Lygtetænding via tændingsstrøm?

11-05-2012-23:57:55

Nu har jeg desværre oplevet et par gange at min kære mini har ladet mig i stikken, og nægtet at starte, af den simple grund at jeg har glemt at slukke lyset.

Minien er en 96er, og har derfor indbygget radio. Vil det være muligt at få tændings strømmen fra radioen til at køre et relæ som tænder og slukker for lyset på bilen, når nøglen drejes i tændingen? og hvis man kan, hvor kraftigt skal dette relæ så være?

colakurt

Det burde sagtens kunne lade sig gøre. Eneste problem er, at lyset skal kunne slukkes igen, via lyskontakten. Som på ``rigtige`` biler ;-)
Sådan at når du tænder på den originale lyskontakt, så skal automatikken afbryde, så der er positionslys tændt ved første ``hak`` på kontakten.
Men bortset fra det, kan du godt sætte et relæ på til lyset, over tændingskontakten. 15-20 ampere, så rækker det.
Når du så er igang, så endelig også relæ til fjernlyset.
Er der ikke noget med at der sidder ekstra fjernlygter på? De trækker også som de 2 standard fjernlys. Men et 20 amperes relæ er sikkert nok. THansens er vist 40 amp. hvis jeg husker ret.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-05-2012-00:59:33

Biltema har en lysalarm til omkring en 20`er, så vidt jeg husker

Ehlers

Svaret d. 12-05-2012-07:45:32

Øv! Hvorfor nu forenkle en kompliceret opgave! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-05-2012-11:19:05

Thansen har kørelys relæsæt med 2 relæer til 199kr. Niels

skrotspeed

Svaret d. 12-05-2012-12:17:18

mmm en mini skal sku da ikke ha kørelys
det er personen bag rattet der har for travl :-) :-)

minilarsen

Svaret d. 12-05-2012-21:55:31

Travlt eller ej, det er surt at glemme lyset og bilen er drænet. Jeg havde selv en alarm sat bag radioen i min gamle golf, det virkede bare, men har dog valgt kørelys ordningen på min clubman da det var ret let at ordne. Jeg har vist et udførligt diagram liggende over hvordan de to relæer skal sidde hvis det er!
Mvh. Lars.

Swish

Svaret d. 13-05-2012-19:38:47

en lys alarm over dør kontakt. så når du river døren op . hyler den lille alarm . og du slukker lyset på kontakten. nemt og fikst. og koster nøsten ingenting. og super nemt at montere

falck

Svaret d. 13-05-2012-20:11:41

Tilbage