

johnny b

Svaret d. 28-09-2012-18:19:17


jeg har haft et 12g940 med rævne mellem ventilsæderne.
Men hvilken toppakning bruger i? den til 1098/998 eller den til 1275?
jeg har et 12g940 på en 998`er og har heldigvis ikke det problem...

julianfalck

Svaret d. 28-09-2012-18:23:47


jeg har lavet et par stykker af samme slags motor,alle med 12g940 top og 998/1098 pakning(1275 pakning passer dårligt og forærer en masse kopression væk ;-) )dog skal det nævnes at dette er den første motor hvor jeg har brugt et gammelt 11 huls, de andre har været med metro toppe......hmmm gad vide...
men en ting jeg har lært er,at skal man ha omdregninger ud af en 1100 hvilket i forvejen er temmeligt bøvlet, så er vertikal karburator og meget let svinghjul vejen frem :-D

johnny b

Svaret d. 28-09-2012-18:33:28


og med vertikal mener jeg selvfølgelig opretstående..sorry, og med let svinghjul mener jeg, så godt som ingenting...faktisk ville det være best kun med startkransen :-D

johnny b

Svaret d. 28-09-2012-18:43:33


jeg har brugt 1275 pakningen alle de gange jeg har skiftet... de holder tæt... men jeg skifter til 998/1098 pakningen næste gang for kompens skyld :-)

julianfalck

Svaret d. 28-09-2012-21:23:29


fandt lige en 998A+ med flade stempler(10.3:1 komp.) på fjernlageret,det ku da blive et alternativ hvis den anden skal om bag ved laden ;-)

johnny b

Svaret d. 29-09-2012-02:54:23


Spændende lager, du har der ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-09-2012-12:12:00


bare det var så vel....ak og ve ak og ve....men tror det må være blokken eller toppen der ha en utæthed, har prøvet med en anden karb. men det hjalp ik det mindste

johnny b

Svaret d. 29-09-2012-19:12:33


var toppen revnet?...ja det var den da! er det til at få patter på ryggen af?...det tror jeg da nok lige :-S arghh..sku man ha inspiceret emnet ordenligt inden man brugte 2 dage på at porte.....karma

johnny b

Svaret d. 30-09-2012-10:50:23


Sur mås. Kan du lægge et billede ind på din profil, så man kan blive klogere?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-09-2012-14:32:21


det ku jeg måske godt, fandt ved nærmere inspektion en fejl mere da jeg trykprøvede toppen igen, den ene af de 4 bøsninger jeg skruede i stødstangshullerne var ikke tæt, med det resultat at vakummet i manifolden suger olie ned forbi bøsningen og ind i indsugningen....hence, hvid røg ved lidt gas(vand) og blå røg ved fuld gas(olie)....hvad er oddsene for det? :-D

johnny b

Svaret d. 30-09-2012-19:22:10


så er et nyt topstykke lavet klar med nye ventilhætter og nyslebne ventiler, sandblæst og frisk sprøjtet i movog grøn, så vis det bare spiller imorgen...så er der fest

johnny b

Svaret d. 01-10-2012-00:55:41


Fedt at du fandt fejlen. Jeg fik lige hevet toppen af min motor i weekenden men den fejler da så absolut ikke noget, den er endda fuldstændig tæt hvilket jeg ikke havde regnet med. Til gengæld lå der olie i skålen på samtlige cylindre og den midterste udstødningsport var fuldstændig smurt ind i olie helt ned til mellemrøret. Det er fanme fucked at jeg ikke kan se hvor den olie kommer fra. Man skulle tro den kom op mellem stempel og cylinder.

Swish

Svaret d. 01-10-2012-07:24:39


Har prøvet det, tag en komp test og se om der er en engelsk praktikat der ``glemte`` et sæt skraberinge ;-)
Jeg købte en refurbished 998 til min bil lige da jeg var blevet færdig med den
Den var samlet i england, og her manglede sjovt nok de to midterste cylindre skraberingene ell olieringe.. Hvilket resulterede i at den kørte fint i nogen dage men herfra begyndte en at gå mere og mere på kun 2 cyl, og røgen væltede ud , blev skubbet op af det høje tryk i krumtaphuset og ud gennem åndehullet og ned gennem indsugningmanifoldet... Når jeg blæste luft ned i cylinderen kunne man høre det ned fra olie pinden... Forringerne var revet helt væk, en alternative opborring om man så må sige ;-) æv ja

julianfalck

Svaret d. 01-10-2012-08:26:26


iphone post...

julianfalck

Svaret d. 01-10-2012-09:16:36


swish, du tror det er løgn men det var nøjagtig det samme jeg så da jeg pillede toppen af, der var olie i alle 4 cylindre, og når jeg glor ind i udstødningsportene er højre og venstre port ``tør`` og i den midterste siamesiske er den ene halvdel tør og den anden smurt fuldstændig ind i olie, værst omkring ventilen...så jeg kiggede dernæst på indsugningsventilen der hører sammen med den pågælende udstødningsventil, da olien jo må komme derfra eller fra cylinderen...da der var masser af komp. ifølge testen tidligere udført, prøvede jeg med et tandlægeværktøj at teste væggene i indsugnings kanalen, og fandt der et lille hul hvor olien kan passere... min teori er at i tomgang hvor der er mest vaacum i manifolden, trækker olien ind i manifolden, og når den så for gas løber det ind i cylindrene,og da alle cylindre deler samme manifold, fil olien når man slukker motoren fordele sig på alle 4.....kun en teori :-D

johnny b

Svaret d. 01-10-2012-09:24:21


kommer lige i tanke om noget ...det kan faktisk lade sig gøre at hone cylindrene forkert, sådan at motoren suger olien op i cylindrene i tomgang når spjællet i karburatoren er næsten lukket.......ikke at jeg selv har prøvet det......på en nyrenoveret motor.......2 dage før den skulle med til træf....nææ :-D

johnny b

Svaret d. 01-10-2012-09:31:36


Ja det var lige præcis det samme hos mig. Sjovt nok. Jeg kan bare ikke finde en eneste utæthed i topstykket. Blokken er boret/honet op og jeg har monteret overstørrelse stempler (+0.508) og ja alle stempelringe er der, jeg har endda dobbelttjekket. Har også målt cylindrene, de er alle 65.085mm. Jeg må nok hellere tjekke toppen igen. Har da heldigvis en nyrenoveret Cooper S top der kan ryge på. Men muggen røv til at jeg ikke lige kan finde den åbenlyse fejl det må være når den kan suge så meget olie ind.

Mvh
Lars.

Swish

Svaret d. 01-10-2012-10:17:19


har nu monteret den nye top......badabing, ingen røg, og den er gravet på nøjagtig samme måde, men det er en A+

johnny b

Svaret d. 01-10-2012-13:20:40


swish, prøv lige at kig i din indbakke... ;-)

johnny b

Svaret d. 01-10-2012-22:37:58


Johnny- Takker :)

Swish

Svaret d. 02-10-2012-06:32:40


Tilbage