13-08-2012-10:35:42
Hej Minispeed.dk
Jeg overvejer kraftigt at købe mig en mini, men jeg kunne godt tænke mig en pålidelig og lettere ``gejlet`` version. Er det så bedst at købe en standard til billigere penge og ``gejle`` den eller bør jeg købe en allerede ``gejlet`` bil til dyrere penge. Som jeg kan forstå på mange indlæg så er det bilens stand der er vigtig, derefter kan man altid få styr på det mekaniske.
Køb en der er så original som muligt.
Med al respekt for andres modificering, så er det bedre at lave ``lortet`` selv. Så har du kun dig selv at bebrejde, når det ikke fungerer ;-)
MEN! Og det skal siges med store bogstaver. Find en Minispeed bruger, hank op i vedkommende, og tag ud af kigge på Minier!
Man overser nemt noget, og er du ikke bekendt med Minier, er der et utal af faldgruber.
Rust koster kassen. Og er absolut det, der slår biler ihjel.
Stumper til Minier er rimelige billige, omend der ofte skal en større bunke til ;-)
Der er et par stykker i den blå, priserne er ganske rimelige. Og de ser ok ud.................på billederne.....;-)
mvh. Carsten.
PS. Noget helt andet er årgangene. MK I MK II plus tidlige MK III´ere ville det være synd af gejle. De bør nok holdes fri for de slags. Er jo ret sjældne.
jelshøj
Svaret d. 13-08-2012-12:17:49
Jeg har nok en ret original en tilsalg inden alt for længer, men skal lige have taget et par billeder og regner med en ca pris på 30000,-
Standen er fin, men der skal da laves lidt for at den komme til at stå som da jeg renoverede den i sin tid.
Lasse
Laze
Svaret d. 13-08-2012-12:48:16
Hej,
Du siger bare til hvis du skal bruge hjælp, jeg bor i Nyborg og har været gennem en totalrenovering gennem de sidte 3-4 år, se evt. min profil. Ring bare på 6155 3996
Mvh/Per
labori
Svaret d. 14-08-2012-22:13:40
Mange tak for de fine og hurtige svar.
Til Jelshøj:
Du nævner MK 1-2 og 3. Hvilke årstal er det? Jeg kunne aller helst tænke mig en `77 eller `78`er. Jeg ved ikke hvilken MK det er. Du skriver der er nogle i den blå til rimelige priser. Hvad er en rimelig pris for en sund mini fra nævnte årgang f.eks.?
Til Laze:
Mange tak for tilbuddet. Glæder mig til at se billederne.
Til Labori:
Igen mange tak for dit tilbud om hjælp, det kan meget nemt blive nødvendigt en dag. Sikke en fin bil du har fået lavet, men jeg må nok indrømme at et projekt som dit er alt for omfattende for mig. Dels pladsmæssigt og ``kunnen``mæssigt. Men det kunne være fedt at prøve hele den samme omgang som dig en dag.
tennethe
Svaret d. 15-08-2012-11:18:14
Skal lige have vasket den lille bil:-) ved ikke om det er i det prislege du søger for det er en fungerende bil, men hvis den skal blive en søndags show bil så skal der renses lidt på den. Den er jo undervognsbehandlet så den kan bruges dagligt og så noget
Lasse
Laze
Svaret d. 15-08-2012-11:44:23
MK I er fra 59 og frem til 67, ca. MK II op til 69-70. En 77-78 er MK III Evt. MK IV. Lige bilen til styling! :-) Nok de årgange der er flest af.
Rimelige priser? Hm...........ja, det er jo et godt spørgsmål. Men kan man få en fungerende Mini for ca. 25 store sedler, så er det rimeligt i min verden.
Men det skal siges, at jeg absolut intet ved om, hvad en Mini skal koste.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-08-2012-11:54:49
den kommer til at koste +50.000 timer før du dropper den ;-)
julianfalck
Svaret d. 15-08-2012-14:55:46
Hey så ikke du leder efter en 77-78`er, tænk det er lige hvad min er. Skal lige have et stort dythorn ud af den lille vogn, men regner med at sætte til salg om en uge eller to, har lidt travlt på jobbet så derfor der lige går et par dage
Lasse
Laze
Svaret d. 15-08-2012-21:30:41
Til Laze:
Hvilken motor er der i og hvad mener du med at rense den lidt, mener du lidt rust og maling eller hvordan?
tennethe
Svaret d. 15-08-2012-22:23:06
På guloggratis er der en mascot til salg. Den er lettere gejlet og istandsat og pæn. Men der er vist nok ca 10 år siden denne omfattende renovering er foretaget. Nogen der kender vognen eller har kommentarer til bilen, stand og pris?? Jeg har luret lidt på denne bil men ikke sikkert det bliver den.
Håber det er ok at linke til guloggratis her på siden.
http://www.guloggratis.dk/personbiler/morris/mascot/annonce/16244590-morris-mascot
tennethe
Svaret d. 15-08-2012-22:29:24
hvis du vil have en der ikke er fedtet godt ind i undervognssnask. Det er jo ikke mange show-biler der er undervognsbehandlet :-) Men det er denne da den er bygget til at blive brugt. Det er en 1000 nærmest standart dog med et Stage 1 kit på. Har lige lagt et billede på min profil af bilen.
Laze
Svaret d. 15-08-2012-22:40:25
Der står i annoncen, at der ligger en 1100 motor i. For så vidt fint nok, men hvad er den født med?
Eftermonteret soltag...........hm.......det skal satme være en med hænder skruet rigtigt på, der har monteret det.
Gejlet? Tjae, smag og behag.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-08-2012-23:45:05
Til Jelshøj:
Den er født med 850 som også følger med. Kan man ikke få en mini med den slags soltag originalt? Er alle den slags eftermonteret?
Til Laze:
Den er ellers rigtig fin din bil og jeg skal ikke til show med bilen, så det ville være en fordel den er snasket til i bunden. Dog har jeg en lille fobi for røde biler, dem har jeg ikke været heldige med. Hvad er et stage 1 kit i forhold til originalt, og hvad er formålet hermed - lyd eller hk?
tennethe
Svaret d. 16-08-2012-11:42:44
Så kan du bare male den jo, det er ikke svært. Et stage 1 kit er en anden nål, fjeder, indlet og udstødnings manifol samt udstødnings rør og potter. Grunden til jeg skiftede var at jeg alligevel skulle skifte udstødningsrøret og så købte jeg bare kittet. Man kan godt mærke at den har et par heste mere, men det er ikke meget, og ja lyden er nok lidt dybere, men ikke larmende. Gennem de sidste 5 år er der løbende blevet skiftet alle mulige dele på den lille bil.
Lasse
Laze
Svaret d. 16-08-2012-12:59:32
Jeg mener ikke så gamle Minier kunne fås med soltag. Men jeg bliver nok rettet, om det kunne lade sig gøre! :-)
1100 er for kraftig til en 850´er hvad de 20% mereffekt angår.
Stage 1 kit er kun fremskridt. Den originale udstødning er noget astmatisk i det, og har kun sin plads i jernspanden......
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-08-2012-14:13:57
For en ``hardcore førstegangskøber`` så gå ind på Historisk Motorsports side og se, hvad der lige er lagt på til salg. Der skal vel at mærke bydes på denne sag, men der er meget man kan sætte sit præg på selv. Men det kræver nok lidt flere af ``de lange``. Kella.
kella
Svaret d. 17-08-2012-00:29:47
Til Laze:
Hvad koster en omlakering sådan cirka, tror du?
Til Kella:
Ja den ser ellers spændende ud, ved dog ikke hvad halvdelen er men den lyder toptunet. Gad vide hvad sådan en ryger for???
til Jelshøj:
Jeg har spurgt ham på guloggratis om bilen er synetØ/godkendt med den 1100 motor i en 850 bil, dertil svarede han at den er synet med 1100 i.
tennethe
Svaret d. 17-08-2012-00:46:53
Tror det koster ca 10000 til 12000 at få en til at male, det er ikke billigt. Bilen var oprindeligt sort med det synes jeg var for kedeligt.
Lasse
Laze
Svaret d. 17-08-2012-07:36:12
At bilen er synet med motoren gør det ikke lovligt..
Det skal fremgå af reg attest at der er lavet konstruktive ændringer og du skal betale afgift af ombygningen..
Hvis man bare putter en større motor i, og synsmanden ikke ser det og syner bilen, ja det gør det altså ikke lovligt når den er synet..
10.000-12.000 kr for at få malet en bil ahhhh så er det hvis meget meget Orange.. SKal det være med regning så regn med 15.000-25.000 kr
Karsten
KarstenK
Svaret d. 17-08-2012-08:18:04
Nej ikke sort eller noget, men bilen skal jo også stå klar til maling, så alt for arbejdet skal du selv lave. Ellers køber man bare malingen og gør det selv, bilen er jo lille så det er forholdsvis nemt, hvis man bare er omhyggelig, så kan du klare det for 2-3000 kr.
Lasse
Laze
Svaret d. 17-08-2012-09:33:37
Tak Karsten. Så slap jeg for at fremstå som en lyseslukker, hvad motorstørrelse og syn angår ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 17-08-2012-10:07:44
Det er bestemt ikke skrevet for at være lyseslukker, men det er bare så ``træls`` at stå med håret i postkassen når bilen er købt og man ikke viste bedre end at sælger sagde det var lovligt osv..
Hvad angår maling af bil, så er det blevet meget dyrt at få malet. Jeg kender en mini mand som lige har givet 10.000 kr Orange for at få bilen malet, og det var faktisk billigt hvis man ellers hører hvad andre malere ville have for det..
Ja man kan selv købe malingen, hvis ellers man kan finde nogen steder hvor de sælger det.. Jeg har for nyligt forsøgt at skaffe maling til min i Viborg, men måtte helt opgive at købe, da ingen maler butikker må sælge den slags til private mere..
Jeg fik også at vide at den maling de bruger idag ikke kan bruges af almindelig folk da der skal speciel sprøjte og malerkabine til for at få malingen til at hærde. Har senere fået det bekræftet af 2 autolakere, men måske vil de bare tjene flere penge selv :-)
Karsten
KarstenK
Svaret d. 17-08-2012-23:35:33
Inden du køber en mini med stof-soltag er det iøvrigt værd at overveje om det udelukkende er en sommerbil du vil have, eller den skal bruges mere helårligt.
Jeg har ladet mig fortælle at british-open mini`erne har en tendens til at være lidt utætte i taget, hvilket jo er ret surt om vinteren.
Ehlers
Svaret d. 18-08-2012-02:51:10
De damer og herrer... Så skete det. Jeg fik købt mig en mini og lige til sæsonslut, perfekt timning.
Men jeg vil gerne takke alle her, som har hjulpet mig med gode råd, hjælp og vejledning.
Det blev en mini 1000 fra 77 i grøn og meget originalt udseende synes jeg. Jeg er netop kommet hjem og har derfor ingen billeder endnu men de kommer.
tennethe
Svaret d. 05-11-2012-17:48:50
Til lykke med baljen :-)
...........og så venter vi på lidt billeder ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 05-11-2012-18:11:33
Hej,
Stort tillykke (og tak for snakken), hvis den er lige så flot som billederne så er du da godt kørende nu!
Og med en tur fra Sjælland til Odense i det lo... vejr må den da siges at være stabil.
Mvh/Per L.
labori
Svaret d. 05-11-2012-18:39:14
Jo tak.
Ja den kørte mellem 90 og 100 hele vejen hjem (pause i nyborg) og var lige oppe på 120 en 10 sekunder.
Kørte upåklageligt. Sælgeren har grav i sin garage så der var vi nedenunder og kigge. Igen skal jeg lige sige at jeg ikke har den store forstand på det men bagbro så ny ud. Forbro så ny ud. Der var sort snask på hele bunden. Bremsekabler smurt. ``Hjemmelavede`` ophæng til udstødning så den larmer mindre og ekstra potte på også pga mindre lyd. Tromlebremser med ny indmad. Nye dæk. Nye gummi bøs/manchetter eller hvad de hedder på trækakslerne. Nyere køler. skiftet olie for 1500 km siden.
Han viste mig at gummi bøs på kødbenet burde skiftes og de gummi``kegler`` der er i affjedringen også burde udskiftes pga deres alder. Tankmåleren virkede ikke helt men der havde han fundet ud af at det var selve flyderen i tanken.
tennethe
Svaret d. 05-11-2012-23:40:22
Du skal nok nå at få en konto hos Heine på MG Center eller få købt dele hos Peter Mogensen eller Georg. Velkommen i klubben. :)
jenskbh
Svaret d. 06-11-2012-21:34:34
tennethe: kig lige i din indbakke, jeg har sendt dig en besked.
tb205gti
Svaret d. 07-11-2012-11:00:34
tillykke med sparegrisen :-D
johnny b
Svaret d. 07-11-2012-11:14:44
Så kom der billeder på. Taget fra annoncen, så skulle lige fjerne noget nede i hjørnet.
tennethe
Svaret d. 07-11-2012-13:18:39
Alle fejl/mangler/fordele og andet info omkring bilen er meget velkommen. Har jo ingen erfaring værd at tale om indenfor biler.
tennethe
Svaret d. 07-11-2012-13:21:03
Den ser da ganske nydelig ud, den balje ;-)
Gummiet i kødbenene er en svaghed. Forvent ikke, at de holder alverden, og slet ikke, hvis der kun er det ene kødben.
Ganske nemt at skifte de gummibøsninger, og de koster næsten gratis.
Og gummifjedrene er sikkert klappet sammen. Alderen trykker. Desværre er dem man kan købe af nye, ikke specielt holdbare. Så at der står ``original`` og Moulton på, er ingen garanti.
De er en smule mere trælse at skifte.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 07-11-2012-13:49:41
Stage1 kit - det vil du ikke fortryde :)
..men undgå at få et af de kits der har en SuperSport LCB - den er noget knald.
tb205gti
Svaret d. 07-11-2012-15:52:12
Den ser da fin ud, tillykke niels ;-)
skrotspeed
Svaret d. 07-11-2012-21:46:25
Et forsinket tillykke herfra også. Den ser rigtig fin ud. Den skal du nok blive glad for :-) Lige et spørgsmål, på billedet med motorrum, er det en strømtyv den blå nede i venstre hjørne af billedet. Hvis der er brugt sådan nogle s...... så se at få dem væk. Lav nogle ordentlige samlinger ellers for du kun problemer.
Mvh
Martin
MS-DIY
Svaret d. 10-11-2012-19:27:58
Der var godt nok en strømtyv. har også fundet en inde i kabinen. Dem må jeg lige have byttet til noget andet.
Hvad er bedst at bruge istedet? De der varme-krympe muffer eller klemmemuffer eller noget andet??
Set forfra går der en ledning til en bolt på motorblokken lige til højre for det højre tændrør. Hvad er den grønne ledning til??
Er der nogle der har rodet i at støjisolere fronten af kabinen?? Mit spørgsmål er om det vil hjælpe noget og hvor det skulle gøres (udvendigt i motorrum eller indvendigt i kabinen?)
tennethe
Svaret d. 12-11-2012-15:57:01
En loddekolbe og krymp er det eneste rigtige.
jenskbh
Svaret d. 12-11-2012-17:29:34
En ordentlig klemtang og nogle klemmuffer med lim er noget der duer, men hvis du ikke har en ordentlig tang så havde jeg også taget loddekolben og noget flex udover. Husk det skal være det med lim så skulle det gerne være tæt bagefter.
Mvh.
Lars
Swish
Svaret d. 12-11-2012-18:11:01
Ledningen du taler om er det ikke vandtemperaturføleren?
Mht til støjisolering så er det nok en meget fornuftig ide, men jeg må ærligt indrømme at det ikke umiddelbart har hjulpet på min, men nu har det nok heller ikke hjulpet at jeg har en Weber siddende med tragte pegende lige ind mod kabinen :-) det er til gengæld en dejlig lyd :-)
Swish
Svaret d. 12-11-2012-18:16:53
Noget kan den da støjisoleres, men forvent ikke det helt store. Isoleringmateriale kan du få hos de fleste som sælger musikanlæg, der skal primært isoleres bag den fine røde beklædning på billederne og så under måtterne mellem skærmkasserne foran. Tror også isolering af motorhjælmen vil hjælpe rigtig meget, har bare ikke fundet noget som er egnet (høj temperatur og meget lidt plads)
labori
Svaret d. 12-11-2012-19:02:32
jeg har haft gode erfaringer med at lydisolere indersiden af den skillevæg der er mellem motor og kabine,med selvklæbende isolering.....ellers må man bare ha indsugningen fremad :-D
johnny b
Svaret d. 14-11-2012-08:54:40
Jeg er nu igang med at isolere væggen mellem skærmene, ind mod motoren. Er det en god idé at isolere selve gulvet også for vejstøj? Er godt klar over en mini ikke bliver som de nye biler men de isolere plader koster jo ikke alverden.
Labori: jeg faldt lige over noget motorhjelms isolering
Håber det er iorden med link her på siden.
http://carsound.dk/produkt.asp?id=10548&pk=
tennethe
Svaret d. 15-11-2012-10:21:44
Bare husk at være helt sikker på at bunden er helt tæt, for det er ikke rigtig sjovt at der kommer vand ind under isoleringen, for der opdager du først for sent at det ruster.
Laze
Svaret d. 15-11-2012-10:52:57
Ja det har du ret i. Udover at bunden er ren, pæn og føles tør så ved jeg ikke helt hvordan man er sikker på, at den er tæt. Kan ikke lige se nogle huller osv. Det jeg bruger er de billige måtter fra harald nyborg. Så hvis jeg en dag er i tvivl så må jeg jo afmontere dem og kigge efter og så montere nye??
Jeg kunne godt tænke mig et nyt komplet sæt tæpper til hele bunden en dag. Men jeg er lidt i tvivl om dette vil passe efter jeg har ``hævet`` hele bunden og gjort udstødnings``kanalen`` bredere med ca 1.5 cm isoleringsmateriale??
Er det i småtingsafdelingen eller vil det blive et problem?
tennethe
Svaret d. 15-11-2012-12:58:17
Hvad skal du bruge bilen til? Er det overhovedet værd at gøre noget ekstra ud af lydisoleringen? Hvis det er en vateranbil der bruges til lejlighedskørsel, så er det imho ikke værd at isolere ret meget. Men er det en daily driver, så giver det bedre mening.
For alt i verden skal du skre at det materiale du vælger ikke kan suge vand - bliver det vådt så opdager du det ikke før det er for sent. En mini er aldrig helt tæt.. Du kan f.eks. vaske den i hånden med en vandslange og en børste - så finder du hurtigt de steder der kommer vand ind. :)
Jeg vaskede min egen lige inden den blev parkeret for vinteren, og der fandt jeg da ud af at dørlisten i venstre side gaber 10mm i toppen.. Der kan komme ret meget vand ind den vej. (Jeg har haldigvis pillet alle tæpper og isolering ud af den, så der skete ingen skade)
Iøvrigt er Biltema formentlig en del billigere end carsound - bare husk på hvilken type støj det er du vil dæmpe. Er det resonans i pladedelene, eller mekanisk støj.
tb205gti
Svaret d. 15-11-2012-16:29:49
Det er bare lejlighedskørsel så måske jeg bare skulle nøjes med væggen mellem fødderne og motorrum. Det har du nok ret i tb205gti. Det løser jo også mit evt. problem med pladsen til tæpper.
tennethe
Svaret d. 15-11-2012-22:26:11
Jeg brugte resonans (asfalt) plader fra Harald Skrald og deres lydisoleringsplader. Mine tæpper er fra Newton Commercial og de passer rigtigt fint ovenpå.
Inde i dørene og på pladerne indvendigt ved bagsæderne har den også fået begge dele. Det hjælper stort på lyden.
Ideen fik jeg af Jens Christian Lillelund.
jenskbh
Svaret d. 16-11-2012-00:44:52