27-07-2012-14:25:43
Hej alle
Jeg skal have renoveret min mini til vinter og har overvejet at få den sandblæst og metalliseret så ville høre om der er nogle der har fået det gjort og om det kan holde rusten tilbage?
hvis der er nogle der har anre metoder til at komme rusten til livs må i også gerne skrive det.
MVH Louis
Hej Louis
Jeg har fået mit sandblæst og givet det epoxy grunding
Kenneth autolaker :-)
hudlebusch
Svaret d. 28-07-2012-09:57:54
Jeg fik min Austin Cooper S metalliseret omkring 1990. Jeg skilte den totalt ad, fjernede panelerne og fronten. Fik både karossen og de nye paneler samt den nye front metalliseret. Dog blev kun kanterne på de store synlige pladedele (tag/sider mm) metalliseret, for at undgå at de ``slog sig`` pga varmepåvirkningen.
Sleb metalliseringen hvor delene skulle sammensvejses, og malede svejsningerne med zinkstøvmaling.
Forrammen blev også metalliseret mens bagrammen blev varmegalvaniseret.
Efter metalliseringe skal bilen ``vandes`` så metalliseringen bliver ``helt tæt``.
Derefter blev den malet med den bedste 2-komponent grundmaling jeg kunne finde, og malet med to-komponent maling.
Var yderst generøs med fugningen/fugemassen, da jeg havde opdaget at der ingen rust var under de gamle fugninger, til trods for, at pladerne var totalt ubehandlede.
Bl.a. blev hjulkasserne bagi totalt dækket med fugemasse.
Derefter blev den rustbehandlet efter alle kunstens regler, så man kan sige, at jeg både gik med livrem og seler.
Jeg kørte med den året rundt i 8 år, hvorefter den blev til en ``sommerbil``.
Der er i dag - mere end 20 år senere - ikke antydningen af rust i den.
Det er et stort arbejde, men hvis man gerne vil beholde den, er det det bedste man kan gøre.
Boman
Svaret d. 28-07-2012-09:59:26
Jeg har læst en del om et produkt som hedder e-coat, det er garanteret piv dyrt.
Det er groft sagt en mellemting mellem pulverlakering og varmgalvanisering, bilen kan overmales med alm. maling bagefter.
Russerne brugte det en del, bla. a. MIR har jeg hørt.
Fordelen er at det trænger ind i alle samlinger.
http://pluscoat.dk/1/default.asp?PageID=253
Den går jeg og kikker på, også fordi at vi overvejer det på arbejde til vindmølle komponenter.
mvh
Bo
Bonjacobsen
Svaret d. 28-07-2012-21:16:09
tak for den gode beskrivelse Boman det er rart at høre det fra en der har prøvet det og også for så lang tid siden så man ved at det virker og holder i lang tid. jeg har nemlig læst flere steder at selvom man sandblæser det kan der godt sidde bitte små rustrester tilbage i pladen som så kan begynde at boble.
det der e-coat lyder også godt fordi det kommer ind i alle små huller og sprækker.
hvor meget gav du ca. for at få lavet din bil og hvor meget lavede du selv Boman?
mvh louis
lchristophersen
Svaret d. 29-07-2012-12:57:01
Jeg fik bilen og delene metalliseret hos Omø på Islevdalsvej, og slutmalet bilen udvendigt hos en professionel automaler, resten lavede jeg selv.
Det var ikke tilfældigt at jeg skiftede paneler samtidigt, så kunne jeg nemlig få dem metalliseret indvendigt. Jeg var yderst omhyggelig med at rustbeskytte de resterende hulrum.
Jeg kan ikke huske hvad det kostede, men da det er over 20 år siden, er priserne ikke relevante mere.
Hvis du vil være sikker på, at kvaliteten er i orden, skal du lave mest muligt selv. En professionel vil normalt ikke være så omhyggelig med detaljerne (hvis han er det, har du ikke råd til at betale det).
Boman
Svaret d. 29-07-2012-17:34:03
Tak for tilbagemeldingen Boman nu ved jeg da hvad jeg skal have gjort ved den så er spørgsmålet bare hvor meget jeg vil give for det ;-)
lchristophersen
Svaret d. 01-08-2012-17:21:02