10-07-2012-09:05:25
Hej Alle koblings nørder.
Jeg synes bestemt vi samlede koblingen rigtigt, men jeg har et besynderligt problem.
Den er aldrig koblet til, altså det virker somom trykpladen hele tiden er trykket ind..
Så det er jo nok noget med en ``insitu`` adskildelse af koblingen ;-)
æv æv. jeg gåpr igang i aften, med mindre der er nogen der har et godt bud som ikke kræver koblingen pillet fra hinanden.
Vh
Julian
Du har frigang både på den lille justerskrue, og den store bolt også?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-07-2012-09:41:35
ja, jeg har skruet justerskruen helt ind i koblingshuset, for sådan at starte forfra og være sikker på den for lov at koble helt til, og det må man sige den får lov til, men den kobler slet ikke til. udtrykkerstoppet er skruet ud, men jeg skruer begge mytrikker ud senere.
julianfalck
Svaret d. 10-07-2012-09:50:08
Sur bagdel..........
Kan man overhovedet skrue koblingen sammen, hvis trykpladen vender forkert?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-07-2012-12:20:26
måske? det for vi se... men nitterne ud på svinghjulet er det ikke sådan?
men jeg er klar på at blive expert i at få koblingsdækslet af uden at løfte motoren... ;-) det er vel bare 3-4 trælse bolte nede ved broen...
julianfalck
Svaret d. 10-07-2012-12:29:36
får vi se hedder det vist...
julianfalck
Svaret d. 10-07-2012-12:29:55
:-) Det går nok Julian. Stavning er ikke spidskompetance længere ;-)
Jeg har kigget i Haynes, den flade side af trykpladen vender udad, så den må da sidde rigtigt........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-07-2012-12:43:23
jeg ville gerne have fulgt den helt til dørs men som jeg sagde til dig i tlf så er jeg ikke liiige i nærheden i øjeblikket. Og jeg regner da med den køre inden jeg er tilbage igen. Ellers kigger jeg forbi ;-)
MS-DIY
Svaret d. 10-07-2012-15:09:15
nåh, ja, koblingsdækslet kan komme af uden motoren ude... det var hvad jeg nåede.
Alt så normalt ud, så jeg er stadig noget forvirret...
julianfalck
Svaret d. 11-07-2012-00:02:01
Er lidt i tvivl, om koblingen er udkoblet eller tilkoblet.
Har hørt om en , der havde glemt mellemhjulet til primærgearet, det lå på filebænken.
Mvh. Peter
Peter Mogensen
Svaret d. 11-07-2012-09:52:41
udkoblet... :-( vi har haft alt i poser med navne på...
julianfalck
Svaret d. 11-07-2012-10:43:12
hvor langt ude fra svinghjulet skal trykpladen normalt stå?
julianfalck
Svaret d. 11-07-2012-10:44:31
Det er svært at bedømme, med hele koblingen samlet, men selve fjederen på koblingen, altså den ringformede plade/skive, skal helst stå vandret eller parallelt med svinghjulet, når det hele er spændt sammen. Nemmere at vise......
Man kan lige komme afsted med at se det ved hjælp af en lommelygte.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-07-2012-11:03:32
jeg må ha den af, heldigvis kan det jo ikke være så svært når den end ikke har kørt siden vi spændte den fast...
julianfalck
Svaret d. 11-07-2012-11:15:07
........der er nok ikke andet at gøre, desværre.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-07-2012-12:41:04
måske er det ikke så slemt, de bladfjedre er holder den inderste trykplade på plads er boltet direkte på svinghjulet, så de er trukket væk fra motoren af trykpladen. der skal jo nogen skiver under dem så de er ``flade`` når man ikke er koblet ud, ellers arbejder de jo ret meget imod diagramfjederen i den yderste trykplade der egentligt jo faktisk skal lave det stykke arbejde at trække inderste trykplade til sig og presse skiven op imod svinghjulet.
giver det mening?
julianfalck
Svaret d. 11-07-2012-13:26:58
de kan ihvertfald monteres uden at tage svinghulet af.
julianfalck
Svaret d. 11-07-2012-13:27:16
Er der ikke noget med at du har fået svinghjulet lettet? For så skal der netop kompenceres med skiver under de tre bladfjedre.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-07-2012-13:54:10
Jo for faen :-) top fedt!! Så skal det jo ikke af... Juhuuu!!!! :-)
julianfalck
Svaret d. 11-07-2012-14:13:24
Godt så! Vi er på rette vej ;-)
Bladfjedrene skal stå vandrette, altså parallelle med svinghjulet, når det hele er spændt sammen.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-07-2012-15:19:23
Da var du da heldig at den ikke ville koble til, har været med til at rep. en med samme fejl. det var ikke billig, boltene havde kørt med rundt
.
mini driver
Svaret d. 11-07-2012-15:59:57
Du kan ikke løse problemet med skiver.
Det lyder som om svinghjulet er lettet de forkerte steder.
Hvis det er tilfældet, skal der fræses/drejes mere af trykpladens 3 stag, for at få koblingen til at virke igen.
minimini9
Svaret d. 11-07-2012-16:32:55
Svinghjulet er lettet på den rigtige side, men husk de specielle skiver der fulgte med !!!
Knast
knast
Svaret d. 11-07-2012-18:34:26
yes!! jeg montere dem imorgen aften, så må vi se :-)
julianfalck
Svaret d. 11-07-2012-19:02:34
Javel så. Hvis Knast har givet dig nogle afstandsskiver med, så er det sikkert de tre bolte, der holder bladfjedrene på svinghjulet. De kommer til at stikke for langt ind på bagsiden, når svinghjulet er afdrejet og trykker bagpladen fri af trykpladen. Mon ikke dét er ``the smoking gun``?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-07-2012-11:38:56
det er sikkert noget i den retningen.. heldighvis... :-)
julianfalck
Svaret d. 12-07-2012-11:55:07
de svinghjul man køber som er lettet, har også et sæt afstandsstykker med, og de er ofte tykkere jo mere svinghjulet er lettet
johnny b
Svaret d. 12-07-2012-13:04:11
Hej.
De afstandsstykker jeg har lavet til dig, SKAL monteres, ogom carsten siger, må boldtene da have stukket i gennem, og det er ikke godt !
På med afstandstykkerne, det var derfor de var med, og så virker det igen :-)
knast
Svaret d. 12-07-2012-16:44:18
ja det er helt klart min fejl og ikke Julians. Det var mig der rode med koblingen og ikke viste bedre. Tænkte godt nok hvad f.... jeg skulle bruge dem til og da de ikke sad på det jeg skilte ad så skulle vi vel heller ikke bruge det nu. Min fehler sorry Julian. Det eneste positive i det er at vi bliver klogere og klogere på det vi går og roder med. Bare kedeligt at det liiige skulle give Julian lidt xtra arbejde....
Martin
MS-DIY
Svaret d. 12-07-2012-18:37:34
Hey Martin...
Jeg tager gerne ansvaret! ;-) jeg ser det bare som en god chance for at føle hvordan det er at pille det koblingsdæksel af med motoren i, det var ikke så slemt som diverse skrifter og forummer har givet udtryk...
iaften spiller den kobling igen! det blir fedt! :-)
man kan kun lære, og nu blev man jo ligefrem helt fortrolig med sårn en kobling... :-P
julianfalck
Svaret d. 12-07-2012-18:54:45
ahahaha du sq en guttermand Julian. Hatten af for dig og jeg glæder mig til at høre den synge!!!
Martin
MS-DIY
Svaret d. 12-07-2012-19:29:46
Så bare vent til l*rtet er groet godt og grundigt sammen. Så er de nederste bolte så røvsyge at få fat i, at man gladeligt hiver motoren ud ;-)
Men Julian er jo en frisk ung mand, der gerne skruer en omvej for at nå i mål. :-)
Godt I fik styr på koblingen igen. Glæder mig til at høre hvordan motoren opfører sig.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-07-2012-19:48:03
Nu er der så heldigvis intet der sidder groet fast på Julians maskine, han skruer jo hele tiden ;-)
martin
MS-DIY
Svaret d. 12-07-2012-20:36:27
:-) Det sagde du! ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-07-2012-20:48:54
All done !! Den kobler til, så skal det skide dæksel bare på igen !! :-) yes
julianfalck
Svaret d. 12-07-2012-21:06:41
Smukt!
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-07-2012-21:51:33
Så, den kan køre, jeg smider en video på youtube imorgen, den lyder lidt hidsig i det ;-)
julianfalck
Svaret d. 13-07-2012-01:58:08
http://youtu.be/gv-uXUvQosY - 2000rpm kieth calver run in procedure. anden stadie.
http://youtu.be/b3A7W6oPgM4 - omgang ved ca 1800rpm - lyder vældig frisk... det bliver sgu da svært at holde den under 3500rpm de næste 600-700km
:-)
TAK MARTIN (MS-DIY) vi gjorde det!!!!
julianfalck
Svaret d. 13-07-2012-09:55:27
Lyder da ikke så tosset.
Kan den så gå ved 1000 omdr.?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-07-2012-11:27:11
ja, men den altvidende keith synes ikke den skal under 1200... ;-) den står på 1300-1500 nu og går ``behageligt`` ..
nu skal jeg bare lige huske at stille ventiler hver gang den er kold...
men det er sgu da svært at stille tænding og blanding på gehør og gefell med den tomgang, nu er jeg jo nød til at finde et rullefelt og en tændingspistol... ha ha
Med mindre i har nogen gyldne tricks!???
julianfalck
Svaret d. 13-07-2012-12:50:18
Hm........tricks? Tvivler, men hvilken nål har du i SUén?
Tænding efter Hr. Calvers metode. Juster tomgangen til 2000 omdr, så ryk tændingen til omdrejningerne ikke stiger længere, så 100 omdr. tilbage.
Så kan du tjekke om den tændingsbanker ved måske 3000 omdr. i tredie gear med belastning ved hjælp af håndbremsen.
Kører du med den originale fordeler. Den kunne nok godt bruge noget ``fast road`` fordelerkurve nu.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-07-2012-14:01:43
hmmmm, jeg skal ha` en ny fordeler... ;-)
Jeg har AAA siddende i... og jeg kan godt rette den ind, jeg har tænkt mig at køre en smule fedt under indkørslen, bare en lille bitte smule.
Men tændings indstillings metoden kan jeg ikke helt få til at virke...jeg skal ihvertfald ha en pistol på så jeg lige kan mærke mit nye TDC.
Men det er nogen med at spare sammen til en 123 tror jeg
julianfalck
Svaret d. 13-07-2012-14:13:52
Den 123 er fin. Men der skal pilles af og på nogle gange, men pyt.....
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-07-2012-14:42:57
Hvordan det?
julianfalck
Svaret d. 13-07-2012-16:53:38
Den har 16 forskellige programmer, og der skal skiftes mellem dem via en hul i bunden af fordeleren. Under en unbrako-skrue sidder en mikroomskifter.
Men det er jo en del af det sjove :-)
Hvis vi altså snakker om det samme ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-07-2012-17:04:37
kan man mon vælge det optimale program som det første? ha ha
julianfalck
Svaret d. 13-07-2012-19:17:27
:-) :-)
Hvis man er rigtig skrap, så sikkert!
Du kan roligt vælge et med meget tidlig tænding under 3 tusser omdrejninger ;-)
Det bliver spændende at høre lidt, når du får Minien ud at trille lidt i den virkelige verden.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-07-2012-19:36:58