Service af miniaffjedering

24-06-2012-13:22:03

Jeg prøvede lige at lave et af de 3000km tjek som står i min haynes manual, og prøvede derfor at løfte bilen op og tage fat i forhjulet ved kl 12 og 6 og rokke hjulet op og ned. Jeg kan se at hjulet giver sig LIDT, altså 1-1,5mm der hvor bolten fra kugleledet går gennem den øvre bære arm, altså der hvor den grønne ring er på billedet. Er det normalt eller hvordan? Den gør det nemlig i begge sider af bilen, dog en smugle mere i føresiden end passagersiden, men det er ikke meget. Alle bolte er strammet efter momenterne som er opgivet i min bog.

Noget andet er, jeg har læst en del steder at affjederingen skal smørres, men hvor og hvordan gøres det? er der eventuelt nogen som vil sætte nogle ringe på mit fine billed, så jeg kan se præcis hvor der skal smørres? jeg går ud fra at det er kobberfedt der skal bruges eller hvad?

Bare lige så alle er med, så er billedet taget af forhjulsophænget i passagersiden af bilen.

[img]http://img88.imageshack.us/img88/7453/img09221.jpg[/img]

colakurt

lige nede under din fine grønne ring sidder der en smøreknop. Der sætter du din fedt sprøjte på og trygger fedt ind (ikke kobberfedt:) og du skulle gerne have tilsvarende nede under på din bærekugle. Du har også 2 bag i, en i hver side.
Martin

MS-DIY

Svaret d. 24-06-2012-17:46:33


Den øverste bærearm foran har en smørenippel også.
Der er tilsyneladende slør i de øverste bærekugler. Der skal helst ikke kunne mærkes noget.
De kan godt justeres op, men det er fristende at skifte til nyt, selvom originale med flot ``Rover`` mærkat sagtens kan være ret ringe.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-06-2012-18:15:46


Ok, hvad for nogen skal man så have fat i for at få noget der holder? nu kan jeg se at minispares har et par sæt, men et af dem skriver de at det kun holder 4-5000 miles, det lyder jo ikke af meget.

colakurt

Svaret d. 24-06-2012-23:05:02


Et rigtigt godt spørgsmål. Jeg er dig svar skyldig.
Mit problem med de originale bærekugler var, at de slet ikke kunne justeres op, selv uden afstandsskiver. Men derfor kan holdbarheden godt være ok, hvis man havde haft temperament og tid til at slibe sig ud af problemet.
Prøv evt. at tale med Heine ved MG Centeret, han har helt sikkert godt styr på, hvilke bærekugler der holder.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-06-2012-23:21:42


Tilbage