25-06-2012-17:25:22
hej.
jeg har lige købt en morris mascot 850. der er ikke noget rust og motoren kører fint.
Jeg synes dog den er lidt langsom i optrækket.
jeg tænkte derfor om det er muligt at få tunet den. hvis det kan svare sig.
jeg er ikke helt inde i alle de navne på karburatorer osv.
eller er det lettere med en ny og større motor som 1100 - 1275?
jeg har ca. 10.000.- til evt. ny motor.
Hvis man lige ``glemmer`` regler og love, så kan du lægge en større motor i.
En 998´er har 2-3 heste mere, men derud over så bliver effektforøgelsen over 20%, altså hvis vi igen tager lovens bogstav med i ligningen ;-)
En 850 kan godt tunes, men de fleste vil sige, at det ikke kan betale sig.
Men igen, den originale motor må tunes ubegrænset, hvis større dele ikke udskiftes......
Men en 850´er svag. Hvis du orker, så få fat i nogle af David Vizards bøger, der er beskrevet alt muligt om tuning. I hans første bog tuner han lige præcis en 850 motor, og får med enkle midler 20% mere effekt, hvis jeg lige husker ret.
Og det er ganske få ting han rører ved.
Mulighederne er der, omend lidt begrænset pga. motorens størrelse.
Men hvor der er vilje, er der vej ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-06-2012-18:36:25
Hmmm nu er jeg aldrig blevet spået til at være/blive noget matematisk geni, men efter mine ringe evner så for jeg det kun til ca 15% effektforøgelse hvis man bytter 850`eren ud med en 998`er. Jeg har selv et 850`er projekt hvor jeg vil starte med stage 2-3 stykker og så skifter jeg nok senere hen til en 998`er.
Martin
MS-DIY
Svaret d. 25-06-2012-19:39:43
Jeg fik vist bare ikke udtrykt mig KLART nok ;-), En 998 kan man roligt putte i.
Finder man så en 998 A+, så kan det knibe. Er det 32 eller 34 heste, sådan en 850´er?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-06-2012-20:10:54
hele 34 vilde utæmmet heste ;-) Hvad mener du med at det kniber hvis det er en A+ ?? Er det ikke kun volumen det handler om med 20% reglen ??
Martin
MS-DIY
Svaret d. 25-06-2012-20:40:29
Nej det udelukkeden HK, ccm har intet at sige..
en 998 A+ har hvis 41 HK
Karsten
KarstenK
Svaret d. 25-06-2012-20:55:35
ahh nu faldt fem øren. Du skriver jo effektforøgelse, hvilket jeg så ``kopierede`` i mit indlæg. Det danske sprog er sq næsten lige så svært som matematik ;-) Jeg troede/mener at 20% reglen kun handler om volume !!??
Martin
MS-DIY
Svaret d. 25-06-2012-21:00:33
Kun hypperne, og så noget om forøget vægt. Den nye motor må vist veje max. 50 kg. mere end den originale.
A+´eren svinger vist mellem sidst i 30´erne og begyndelsen af 40´erne. Så det kan knibe i en 850 Mini.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-06-2012-21:20:44
ups du kom lige ind uden jeg så dig KarstenK. Jeg kunne ikke lige finde data på 998A+ men 998A har 39HK....
http://www.absolutemini.com/index.php?classic_mini=10
Men uanset om det er 39 eller 41 så holder vi os under de 20% (med forbehold for mine ringe matematiske evner:)
Så det kunne være rigtig fedt hvis der er nogen der kender den nøjagtige formel, for vi er vist ude i noget med decimaler nu ;-)
Martin
MS-DIY
Svaret d. 25-06-2012-22:15:02
http://www.aronline.co.uk/blogs/2011/08/26/engines-a-series/
Her er en pose blandet........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-06-2012-22:33:55
Tak for jeres svar.
Har også lidt tænkt på en dobbeltkarburator? Er det lovligt?
Hvad vil sådan en give til den lille motor? Tophastigheden er ligegyldig bare den får lidt hurtigere acceleration.
Evt. hvor finder jeg sådan en af David Vizards bøger?
skovning
Svaret d. 26-06-2012-00:21:58
Du skal bare google ham, det har jeg lige prøvet her til aften. Jeg tror nemlig også det er sådan en ``must have`` i garagen ;-)
Martin
MS-DIY
Svaret d. 26-06-2012-00:34:05
Vedr. 2x su så prøv at kigge på den her tråd.....
http://www.minispeed.dk/mini2/forum/view.asp?id=24752&s=0
Martin
MS-DIY
Svaret d. 26-06-2012-00:36:31
Bøgerne kan du sikkert finde på Amazon. Evt. det lokale bibliotek kan fremskaffe dem, hvis du lige vil snuse lidt først.
Dobbeltkarburator er altid godt ;-) Selv til en utunet motor. De giver en helt anden karakteristik, mere kvik speederrespons.
Om det er lovligt? Tjae.........det er jo en tuning af den originale motor, og er ikke udskiftning af essentielle motordele. Det omhandler mere top/blok og indmad.
Men så skal du kombinere dem med en bedre udstødning. Standard udstødningen har sin plads i jerncontaineren, hvis du spørger mig. Der er alt for højt modtryk i den.
Ihvertfald i dem jeg har haft fat i.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 26-06-2012-00:38:25
Dobbelt SU 1,25`` på en 850 kombineret med komplet rc40 kit, giver en bemærkelsesværdig effekt. Som du kan se i linket har jeg renoveret sådan et sæt og indstillet dem til min 850. Fungere rigtig godt
Phhansen
Svaret d. 26-06-2012-13:18:16
hvad koster det sæt med Dobbelt SU 1,25`` på en 850 kombineret med komplet rc40 kit? og er det svært at indstille den? det lyder meget fornuftigt.
skovning
Svaret d. 26-06-2012-20:34:11
Du kan se en pris hos Minispares evt. på et stage one kit. Der kan du også se de løse dele.
Et sæt SU´er dukker jævnligt op på Ebay. Regn med ca. 2 store sedler, inden de er renoveret, plus lidt filtre, og 2 måske 3 sæt nåle, så man kan prøve sig frem.
Svært og svært, godt spørgsmål ;-) For nogen er det jo som at klø sig i .......
For os andre er det en lidt anden sag ;-)
Jeg har sendt dig en PM.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 26-06-2012-20:53:12
Man kan ikke sige en pris, jeg vil da godt sige at mine kun står mig i 900 kr. efter jeg har renoveret dem inkl. købspris. Så man kan være heldig hvis du selv kan lave det.
Phhansen
Svaret d. 26-06-2012-22:26:39
Jeg fandt lige den her side vedr. regler om tuning og udskiftning af motor.
http://ford-specialisten.dk/index.php/1342798
Martin
MS-DIY
Svaret d. 29-06-2012-18:29:13
Jeg har lavet 850 motorer til Roskilde Ring, 2 styk i 1966, og jeg vil ikke anbefale egentlig tuning af dem. Knastakslen er lejret direkte i blokken - uden lejer (der er leje i den ene ende). Det resultere i, at blokken blev slidt så meget, at akslen til oliepumpen knækkede. På den anden motor knækkede krumtappen.
Du kan selvfølgelig godt sætte to SU`er på, og den vil gå bedre, MEN glem alt om at lave den hurtig.
Boman
Svaret d. 30-06-2012-12:39:25
Sådan er det jo også på 998 og 1098.. Men det er ikke ret mange ccm at spændere tuning på, altså 850ccm
julianfalck
Svaret d. 30-06-2012-14:19:36
Hvis du tænker på det med lejer direkte i blokken, det er noget 850 eren har for sig selv.
Men som Boman siger, der er ikke meget potentiale i en 850´er.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-06-2012-14:49:51
Det må jeg sq nok sige Boman, du har godt nok været på banen i et stykke tid. Der kan da næsten ikke være noget du ikke ved om mini`er. I hvert fald ikke noget der ikke er hver at vide noget om :-) Dejligt at du stadig har interessen og at du gidder at dele den med os andre !!!
Martin
MS-DIY
Svaret d. 02-07-2012-00:54:14
Mange tak for de pæne ord. Efterhånden ved jeg en del om Minier, dog er min viden om Rover Mini begrænset, selv om jeg lige har repareret en 1996 SPI Mini.
Boman
Svaret d. 02-07-2012-11:58:01
SPI/MPI er en hel ny verden ;-)På godt og ondt.....
Jeg vil også godt melde mig i flokken af rygklappere ;-) Boman er en af de helt tunge drenge herinde.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 02-07-2012-12:36:07
Dine udtalelser fik da lige mig til at revuderer mit projekt. Den 850`er jeg er i gang med skal ikke være nær så pumpet som jeg først havde i tankerne. Stage 1-2 stykker og så må det bliver en større motor senere hen.
Martin
MS-DIY
Svaret d. 02-07-2012-17:54:14
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at de to 850 jeg lavede i 1966 ikke var tunet særligt meget. De var gruppe 2 tunede, der måtte man kun fjerne materiale, dvs. ventilerne var standard osv. Det motoren ikke kunne holde til, var strammere ventilfjedre OG omdrejninger.
Boman
Svaret d. 02-07-2012-20:00:02
Hmmm det bliver da være og være. Nå men det nu heller ikke meningen at den skal bruges til race. Bare alm gade kørsel. Så holder den nok til jeg for bygget noget andet ;-)
MS-DIY
Svaret d. 03-07-2012-17:51:18