hjææælp

20-08-2012-11:35:57

Hej Alle

Jeg skal til at køre en MINI fra mellem 1997 - 2000 men har ikke rigtig erfaring for de årgange som ikke rigtig er vintage og ikke nybil.

Hvis jeg er normal heldig og finder den rigtige MINI fra 1998 kørt ca. 100.000 km, kan jeg så køre rundt i Kbh med den som primær city bil hele året eller vil min mekanikker blive min bedste ven. Med andre ord, er en MINI fra 1998 mere en ny moderne bil eller en vintage bil som ikke er stabil osv.....

Erfaringer og historier er mere end velkommen.

1000 tak
Henrik

henriknigro

Det skal da ikke være nogen hemmelighed at mini`er ruster.
Så det skal man jo være efter - ud over det kan det da vist sagtens lade sig gøre med lisså ``få`` besøg hos mekanikeren som med f.eks en golf 3 eller en peugeot 206 eller lign. ;-) altså en 1998`er mpi eller der omkring.

Men mini`er kan være MEGET billige i drift hvis du selv kan skrue, og MEGET billigere hvis du kun køre i sommer perioden.

julianfalck

Svaret d. 20-08-2012-11:41:49

Husk endelig at dyppe den voldsomt i undervognsbehandling. I ``gamle`` dage kørte vi andre jo hele året i Minier. Så hvorfor ikke........
Men som Julian så rigtigt skriver. Det er en hjemmeskruningsbil ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-08-2012-12:26:03

Ja det er en fordel at gå den efter med undervognssnask samt lige at efterse de forår og efterår. Det har virket fint for mig med min gamle mini. Og med pigdæk om vinteren så går det glimerende :-)

Laze

Svaret d. 20-08-2012-12:41:04

TAk for alle jeres gode råd.

Det lyder umiddelbart som om en MINI 1998 køre og vedligeholdes noglelunde som en Golf eller Peugeot fra samme årstal og det er selvklart super for dem kender jeg til.

Er der noget som jeg skal være specielt opmærksom på i forhold til de årgange når den skal handles udover almindelig ``brugtbil`` forhold? Nogle modeller som er bedre end andre elller produceret forskellige steder så en 1996 feks. er meget mere pålidelig end en 1998 feks.?

Igen 1000 tak for jeres super og hurtige svar.

H

henriknigro

Svaret d. 20-08-2012-13:26:18

RUST! Det er sørgeligt at skulle sige det, men de ruster. Og nogle gange de mest sære steder. Øverst på dørpladerne, og jeg ved ikke hvad ;-)
Men er du bekendt med Minier, så er det den samme sang. Rust som sagt, oliespild. Blå røg. Slør i bagerste svingarme pga. mangel på smøring.
Og læg mærke til frihøjden. Gummielementerne er lavet af.......jeg ved ikke hvad......tyggegummi.....
Prøv at måle højden lige bag forreste skærmkanter, hvor pynte listen løber vandret. Ca. 24 cm for og 28 cm. bag.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-08-2012-13:37:11

Tilbage