02-07-2012-22:36:14
Bøvler med alt for meget grå/blå røg ved koldstart af motoren og har lige lånt en kompressionsmåler og måler 8,4 8,1 8,0 8,9 både kold og varm.
Manualen siger 8,8, nogen som har en mening om disse tal.
Overvejer om jeg skal få toppen renoveret (ventilstyr m.v.) eller vente til vinter og få hele klaveret efterset.
Det er røg i voldsomme mængder ved koldstart som forsvinder efter 2-5 minutter og først komme igen når barnet har stået natten over.
Efter min bedste overbevisning er det en standard 1275GT motor fra starten af 1970`erne som sådan set køre fornuftig når den er varm, hakker lidt ved 50-70 km/t indtil den er gennemvarm.
Det tal du måler skal du ikke umiddelbart sammenligne med kompressionsforholdet på de der 8,8. Det du måler skulle gerne være ...........nå, min manual er udlånt ;-) men mere end 12 bar.
Så der er ikke meget tryk.
Hvis røgen forsvinder efter noget tid, kunne det godt tyde på slidte ventilstyr, eller stammepakninger.
Har du mulighed for det, så prøv en tryktest med trykluft i cylindrene, så hører man straks om det fiser ud af ventilerne.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 02-07-2012-22:43:22
Det skal prøves i aften, en slange på kompressionsmålerens forskruning skulle kunne gøre det, takker for alle gode forslag/kommentarer
labori
Svaret d. 03-07-2012-15:27:29
Husk endelig at sætte valgte cylinder med stemplet i top, og så skru langsomt op for luften, ellers skubber trykket stemplet ned.
Håber du får noget fornuftigt ud af det ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-07-2012-16:03:59
Lidt utætheder er der ved ventilerne, ganske lidt siver ud når der er omkring 8 bar tryk på.
Meget mere bekymrende er det at der fiser luft ud af tændrørshul 3 + 4 når der sættes tryk på f.eks. 2, det ses tydeligt hvis der pustes lidt tobaksrøg ned i 3 + 4 før der sættes tryk på, også ganske lidt røg ud af krumtapsudluftningen.
Konklusionen må vel være defekte ringe og voldsom unde kompression, det er vel næppe toppakningen idet trykket kommer over i både cylinder 3 og 4
Det ligner vist en renovering af blokken med mindre der er nogen som ligger inde med en blok der er klar til brug.
labori
Svaret d. 03-07-2012-22:45:29
Det kan sagtens være toppakningen, da luften via lidt åbne ventiler og kanalerne ender i en af de andre cylindre. Luft forbi stempelringene er helt normalt. Det er bare lige, hvornår det så er for meget.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 04-07-2012-00:39:43
Ja det er jo lige det, hvornår er det for meget.
Det som genere er at den oser helt vildt meget ved koldstart (blå) og kører ok uden at lugte af brændt olie og uden røg når den først er gennemvarm. Ventilstyr og stemmepakninger er skiftet i vinters (uden held). I forbindelse med udskiftning af ventilstyr kunne jeg konstatere at der var olie i manifolden (vist nok udstødningen). Olie fra toppen skal vel ligge sig oven på stemplerne, ved ikke om det er i et omfang som kan ses hvis man piller toppen af en dags tid efter den har kørt.
Ja, der er altid noget at hygge sig med, godt det er hobby :-)
labori
Svaret d. 04-07-2012-08:58:35
Nå ja, hvis du har været gennem styr og pakninger, så kommer olien nedefra.
:-) Ja, en Mini bliver man aldrig færdig med..........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 04-07-2012-09:40:07