18-05-2012-00:30:14
På min MPI mini er der monteret en udstødning som ligner den her ret meget http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37696
Jeg er dog ikke helt sikker på at det er den.
Jeg kan rigtig godt lige det look som udstødningen giver, men den larmer desværre formeget i kabinen. Jeg har målt den til omkring 99dB ved 125Hz når jeg køre de 130km/t, det er lige i overkanten til mig.
Det lyder rigtig meget som om det bare er en resonans der ligger og larmer på de 125Hz, som jeg gerne vil af med. Så snart bilen kommer over de 4000RPM, som den ikke gør så tit, så siger bilen praktisk talt ingen ting.
Findes der en måse hvor jeg kan komme af med denne forfærdelige resonans?
Noget andet er, vil jeg mærkbart miste noget performence ved at lyd dæmpe bilen yderligere? jeg tænker at jeg vil ikke begrænse flowet i potten, jeg vil bare af med resonansen.
:-) Den lød ellers dejlig sund, den udstødning ;-)
Hvis den på en eller anden måde sidder i spænd, så kan det måske hjælpe at afmontere den, og sætte den på igen.
Ellers kan det stærkt anbefales med en RC40 udstødning. Den findes også til Minier med katalysator. RC 40 siger ikke meget, men har flowet.
Og på indsprøjtnings Minier hænger udstødningen meget mere løst end på de gamle Minier. Mig bekendt sidder din udstødning ret hårdt monteret.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-05-2012-08:03:10
et godt tip, næste gang du har himlen ude, skal du klistre nogen tunge støjdæmpeplader op uder loftet.
Det hjælper ret meget. Taget opføre sig som en 70`` dummy højtaler... ;-)
Det samme i dørene og gulvet.. hvis det ``kun`` er udstødningen der ``siger`` noget kan der blive ret hyggeligt inde i bilen. :-)
Og som carsten skriver, hæng den op i noget blødt ophæng så lyden ikke forplanter sig så nemt op i bilen.
vhj
julianfalck
Svaret d. 18-05-2012-09:47:34
Carsten, den lyder skam stadig som da jeg hentede den, jeg syntes bare at udstødningen larmer lige i overkanten til min smag, den lyder ellers hamrende godt, lyden skal bare lige et par db ned. Jeg kan se at RC40 har en mellempotte som kan side efter katalysatoren, passer den på min lydpotte eller skal jeg have en RC 40 potte på før det passer sammen?
colakurt
Svaret d. 18-05-2012-10:23:45
Årh............godt spørgsmål. Man kan nok ikke umiddelbart sætte dem sammen. Men lidt hjemmesvejsning kan jo gøre det ;-)
Syntes nemlig også den lød p*ssegodt! :-)
Bl. a Biltema har diverse rørstykker Og bøjninger, så man kan sagtens brygge noget sammen.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-05-2012-11:41:50
Men er der nogen der ved hvor jeg kan finde nogen informationer om RC40-062 som mellempotten hedder? jeg syntes ikke at kunne finde en fabrikants hjemmeside med nogle demintioner på lydpotten, det vil jo om ikke andet være en god start hvis jeg bare kan få at vide hvor lang den er og hvad rør diameteren er, så kan jeg da måle om den kan passe på det jeg har nu.
colakurt
Svaret d. 18-05-2012-11:54:43
Minspares skriver lidt, men om det er nok, ved jeg ikke.
Ihvertfald kan du måle yderdiameteren på tilgangsrøret på potten. RC 40 er vist 1 3/4`` udvendigt.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-05-2012-12:26:32
Jeg har forsøgt at dæmpe støjen i min Austin Cooper S. Især med lyddæmpningsplader mellem motorrum og kabine, samt på alle store plader som kunne vibrere. Det lykkedes mig at sænke støjen med ca. 10 dB, hvilket svarer til at fjerne 90% af støjen.
Men der var en resonans ved omkring 4000 rpm, som formodentlig kun kan dæmpes vha mere moderne motorophængstyper, som desværre ikke kan fås til en mini. Jeg valgte at køre med en fart på 90 kmt på motorvejen (man måtte køre 100 kmt dengang).
Jeg kørte med RC40 udstødning med to potter, og havde ingen grund til at tro, at resonansen skyldes udstødningen.
P.S. Jeg er civilingeniør med speciale i akustik og maskinstøj.
Boman
Svaret d. 18-05-2012-15:31:00
Husk, du skal bruge de moderne lydpotteophæng, hvor den ikke er spændt fast, men hænger i gummeophæng.
Det giver også mindre spændinger i udstødningssystemet, og derved længere levetid.
Boman
Svaret d. 18-05-2012-15:38:12
Jeg har lige prøvet at tage fat i udstødningen, og det virker som om den sidder rimeligt løs i ophænget så jeg tror ikke støjen skyldes at udstødningen er fikseret på nogen måde.
Jeg havde en Polo før jeg fik mini, hvor jeg prøvet at lyddæmpe den med blygummi, men jeg syntes ikke rigtig at det gav nogen forskel. Og jeg kan da også se at de steder hvor jeg har haft minien åben, der er der allerede monteret resonans dæmpende materiale. Husk at det er en MPIer, de skulle være mere lyddæmpet end de ældre modeller.
Jeg syntes heller ikke at der er nogen form for nævneværdig vind eller vejstøj, det hele kommer fra udstødningen/motoren.
colakurt
Svaret d. 18-05-2012-15:44:05