Børn i bilen (regler)

04-07-2012-08:32:11

Hej kære minispeeder :)

Et ganske kort spørgsmål.

Jeg har jo sjovt nok en mini som de fleste andre herinde, mit spørgsmål lyder som følgende.

``Jeg har 2 niecer og en nevø på henholdsvis 3,7 og 10 år. Skal de være placeret bag i bilen?, eller hvis jeg kun har en af dem med ude at køre må jeg så fx. tage min nevø og sætte ham på forsædet, da det efter min mening er bedre han har sele på end ingen``

Thomas :)

ThomasH

http://www.sikkertrafik.dk/I-bil/Boern-i-bilen.aspx

og
http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/
[b]Regler for børn i biler, der ikke har monteret sikkerhedsseler eller kun delvist er forsynede med seler:

* Børn under tre år må ikke befordres i bilen.
* Børn på tre år og derover, og som er under 135 cm høje, må kun befordres på bagsædet.
* I de tilfælde, hvor forsædet er forsynet med sikkerhedsseler, men ikke bagsædet, skal barnet benytte en siddeplads på forsædet og anvende særligt sikkerhedsudstyr.[/b]

Personligt ville jeg ikke køre med børn i hvilken som helst bil, hvor de ikke kan sættes fast med en sele. Og jo Junior og Junior har været med far en tur i racerbilen, men det var på vejen uden for værkstedet - uden trafik og spændt fast i H-selen. :-P

/Kenneth

KennethDK

Svaret d. 04-07-2012-09:12:45

Det må du godt, hvis højden er over 135 cm er det ok, hvis højden er under 135 cm skal der anvendes en egnet selepude, som det så fint hedder.

labori

Svaret d. 04-07-2012-09:19:22

Har selv 2 unger med i bilen nogle gange.. Den mindste på forsædet i sele da han er under 3 år, den store på bagsædet uden sele, han er knap 5 år og under 135, konen også på bagsædet, det går fint og efter reglerne lovligt..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 04-07-2012-09:59:30

Når nu vi alligevel skal blande 2 modsætninger sammen; Minier og sikkerhed, så findes der et komplet sæt dele, så man kan sætte seler i bag.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 04-07-2012-12:00:33

jeg har monteret seler bag i min, med en stålbjælke foroven og forneden i bagagerummet tværs over. Synsmanden var meget tilfreds.
:-)

julianfalck

Svaret d. 04-07-2012-13:56:36

Pics bitte!? :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 04-07-2012-14:29:27

Tilbage