Co udmålning

24-04-2012-21:48:33

Jeg skal ha min mascot synet men den forurener helt vildt.
Det er en 1275 metromotor og karburatoren er en alm SU.

Den startede med at vise 12,5 co og da vi skruede på møtrikken i bunden af karburatoren kunne vi komme ned på 1,5 ca. men så køre den også af H til.

Hvad kan man mere justere?

D jessen

Hvis den kører dårligt med en CO på 1,5% er nålen, dæmperstempel, dæmpeolie, klokken, eller andet defekt/forkert.

Da man i 1970`erne lavede en grænse på 4,5 % målte jeg CO på min Cooper S 1275. Den var 1.25%. Jeg justerede den op til 4,5%, så skulle den jo kunne accelerere hurtigere.

Men jo højere CO`en blev, jo dårligere gik den i tomgang.

Til sidst justerede jeg tilbage til 1.25%, så gik den bedst.

Boman

Svaret d. 24-04-2012-21:58:40


Den må vel være 5.5% hvordan kører den hvis du sætter den til 5 feks ?

KarstenK

Svaret d. 24-04-2012-22:01:48


Jamen den går bedre ved fem men bedst ved 12 :-)

Det kan da godt være jeg skal prøve noget andet karburatorværk...


D jessen

Svaret d. 24-04-2012-22:06:54


så vidt jeg husker fra min læretid. stillede vi alle på 4.5 i co. da deellers ikke kørte optimalt.

falck

Svaret d. 24-04-2012-22:09:03


Der har lige kørt en tråd med regler for CO, men kan ikke finde den. Du skriver ikke noget om årgang.
Jo nyere bilen er jo mindre CO, men ikke nede på 1,5, det er ikke korrekt, det er jo næsten de nye med indsprøjtning.
Mvh Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 24-04-2012-22:17:24


Kravet er afhængig af bilens første registreringsdato (se registreringsattest).

01.10.1986 eller senere maks. 3,5 %
Før 01.10.1986 maks. 4,5 %
Før 01.10.1984 maks. 5,5 %
Før 01.10.1971 maks. 7,0 %

KarstenK

Svaret d. 24-04-2012-22:20:45


Er fundet.
Kig i Forum under ``syn`` 13 april, der er reglerne.
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 24-04-2012-22:21:06


Det afhænger stærkt af hvilken nål, der sidder i karburatoren. At den står ok i tomgang er ingen garanti for at den vil gå ordentligt højere oppe, og under belastning.
Også som Boman er inde på.
Fjederen har også stor betydning. Kan du se om der stadig er en farvekode på, ellers må du lige prøve at trykke den sammen på en køkkenvægt, til 6,7 cm. og se hvor mange gram vægten siger.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-04-2012-22:29:39


Takker. Jeg prøver lige at skiller den ad imorgen.

D jessen

Svaret d. 24-04-2012-22:33:09


Og forresten er det en 77er. så vi lander vel på 5,5 ikke

D jessen

Svaret d. 24-04-2012-22:33:42


jo årgang 77 er 5.5

Karsten

KarstenK

Svaret d. 24-04-2012-22:37:59


Ja maks ikk` !! Så jeg ville nok stille den på f.eks. 5 til syn så ikke den dumper på 0,2 :-(

MS-DIY

Svaret d. 24-04-2012-23:25:03


Ja så har jeg fundet fejlen...
Pinlig men jeg havde glemt at putte olie i karburatoren.
Nu køre den bare som en drøm :-D

D jessen

Svaret d. 25-04-2012-22:25:46


Det lyder da bare super. Hvad har du så sat den til i co ??

MS-DIY

Svaret d. 26-04-2012-00:02:51


En gang imellem vil jeg gerne forsøge at hjælpe miniejere, der henvender sig til dette forum, men jeg kan godt blive lidt skuffet over, at man ikke altid tager mine råd/erfaringer alvorligt. Som fx. i denne tråd.

Jeg skriver, at motoren går dårligt i tomgang ved høj CO (højere end 1.5%), alligevel kommer der indlæg om at justere til 4,5 % eller højere.

Jeg skrev en liste over mulige fejl, og havde man fulgt den, havde man løst problemet med det samme.

Boman

Svaret d. 26-04-2012-09:54:47


Ja det var sku dejlig det var så nemt. Jeg har sat den til ca 2 i co. det synes jeg den køre bedst med :-D

Og boman det var dig der havde ret men alle har jo heller ikke de samme erfaringer.

Men tak for hjælpen til alle. Det er rart at kunne trække på jeres viden ;-)

D jessen

Svaret d. 26-04-2012-11:32:34


Jamen det kan jo have flere årsager. Fordi der står Boman er det jo ikke ensbetydende med at alle ved at dine guldkorn stammer fra mange års erfaring. Men du har da fuldstændig ret!! Havde han fulgt dit indlæg så var problemet hurtigt løst. Jeg skriver 5 af den simple årsag at han siger: skal til syn, står 12,5 , køre af H til ved 1,5. Altså sæt den 5, hump igennem syn, så er der masser af tid bagefter til at rette fejl.

MS-DIY

Svaret d. 26-04-2012-12:01:14


Co målingen er jo altid i tomgang, eller forhøjet, da SU´en af og til godt kan have lidt svært ved de lave værdier i tomgang. Nogle gange pga. en lidt utæt svømmerventil, så motoren ikke kan forbruge benzinen.
Tomgangstallet er for så vidt ok, men kan som udgangspunkt ikke bruges som mål for om motoren kører ordentligt, når den skal trække.
Som Boman er inde på, nål, fjeder, dæmperstempel/olie.
Bare det at sætte noget konisk luftfilter på, kan kræve en anden nål.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-04-2012-12:04:49


Tilbage