opgradering fra 1000 ccm - 1275 ccm

08-05-2012-22:00:20

Hej alle

Har købt en mascot for to år siden fra 79 med en 1000 ccm motor og har kørt i den om vinteren og så er den begyndt at ruste. jeg har derfor tænkt mig at sætte den i stand til vinter og når nu jeg skal lave den har jeg overvejet at sætte en større motor i.
men da jeg ikke har så meget forstand på det ville jeg spørge om der er nogle herinde der kan hjælpe mig?
evt. om der er nogle der ligger inde med sådan en motor der kan bruges.

MVH Louis

lchristophersen

Der er masser af flinke folk, der også har været gennem den mølle. Du skal have skivebremser på også, og til syn med konstruktive ændringer, og betale afgift, da det bliver en Mini 1275.
Der går rygter om, at det kan lade sig gøre uden afgift, men det må de kloge fortælle dig ;-)
Men du kan sagtens kvikke en 998´er op.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 08-05-2012-22:35:06


Har div. brugte motorer stående, og mange andre gode dele.
Mvh Peter
Ølsted

Peter Mogensen

Svaret d. 08-05-2012-22:39:54


Hej Louis

Du kan jo kigge forbi en dag, jeg bor i Skibby ligesom dig.

Jacob
Tlf.99552397

mini

Svaret d. 09-05-2012-11:58:33


Tak for den gode respons :)

der er skivebremser foran :)
har også læst omkring det med afgiften det var mere omkring alt det tekniske og gode råd til hvad man skal være opmærksom på når man skifter sådan noget ud.

ved faktisk heller ikke om det er en 998 for den blev solgt som en 1275 og motornummer passer ikke over ens med stelnummer. motornummeret er til en 998 så regner med at det er en 998.

lchristophersen

Svaret d. 09-05-2012-16:08:18


Stelnumre og motornumre har mig bekendt ingen direkte sammenhæng, udover at et af de første cifre/bogstaver i stelnummeret fortæller hvilken motorstørrelse, bilen er født med.
Alt det tekniske er da også meget sjovere at beskæftige sig med, end afgifter og så`n ;-)
Der er ikke de store problemer i bare at lægge en 1275 i. Stumperne er ens generelt. Øverste kølerbeslag og øverste kølerslange er forskellige.
Så kan det af og til knibe med at få slangen til varmeapparatet til at passe på hanen, da den sidder i en anden vinkel, men det er jo småting.
Hvis det er gamle motorer. Er det noget senere A+ motor, sidder hanen jo henne ved hovedcylindrene.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-05-2012-16:51:10


Hvad er forskellen på en A+ motor og en ikke A+ motor ?

lchristophersen

Svaret d. 10-05-2012-19:04:16


A+ er stærkere i blokken, vist også bedre materialevalg, krumtap skal også være mere slidstærk.
Gearkassen har finere fortanding, og kraftigere mellemhjulslejer.
Anden timing af knastakslen og lidt andet småtterier.
Men verden går ikke under, hvis man ikke lige kan finde sådan een ;-)
Faktisk er der ringere lejer i gearkassen end i A motorens. Kugleholderne er af plastic i modsætning til stål i den gamle type gearkasser. Så et mix er nummer 1.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-05-2012-19:41:47


nej det gør den ikke det var også mest hvis man skulle støde ind i en A+ motor :)
Det virker åndsvagt at man ikke har beholdt den gamle type lejer når man har forbedret de andre ting.

lchristophersen

Svaret d. 10-05-2012-19:50:50


Sikkert for at hive den sidste mønt ud af produktet ;-)
Hvis du går efter en 998 A+, om sådan een lidt springer ud foran dig en dag :-) så kig efter en med høj kompression. Den har væsentligt bedre stempler end en 998 A motor. De kan tåle lidt flere smæk ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-05-2012-20:08:34


Kan I sige hvordan man skelner mellem A og A+ visuelt hvis motoren er komplet, og er det specielle nummererer, hvis der ellers pladen stadig sidder der ?
Mvh Bent

BentH

Svaret d. 10-05-2012-20:19:28


Sorry - Sikke meget sludder der kan komme ud af at skrive på en ipad

BentH

Svaret d. 10-05-2012-20:21:40


Nåe.........det kan da læses ;-)
A+ blokken har ribber rundt omkring. Generatorbeslaget er boltet fast til blokken tættere på generatoren.
Og koblingen er Verto typen, armen er kortere, og slaven sidder nedad dækslet. Skråt, i forhold til A typen.
Der er forskel i motornumre. De gamle hedder 99H, jeg mener A+ hedder 99 HA/C, men der findes sider, der beskriver numrene.
A+ strømfordeleren er holdt fast med en slags gaffel, med kun en bolt, i modsætning til A´eren, der bruger en slags clamps.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-05-2012-20:53:36


Super, det skulle da være til at finde ud af. Tak for svaret. Mvh Bent

BentH

Svaret d. 10-05-2012-21:13:35


Tilbage