10-04-2012-18:49:59
Jeg kunne godt tænke mig at uddybe mit måske dumme spørgsmål i clubmans tråd om opboring af motor. Det gik på om man kunne bore en 850`er motor op fra 63mm til 71mm (1275 standard) Grunden til dette spørgsmål er at når man ser på mange lidt mere modernede motorer/sportslige motorer så er boring og slaglængde tæt på hinanden, ja slaglængden kan end da være mindre end boring og det giver en meget omdr. villig motor. Hvis vi tager clubmans eksempel; Slaglængde 84,3 og boring 73.5 Ja det giver en stor volume men hvad med omdr. villig ?? (850`eren har en slagl. på 68,4) Nu er jeg ikke ingenør eller noget der ligner ;-) men jeg kan da skrue lidt bil og sparke til nogle dæk ;-)
Er der en anden vej på en mini motor ??
Glæder mig til hører jeres ide`er
En velbygget 998´er kan godt runde 8 tusinde. Men de fleste brugbare knastaksler har opgivet på det tidspunkt.
Til gengæld giver den lange slaglængde god moment, og et bredere område, hvor der er trækkraft.
Ellers må du over i noget Honda motor. De æder omdrejninger ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2012-19:51:01
Jamen du har fuldstændig ret Carsten. Længere slaglængde er ikke kun dårligt. Det komme jo også helt an på hvad motoren skal bruges til. Og en Honda Integra Type R er helt sikkert rigtig sjov at køre rundt i på en bane, men ved normal kørsel/kø kørsel er den måske ikke så sjov. Så det kunne da godt være jeg skulle kigge lidt mere efter en middel løsning. Som du selv er inde på , en 998`er. Det jo også den med næst kortest slaglængde
http://www.absolutemini.com/index.php?classic_mini=10
Takker Carsten for dine tanker. Det dejligt med lidt sparring når man går og tænker store tanker ;-)
MS-DIY
Svaret d. 10-04-2012-21:42:57
Selv tak da :-) Vi skal nok få ideer til, hvordan du skal bruge dine penge, vær sikker på det! ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2012-22:22:23
Jamen det jeg rigtig glad for :-D
MS-DIY
Svaret d. 10-04-2012-22:53:47
Hej MS-DIY
Hvis du vil have en omdrejningsvillig motor så må en 970ccm da være vejen frem. Det er en 1275ccm med kort slaglængde, denne kan du så bore op til 73,5mm hvis du vil. Når vi nu er i gang med at bruge dine penge så smækker du et 7-Portet topstykke på også. Lige skåret mellem hjul samt gearkasse og en 4.3 udveksling.
God fornøjelse
Morten :-P
MI
Svaret d. 11-04-2012-19:19:29
Hej Morten
Det lyder sq spændende det der, er det noget du selv har prøvet??
Øhm og hvordan er den så lige sat sammen ??
Hvordan laver du den om til kort slaglængde.
Krumtap, Plejlstænger, Stempler, Blok.... Er det det hele der er speciel lavet eller hvordan ??
Og hvad er så kort slaglængde ??
Ja det avlede sq lige nogle spørgsmål det der Morten ;-)
MvMh
Martin
Ps. Ved du nogenlunde hvor man ender henne hvad angår heste og moment med det her ??
MS-DIY
Svaret d. 12-04-2012-18:37:44
det 7 portet er ikke optimalt til en 970er det flower ikke godt nok ved de høje omdr. men det gør et 8 portet. har god kendskab til en sådan motor der yder pænt over 100hk på 1065ccm. og med 8 portet. afbalancering er meget vigtig på sådanne motore. og de er dyre og bygge.
emaljevan
Svaret d. 13-04-2012-08:21:57
Så vidt jeg kan regne ud så må slaglængden ligge omkring de 61, ergo må hele pivtøjet (Krumbasse, plejlst. osv) jo være special fremstillet. Og hvis vi også skal have 8 portet.... så tror jeg lige jeg venter til efter weekenden hvor jeg vinder i lotto :-)
Men hold da op hvor kunne jeg godt tænke mig at høre sådan en motor spinne og ikke mindst prøve.
MS-DIY
Svaret d. 13-04-2012-10:34:20
Special fremstillet og special fremstillet. Du skal jo ``bare`` have fat i en mk1 Cooper S 970cc motor. Jeg ser da i ny og næ nogle til salg på ebay. Det må vel være en AEG312 blok og krumtappen er vist en AEG330 så vidt jeg husker? De er svære at få fat i men dog ikke umulige.
Mvh.
Lars
Swish
Svaret d. 13-04-2012-19:44:48
Hov, rettelse. En Cooper s 970 blok hedder vist aeg 151.
Swish
Svaret d. 13-04-2012-21:24:05
Ah okay, det bare fordi jeg stirede mig blind på de 1275cc som MI/Morten skrev. Altså en gl. mk1 Cooper S. Men så er der så stadig noget jeg ikke helt forstår. Ja jeg ved det godt, jeg er lidt tung :) Hvad er/var boring og slaglængde på den. Jeg lurer lige lidt på min ven Google ;-)
MS-DIY
Svaret d. 13-04-2012-21:44:04
jeg ligger inden med en sådan krumtap. den skal bare slibes til o,40 mener jeg det er.
emaljevan
Svaret d. 13-04-2012-21:45:45
Boringen er ens på alle Cooper S motorerne. Slaglængderne er 61,91 mm, 68,26 mm og 81,33 mm.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-04-2012-22:22:25
Jamen så begynder det hele jo at gå op i en højere enhed :) Cooper S MK1 S. 61,91 B. 71 (Startede de vist med i 1961) Den har jo de mål jeg efterlyser. Så der har de også været forud for deres tid :-D Men en slaglængde på 68,26 og boring på 71 ville også være super. Måske end da det aller bedste. Kan det passe at det var den der kom i 1963. Altså en motor fra en Cooper S MK1 fra omkring 63-64. En ``lille`` renovering og så er man ved at være godt kørende :-P
MS-DIY
Svaret d. 14-04-2012-12:00:52
http://www.ebay.co.uk/itm/Mk1-Mini-Cooper-S-970cc-crankshaft-/290695545499?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43aece029b#ht_500wt_1378
M.villadsen
Svaret d. 14-04-2012-12:55:18
Eller tap med motor
http://www.ebay.co.uk/itm/Mk1-Mini-Cooper-S-970cc-block-crankshaft-/290696459337?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43aedbf449#ht_500wt_1378
M.villadsen
Svaret d. 14-04-2012-12:57:23
Takker Villadsen. Men sikke nogle priser der er på sådan noget gammelt jern :) Det løber fandme hurtigt. Jeg bruger åbenbart de forkerte søge ord, for der kom da slet ikke noget nær så interessant frem som det du har fundet. Emaljevan pas godt på den basse du ligger inde med... det jo det rene guld. Er der nogen der har nogen ide om den noget større altså Slagl. 68,26 er lige så sjælden/dyr at få fat i ??
MS-DIY
Svaret d. 14-04-2012-13:24:37
Indtil videre har jeg fundet ud af at der er produceret 45442 stk. Cooper S ud af over 5 mill. mini`er. Det er ca. 9% af den totale produktion. Så uanset hvilken Cooper S man måtte være intresseret i så ligger prisen på grisen nok ude i noget der ligner fantasi priser i forhold til den gang de blev solgt som ny. Såååå tilbage til tegne brættet :-)
MS-DIY
Svaret d. 15-04-2012-21:31:18
...............dyrt legetøj...............
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2012-21:44:22
Procentregning kan være vanskelig :-)
45442 styk af ca. 5 millioner er ca. 0.9%, ikke 9%
Boman
Svaret d. 16-04-2012-09:58:16
Hvorfor er det interessant med alle de omdrejninger?
Det vigtigste er, at den trækker godt, helst ved alle omdrejninger. Da jeg havde en Kent 286SP knast i min Cooper S 1293 motor, trak den vældigt godt - over 4000 rpm!
Dvs. når jeg startede ved grønt lys, skulle jeg vælge om jeg ville starte hurtigt - med hjulspin, eller ``tøffe`` afsted uden mulighed for at øge acceleration, hvis bilen ved siden ad havde lyst til at køre race.
Nu har jeg en knast der trække fra meget lave omdrejninger (fra 35 kmt i 4. gear). Dvs. jeg kan starte ganske almindeligt, og let øge acceleration, og dermed hurtigt lægge afstand til de fleste. Nul til 100 kmt i timen tiden er øget fra 7 til 8 sekunder, men i praksis reagerer den langt hurtigere på speederen ved normale (lave) omdrejninger, og det øger køreglæden.
Der er ingen grund til at køre med højere omdrejninger end nødvendigt.
Boman
Svaret d. 16-04-2012-10:13:02
Ups, komma fejl, takker Boman. Det da godt jeg huskede at nævne i starten af denne tråd at jeg ikke er ingeniør og staveplade kan jeg også godt få brug for en gang imellem ;-) Men det fortæller jo bare med endnu mere tydelighed hvorfor det er nogle sjældne og dyre modeller.
MS-DIY
Svaret d. 16-04-2012-18:41:35
Hej tror også bare, at du skal tage det ene eller andet valg, alle de forskellige mini,er er fede, på hver sin måde, på om du har den originale reg. attest (og har byttet alt på bilen), eller du har en som står fint 100% uden den reg attest!
P.S. mener min har 92 i slaglængde!
Hygge Mini Venner
jlf1
Svaret d. 16-04-2012-19:30:06
Nu behøver motoren jo heller ikke at kunne løbe 8000omdr.
5500-6000 kunne for så vidt være rigeligt, den skal bare gøre det, hvad skal jeg kalde det, overbevisende/villigt.
MS-DIY
Svaret d. 16-04-2012-19:57:54
en skarpere knast end standard, og så løber den meget hurtig 5000-6000 omdr, selv en 1100 med lang slaglængde :d
Karsten
KarstenK
Svaret d. 16-04-2012-20:35:54
hmm nu skal der heller ikke gå formel 1 idenog så aligevelle. de motore vi roder med har jo kun 3 hoved lejer og de gamle cooper s blokke som er tynd flancet er faktisk ikke særlige gode. en motor som er kvadratisk (boring og slaglængde er det samme) eller over kvadratiske viser faktisk en bedre yde evne i forhold til ccm (flere hk.pr liter) kontra de større motore. momentet er jo ikke alt. de mindre motore har ikke så meget moment men en noget længer kurve. og en godt bygget motor med kort slag og omhyggeligt afbalanceret holder rigtig længe.man kan godt bygge en 1071 motor på en A+ blok som helt klart er de bedste blokke. ( 1071 har samme slaglængde som en 850´er) men større hoved lejer)
emaljevan
Svaret d. 17-04-2012-07:25:14
Takker alle for alle de fine input i er kommet med. Jeg er blevet meget klogere på de S modeller som jeg egentlig ikke kendte særlig meget til. 1071`eren bliver nok ved drømmen indtil videre. Hvis der er nogen der intresseret i lidt historisk data så fik jeg lidt fra England på S modellerne...
Approximate production numbers: including, all CKD kits sent to other countries for assembly:
1071: 4031
970: 963
1275 Mk 1: 14,313
1275 Mk II: 16,329
1275 Mk III: 19,511
Mvh
Martin
MS-DIY
Svaret d. 18-04-2012-23:23:05