23-04-2012-23:31:17
Jeg har nogle problemer med bilen efter vinteren. Den sluttede sidste sæson på et fejeblad, da den blev ved med at sætte ud ved belastning, for til sidst at stoppe med at virke helt. Det viste sig at være platinerne der kortsluttede til stel i strømfordeleren.
Efter at have skiftet platiner og kondensator, kørte motoren egentlig udemærket. Efter at have justeret tændingen på plads, begyndte den langsomt at blive mere træg i omdrejningerne, som når karburatoren er stillet til en for fed/mager blanding. Jeg synes jeg er ved at have været hele benzin- og tændingssystemerne igennem for fejl, men kan ikke finde fejlen. Motoren kan godt holde sig selv i gang i tomgang samt øge omdrejningerne forholdsvist problemfrit, men så snart motoren bliver belastet en smule, mister den pusten fuldstændig og dykker til 6-800 rpm. Desuden er den begyndt at skyde i karburatoren. Er der nogen der har en løsning, eller har oplevet noget lignende?
Allerede forsøgte løsninger:
Nye platiner.
Ny kondensator.
Tænding indstillet vha stroboskoplampe.
Tænding indstillet ``tilfældigt`` frem og tilbage.
Tjekket olie i karburatoren.
Renset karburatoren.
Indstillet mellemrum på platiner.
Ny fordelerhætte.
Ny rotorarm.
Rensning af kontaktflader på ledninger.
Tjek af kølervand (for sprunget toppakning).
Justering af benzinblanding.
Nyt benzinfilter.
..Og sikkert nogle flere forsøg.
Er åben for alle forslag, kan næsten ikke selv komme på flere ting der kan være galt med den..
Har du tjekket din vakum dåse ?? (Tændingsforstilling)
MS-DIY
Svaret d. 24-04-2012-00:32:59
Ny tændspole...................hvad med tændrørene?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-04-2012-06:54:34
Det at den skyder i karburatoren (backfirering) kan være en for stram ventil, ikke sikert det er det men det er da hurtigt lige at tjekke ventilindstillingen.
labori
Svaret d. 24-04-2012-11:21:04
Har ikke kigget på vakuumregulatoren da ændringerne i tændingstidspunktet skulle kunne ses ved brug af stroboskoplampen.
Tændspolen kunne godt være problemet, da den også har spist to sæt platiner sidste sæson (3-4.000 km), hvilket jeg troede var pga en dårlig kondensator.
Ventilerne bliver også lige kigget igennem :-)
Rasmus Holst
Svaret d. 24-04-2012-14:34:42
Tændingsforstilling sker først ved højere omdr. så hvis du kun har justeret tænding i tomgang såååå... nemt at tjekke om der er nogen virkning.... strob. på, ca 2500omdr og hiv så slangen af dåsen. Så skal du kunne se en større forskel
MS-DIY
Svaret d. 24-04-2012-14:53:45
Nå Rasmus.... har du fået den til at køre ordentlig ??
MS-DIY
Svaret d. 03-05-2012-10:32:41
Jeg tror den kører igen. Jeg har ikke selv set den, da jeg har været så flink at læsse det over på far mens jeg har læst til eksamen. Værkstedspladsen i kollegielejligheden er desværre ikke-eksisterende, så det var den bedste løsning :)
Far mener dog at han har fået den til at køre, efter han fandt et hul i slangen mellem mainfolden og stødsstangsdækslet. Den fik også en ny tændspole i samme omgang, men mon ikke det var den falske luft det drillede.
Jeg krydser fingre for at det holder.. :)
Rasmus Holst
Svaret d. 03-05-2012-21:25:39