30-08-2012-08:03:40
Hej
Jeg har fået et problem jeg ikke lige kan komme frem til løsningen på. Mini`en har normalt kørt perfekt men nu er det som om at den lige pludselig bestemmer sig for kun at køre på 1. og 4. cylinder. Jeg har skiftet platiner, rotor, fordeler hætten og tændrørene og stillet tændingen til 11 grader som Haynes skriver. Det er som om at hvis den komme op i omdrejninger så vil den gerne. Da jeg havde tændrørene ude kunne de alle lave en fin gnist til stel og det hjalp ikke lige at skifte dem. Er der nogle der har nogle ideer? Det er en 1000cc med en enkelt SU.
LAsse
prøv og skift indsugningsmanifolden
rød1000
Svaret d. 30-08-2012-09:11:05
Det kan jeg sagtens, den har bare kørt med den i ca 2 år uden problemer. Har overvejet lidt at blæse karburatoren igennem, synes dog bare ikke det burde være den da to af cylinderen går fint.
Lasse
Laze
Svaret d. 30-08-2012-09:24:39
Toppakningen er nok gået mellem de to midterste cylindre. Ikke unormalt.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-08-2012-09:55:35
Har prøvet at sætte trykluft ned i 2. cylinder og det siver ikke over i 3. men det kan godt være det er så lille et hul at man ikke kan høre/mærke det. Jeg baksede med det for et par uger siden og lige pludselig kørte den normalt igen (irriterende ikke at vide hvorfor det kom til at virke) og nu er det kommet igen og derfor synes jeg det ville være mærkeligt hvis det var toppakningen da den i mellemtiden har kørt fint
Lasse
Laze
Svaret d. 30-08-2012-10:00:03
Ja, så lyder det lidt sært.
Hvordan med ventilspillerummet? Hvis varmen får spillerummet til at forsvinde, kan en eller flere ventiler jo hænge lidt åbne.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-08-2012-11:21:42
Tja, hvis kompressionen er ok på alle cylindre så er det jo nok noget tændingsværk.
Karburator problemer vil jo normalt give sig udslag på alle cylindre, hvis ellers ventiler og vippetøj ser ok ud.
Sådant en komme/ gå fejl skal nok findes i tændingssystemet, bliver tændrørene ``våde`` på 2+3 (får de benzin), måske tændspolen er ved at være flad, en dårlig forbindelse, eller dårlig stel et eller andet sted.
Er du sikker på det er 2+3 der giver problemer, køre den lige dårligt hvis du fjerner hætterne på 3+4.
(husk det er en dejlig hobby at køre mini :-)
labori
Svaret d. 30-08-2012-11:24:18
Har du prøvet at måle modstanden på dine kabler ??
Martin
MS-DIY
Svaret d. 30-08-2012-12:07:47
Sidste jeg målte spillerummet var det ok, men der var motoren ikke helt kold, men det bliver jo nok kun større jo koldere motoren er. 2+3 tændrørene er våde så det kommer benzin. Jeg er også i den retning at det er noget forbindelses hejs, da temperatur måleren ikke opfører sig helt normalt som den plejer (dog en fejl der kom da jeg havde speedometeret ude). Jeg har fjernet hætterne på 2 og 3 og den tøffer upåvirket videre (en sej lille fyr :-)
Jeg prøver lige at måle modstanden i kablerne og ellers kan det jo være tændspolen (den måler jeg også lige lidt på) ellers tror jeg måske også det kan skyldes noget stel forbindelse, det er jo noget der kommer og går. (eller det er noget der er kommet, og så er det gået og nu er det kommet igen)
Tak for alle de gode råd. Det er jo en gammel bil og dermed har den jo en del erfaring så den spinder snart igen.
Lasse
Laze
Svaret d. 30-08-2012-13:11:47
Det lyder bare en smule sært, at dårlige forbindelser lige skulle resultere i det symptom, medmindre du tilfældigvis har 2 kabler med svigtende forbindelse.
Måske en røvslidt fordeler? Gætværk...........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-08-2012-13:37:34
Jeg må på udelukkelses tur i weekenden så mon ikke det er til at finde, men godt med alle jeres indskud
Takker
Lasse
Laze
Svaret d. 30-08-2012-14:47:35
Det bliver interessant....................:-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-08-2012-17:24:36
Da jeg for nyligt havde problemet med at min gik dårligt på cyl 2 og 3, var det som Carsten tidligere har nævnt i denne tråd også top-pakningen den var gal med. 1 mm revne i pakningen imellem de 2 cylindre får motoren til at køre forfærdeligt ;)
En kompressionstest afslører hurtigt om dette er fejlen :)
Anders E
Svaret d. 01-09-2012-18:38:56
Efter et par dages stilstand så spinder Mini`en som en drøm igen... Fik målt lidt på de forskellige ting og prøvede en anden tændspole men intet ændrede noget. Den har ikke kørt så meget på de sidste så det er nok bare fordi den er ked af ikke at blive brugt så meget at den soder til eller noget. Nu må jeg få kørt lidt i den for at sikre mig at den er trofast igen
Lasse
Laze
Svaret d. 02-09-2012-22:20:25
Tja, kvinder og gamle biler, det forstår man aldrig helt :-)
labori
Svaret d. 03-09-2012-10:28:36