Elektronisk tændning og opstart

07-05-2012-13:05:11

Hej

Har en 1275 Metro motor stående som jeg gerne vil have startet op. Problemet ligger i, at den er med elektronisk tændning, og jeg har knap så meget erfaring i sådan noget..

Skal det bare sættes til som normalt, eller skal strømfordeler have en plus ledning også ?.. Jeg mener der sidder et stik på strømfordeler hvori der er 2 ben..

Karsten

KarstenK

Jeps. Den 12 volt ledning der går til + på tændspolen, skal gå videre ned til fordeleren med de 12 volt.
Så er der en hvid/sort, er det vist? Den går fra - på tændspolen til fordeleren.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-05-2012-13:58:44

Tak for det..

Jeg vil prøve at kigge på det. Har ikke nærstuderet det endnu, men vil kigge på det snarest..

Karsten

KarstenK

Svaret d. 07-05-2012-19:04:43

Har nu kigget på det..

Efter at have kigget ordenligt efter, kunne jeg se der faktisk gik 2 ledninger fra strømfordeler og op på tændspole, henholdvis en plus og minus..

Nu har jeg prøvet at sætte strøm på, og køre motoren lidt i starteren, men jeg kan bare ikke få nogen gnist på. Mon ikke strømfordeler eller tændspole er deffekt, det har jo også stået en længere periode..

Passer en alm tændspole fra min gamle mini mon derpå ?

Karsten

KarstenK

Svaret d. 09-05-2012-13:46:58

Og ledningerne sidder rigtigt?
Metroen har formodstand til tændspolen. Hvis det er spolen fra Metroen, så tåler den ikke 12 volt ret lang tid, så prøv bare med spolen fra den gamle motor.
Men med gnist? Mener du så, at motoren ikke slår bare en lille prut;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-05-2012-14:12:55

Tændspolen er fra Metro motoren, og der sidder sådan en modstand på plus, og ned til stel. Jeg har givet den 12 volt imens jeg har forsøgt at få den til at gniste. Spolen er lidt lunken nu..

Har taget et tændrør ud, og det er det jeg ikke kan få gnist på, har også forsøgt et andet blot for at være sikker..

Har skaffet en gammeldags fordeler med platiner, så må jeg prøve med den senere på ugen.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 09-05-2012-14:57:08

Okay.
Men selve fordeleren får 12 volt, ikke?
Ellers så tag tændingskablet fra spolen ud af fordeler dækslet, og placer det ca. 10 mm fra stel, så er du fri for evt. fejl ved fordelerdæksel og rotor.
Modstanden skal sidde mellem plus 12 volt og + på tændspolen, hvis det skal sidde korrekt.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-05-2012-16:43:43

Ja fordeler får 12 volt fra tændspole, der går en plus. Der går også en minus, men regner ikke med tændspole skal have minus også..

Den modstand der sidder på den motor her, sidder med et ben på plus ledningen på tændspole, også er den skruet fast sammen med tændspolebeslaget.

Karsten

KarstenK

Svaret d. 09-05-2012-17:07:04

Okay så.
Bare så vi ikke snakker forbi hinanden ;-) minus på tændspolen skal ned til fordeleren, ligesom en ``normal`` fordeler.
Der plejer at stå `` + `` og `` - `` ved terminalerne på spolen.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-05-2012-18:10:13

Der går også en minus fra fordeler til tændspole som normalt..

Det jeg var i tvivl om, var om der skulle gå en fra batt til minus på tændspole, men så ville den jo aldrig finde ud af hvornår den skulle gniste :-)

Må regne med det er deffekt så prøver den anden strømfordeler med platiner, så burde det jo være lige ud af landevejen

Karsten

KarstenK

Svaret d. 09-05-2012-19:40:19

Men en alm strømfordeler var der gnist med det samme :-)..

Efter lidt besvær kom der sørme også liv i den, dog havde jeg lidt problemer med at få olietryk på maskinen.

Jeg har læst herinde at har motoren stået i længere tid, eller at man har samlet en motor efter renovering, ja så kan det godt være et problem med olietryk.. Svaret i den tråd var at skrue olierør ud samt olietryksføler, og derefter hælde olie baglæns, som sagt så gjort, og vips så var der det fineste Olietryk man kunne tænke sig :-)

Nu vil jeg skille den ad, skifte lejer, ringe, og ellers alle pakninger. Derefter male den osv

Karsten

KarstenK

Svaret d. 11-05-2012-17:04:33

Glimrende, så ved du hvad de næste adskillige tusinde kr,- skal gå til ;-)
En tør oliepumpe er ikke ret god til sit job, så lidt olie hældt ind hist og pist gør underværker.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 11-05-2012-18:23:17

Tillykke med starten af den hidsige satan, ja det tager noget med síg når man vil have radio og højtallere så skal motoren jo kunne levere strøm nok til anlægget, det er vel kun derfor du skal have flere hk og kubik, vi andre nøjes med at synge og slukke lyset når vi har travlt.

Poul Dalgaard

Svaret d. 11-05-2012-23:13:01

Tilbage