02-04-2012-09:21:18
Her lige en lille hsitorie, hvordan vi fik 9 HK gratis ved kun køb af et nyt pakningssæt.
Vi lettede plejlstængerne med 100 G Pr.stk. og afballancerede dem efterfølgende.Stempelpind uddrejet konisk indvendig.10 mm blev drejet af stemplerne.Cylindrene fik en let honing. Drevpind til strømfordeler lettet.
Krumtap blev afvejet med svinghjul som var lettet med 1,2 Kg.
Toppen blev portet så den fik bedre flow, og 1,5 mm blev slebet af, så kompressionen blev højnet.
Brændkammeret blev modificeret(hjerteformen rettet lidt ud)og alle ventiler fik fjernet en del på bagsiden af hovedet.
Vi lagde en 1,2 mm skive under alle ventiler.
Manifold pakning blev bedre tilpasset, og udstødningsmanifolden slebet til, og tilpasset til portene i toppen.
Det samme med indsugningsmanifolden, samt indsugningstragten fra luftfilteret.
luftfiler fik fjernet ca hver anden lamel (hestearbejde med hobbykniv)
herefter en god og omhyggelig samling samt indkøring på rullefeldt.9 HK vundet.
Knast
Kære Knast
Som civilingeniør (og mekaniker) må jeg understrege, at letning ikke giver flere hestekræfter.
Det giver mindre bevægelig masse, og det medfører hurtigere acceleration - især i de lave gear.
Men tillykke med de 9 hestekræfter :-)
Boman
Svaret d. 02-04-2012-11:55:55
Hej Boman
Nu kan jeg ikke smykke mig med så flot en titel, jeg er jo kun maskinmester, så det jeg har gjort er en forbedring af motorens termiske virkningsgrad, og mindsket den bevægelige masse, men dette sammen med den ændrede progresivitet ved den ekstra skive under fjedrerne, samt bedre flow, mindre vintilhoved, højere kompresion, e.c.t. gav de 9 HK eller asom der står på grafen 8, 87, men det er sgu da næsten 9.
Vi kan da så godt diskutere HK, BHK-IHK eller THK, men rullefeldtet skelner ikke på grundydelsen !!
Jeg har på intet tidspunkt påstået, at letning alene giver flere HK.
Hilsen
Knast
knast
Svaret d. 02-04-2012-13:54:47
Kære Knast
Det var ikke for at diskutere din effektforøgelse :-)
Jeg ville bare rette den opfattelsen af, at letning giver flere hestekræfter.
Letning giver 0 (nul) hestekræfter.
Derimod kan det give højere tilladt rpm - og hurtigere acceleration, fordi de roterende masser er lavere.
Boman
Svaret d. 02-04-2012-18:12:39
Så kan jeg bare ikke forstå din kommentar, hvor du samtidig pointerer din status som bedrevidende, med titel e.c.t.
Det eneste jeg ville fortælle var, at man uden at ofre en eneste tuningsdel, er i stand til at give sin motor en bedre virkningsgrad, motorgang, samt en beskeden effektforøgelse, blot ved at forbedre fabrikantens standard.
Ellers er min opfattelse af retskrivning helt på månen, men det er den måske også, man kan jo ikke forvente andet af en ikke civilingenør.
Jeg beklager dybt.
Knast :-S
knast
Svaret d. 02-04-2012-18:36:14
ikke for at træde i noget, men jeg havde forventet ordet ``moment`` noget tidligere i debatten... end nu ;-)
Altså for at gøre det kort :
en hayabusa 1300cc med en stor turbo på kan yde i omegnen af 500hk ( http://www.youtube.com/watch?v=LjgVeoCoAvI )
det er det samme som en volvo d13 motor på 12,5L bare at denne har 1750nm moment ved 1050rpm.
ok, jeg gad godt se hayabusaen gi sig i kast med at trække 36000kg op af en bakke...
Jeg ved så ikke hvem der har ret, men jeg ville gætte på at man kan hente HK ved letning og nemmere tilgang til omdrejninger, og det vil gøre sig på langsiden, men ud af sving vil man gerne ha` moment, og det mister man noget af ved letning og neddrejning. Men jeg kan selvfølgelig tage frygtelig fejl...
:-)
julianfalck
Svaret d. 02-04-2012-19:37:03
Knast, spændende projekt du har haft igang. Har du billeder af ombygningen og hvis du evt. har, vil du maile dem til mig på phhansen89@gmail.com
Skal snart igang med at modificere min 1000 motor, og alle ``gratis`` forbedringer modtages med kyshånd.
Mvh. Maskinarbejderen /maskinmester studerende Philip ;)
Phhansen
Svaret d. 02-04-2012-20:38:19
Hej Knast
Tak for den fine historie( det er jo altid rart man kan hente lidt på den måde!
Er portning af topstykke noget der er forholdsvis til at gå igang med selv? jeg arbejder nemlig selv på en top lige nu og den er helt standard ii indsugning/udstødningskanaler så det havde jo været nærliggende at gøre noget ved det mens ventilstyrerne er ude!
Mvh
Lars
Swish
Svaret d. 02-04-2012-20:42:30
Kære Knast
Undskyld at jeg ikke udtrykker mig klart og forståeligt.
Det jeg forsøger at sige er, at det er de øvrige tiltag der har givet effektforøgelsen, ikke at du har lettet delene.
Håber det er forståeligt nu :-)
Boman
Svaret d. 02-04-2012-20:49:04
det er sgu godt jeg kun er autolakerer!! :-D
johnny b
Svaret d. 02-04-2012-22:02:08
Til Julian
Det er ikke helt skævt det du skriver, for en ting er teori, en anden praksis.
Min pointe er genske simpel, at det er muligt at forbedre selv en flad std. motor for ganske få midler, men man skal holde tingene adskildt, for der er mange slags HK.
Det er måske bedre at tale effekt, eller kW, men når man går i gang, skal man gøre sig det klart hvad det er man ønsker, og her kan man skelne mellem momentmaskiner, eller omdrejnings HK, alt efter hvad skidtet skal anvendes til, men det var ikke det jeg ville fortælle, blot hvad lidt håndværk kan føre til.
Taler vi om komplet tuning er det en helt anden snak, men som sagt man kan gøre meget selv, og få et rimeligt godt resultat.
knast
Svaret d. 03-04-2012-13:50:18
Glemte lige at sige, at jeg ikke har noget billedmateriale, men jeg laver gerne en beskrivelse af procesen.
Portning af toppen skal man lade nogen udføre, som er fortrolig med dette, da man ellers hurtigt kan ødelægge en hel del, og få at opnå et godt resultat er en flowbænk et must, men en øvet kan sagtens opnå et godt resultat.
I stedet for slibning af ventilhovedets form, kan man købe andre ventiler, som har den rigtige profil, det er faktisk billigere, men jeg ville selv :)
Knast
knast
Svaret d. 03-04-2012-13:55:30
Hej Knast
Jeg kan godt følge det du skriver med gratis Hk o.s.v. og kanon godt skrevet i øvrigt.
Tror dog der sker en lille misforståelse.
Der er tre faktorer der spiller ind her HK, moment samt det man vist nok kalder pinto driften. Som er det moment der også bliver talt om ved letning af især svinghjulet som er ret tungt. Letning af svinghjul kan sagtens føles som manglende moment især ved at den vil have tendens til at tabe fart op ad en bakke f.eks. Det Knast laver er en forbedring af flow samt letning for at øge forbrænding og omdrejningsvilligheden. Omdrejningsvilligheden kan godt sammenlignes med HK da det er evnen til at levere kræfter=moment.
Morten
MI
Svaret d. 03-04-2012-19:37:40
http://www.vettenet.org/torquehp.html
(samme forklaring kan findes mange mange gange, syntes bare denne her var god)
så er den ged vist barberet... ;-)
julianfalck
Svaret d. 04-04-2012-01:01:11
knast, jeg har sendt dig en pb
Phhansen
Svaret d. 04-04-2012-10:39:14
GRATIS HK ???????????????????????????
Hvor får mand det ??????????????????
Selv om man bare skal skifte tændrør, koster penge.
Planslibning af topstykket koster 3 - 500,- kr.
osv osv osv, GRATIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
NÅ men jeg er jo også bare postbud, og hvad ved jeg om det.
Mh Paw
wap
Svaret d. 04-04-2012-21:53:33