Nybegynder - mangler hjælp!

02-07-2012-21:46:59

Hej Minispeed.

Jeg bliver snart 18 og ønsker at investere i en Mini.
Jeg er helt nybegynder på dette område og ønsker
dermed så mange råd som muligt fra ``eksperter``
Med råd mener jeg råd om bl.a.:
Køb, forsikring, økonomi mm.

På forhånd tak!
Med venlig hilsen

Jakob Vinther Rasmussen.

Jakob Vinther

Det afhænger også af, hvor meget du vil bruge på din ``sygdom`` ;-)
Vedrørende køb, så skal du endelig tage en Minispeed bruger under armen, med ud at kigge.
Der er et utal af faldgruber, og ved at remse op, kommer det tit til at lyde som et forsøg på at skræmme interesserede væk fra Minierne ;-)
Forsikring for nye bilejere er skræmmende dyrt, desværre. Man bliver straffet på forhånd.
Hvis man skal lade fornuften råde, så er der masser af gode og billige biler til rådighed. Men de hedder ikke ``Mini`` :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-07-2012-21:53:32

Jeg startede med en volvo 245 st.car. på 2.3liter, det kostede 22.000,- om året i ansvar.. Havde jeg gået med en bil under 1000kg og omegnen af 1liter ville det nok ha` været halvt så dyrt, en gammel mira eller noget i den dur, men jeg tror ikke en mini er et dårligt bud at tjene sin anciennitet i.. ;-)

men du skal kunne li` at skrue, og ha` tid og plads til det, forberede dig på en DYR bil hvis du vælger at køre i den om vinteren... Men det er sgu sjovt!!! ;-)

prisen omkring de 30.000 og op er prisen for en ``god`` bil. Tag en kender med ud og se på den, få den op på en lift om muligt, det vigtigste er kroppen.. motor kan man altid hygge sig med ..

forikring, hmmm... regn med omkring de 10.000 for en ansvar hvis du bor i byen...

hvis du selv kan skrue lidt kan alle biler blive meget billige at holde kørende.. også fordi man kan forudse problemer der kan blive meget dyre...... held og lykke!! :-)

julianfalck

Svaret d. 02-07-2012-22:36:23

Min interesse for Mini er kun voksende. Dog ved jeg ikke meget om motor.
Men har mod på at udvikle min viden og mekaniske snilde.

Nogle gode råd til hvordan man bliver ekspert i Mini?

Min onkel er dog gammel Morris mekaniker og burde vide noget om hvordan sådan en sag er skruet sammen.

Synes nu det er begrænset, hvor meget vinter vi har i Danmark.

Og hvad er udgifter ved at have den angående vægtafgift, værditab/stigning og brændstof?

Jakob Vinther

Svaret d. 02-07-2012-23:08:26

Er vægtafgiften ikke noget med 22-23 hundrede om året?
Værditab tror jeg ikke man behøver spekulere så meget over. Holder man den i samme stand som ved køb, så holder den nok værdien, medmindre man er blevet taget i r*ven ;-)
Benzin? Tjae, motorstørrelse betyder meget, plus hvor tung højre fod er.
Men der er jo blevet kørt på den billige side af 20 km. på en liter fra nogen side.
Bykørsel ender vel på 10-12 stykker. Hvis jeg husker rigtigt.
En onkel med Morriserfaring er alle tiders.
Selvom saltet er døden for biler, så er Minien fin til vinterkørsel. Okay, den står let på maven, hvis der ligger sne, men er til gengæld utrolig sporsikker. Ingen problem i den retning.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-07-2012-23:43:02

men det koster plade arbejde.... jeg kan få min til at gå en 16-17km
/l på lange ture... :-) køb noget værktøj og skru løs, støder du på noget problem skriver du bare her, eller ringer til din onkel ;-) man skal bare kaste sig ud i det...

julianfalck

Svaret d. 03-07-2012-00:15:38

Jeg havde min mini på plader for 22.500. Dog krævede det at jeg selv lavede noget bremser og en del mindre skrue-arbejde inden syn. Den er fra 1975 og koster 445 kr i afgift årligt. Det er en 850`er (så vidt jeg ved :P) og ved almindelig landevejskørsel går den ca 15 på en liter. Bykørsel er som førnævnt også mellem 10 og 12 på literen i min.
MHT forsikring er det helt åndsvagt. De fleste vil ikke kasko-forsikre den, pga alderen. Men af dem der ville, lå tilbudene mellem 11.000 og 23.000 årligt - for en kasko på en bil med 34 heste. Jeg var i øvrigt 26 da jeg købte den.

Jeg bruger den hele året. Dog kører jeg ikke i sne (ret ofte) da den let går i spin. Men nu har jeg så kun sommerdæk på...

Det er nok også værd at nævne at det let kan gå hen at blive en halvdyr hobby. For så skal man liiige have et lille anlæg, og så skal der da sportssæder i, og KN-filter og måske man lige skulle smide et stage1-kit på, og den skal da have retro-spots foran osv. Men det styrer man heldigvis selv.

Forresten er reservedelene til den ret billige (for standard-tingene) og du kan få mere eller mindre ALT til den.

Du kan købe en reperationshåndbog fra Haynes og en bog om hvordan du tuner den fra David Vizard. Så er du vist rimeligt dækket ind. Og ellers så skriver du bare i forum. Folk herinde er meget hjælpsomme. :)

Åhja, og BTW. Jeg er overbevist om at der er damer i at køre mini... ;)

Ehlers

Svaret d. 03-07-2012-14:30:09

Hov. jeg glemte at nævne at bilen ikke har ret meget kørekomfort. Til gengæld er den smaskfyldt med køreglæde! Dette er baseret på en ini fra 70`erne. Jeg har aldrig prøvekørt en af de nyere.

Ehlers

Svaret d. 03-07-2012-14:31:44

Har nogle stykker i kikkerten. De er alle ny renoveret og jeg burde dermed ikke skulle ofre det store endnu efter køb. Prisen er dog også derefter. 55.000 kr.

Angående kasko-forskiring er jeg allerede blevet afvist et sted, så jeg må undersøge market.

Og jeg vil have den så original som muligt, så det med tuning og styling bliver ikke en realitet for mit vedkommende.

Dejligt at høre at reservedele er billigere og let at skaffe.

Reperationenshåndbogen må jeg også hellere få anskaffet mig.

Og dame har jeg allerde, men tror gerne der er damen i at køre Mini ;-)

Jakob Vinther

Svaret d. 03-07-2012-21:28:05

Hehe Det bare at komme i gang med at køre, køre glæde hver dag og du skal være indstillet på at få blikke ALLE steder du kommer, og folk vil hellere end gerne snakke om den, især de ældre, for de kan huske dem fra helt nye og de tog kørekort i sådan en osv osv. Jeg har i hvert fald slet slet ikke fortrudt at jeg smed penge efter en :-D

youngguns

Svaret d. 04-07-2012-18:29:52

Kan da godt forstå at folk kigger. Det gør jeg også selv. Bilen er jo en sand skønhed! :-)

Jakob Vinther

Svaret d. 04-07-2012-20:15:50

Hej -- ja der kigges - og mange lidt ældre, også kvinder, får tårer i øjnene når minderne om en svunden tid hvor den lille bil var et charmerende transportmiddel. Men det sjoveste man kan se , synes jeg, er mødre med deres små børn -- så peges og smiles der fuldstændigt som var man en lille hundehvalp :-D Så du kan ikke gemme dig , uanset den er lille, når du skal ud og rulle i din Mini -- held og lykke og gå lidt friskt til det - der er meget hjælp at hente her - både for unge og ``vi gamle`` VH BW

bw

Svaret d. 09-07-2012-21:45:23

Tilbage