topstykke skævhed.

01-04-2012-22:27:57

Findes der egentlig nogle tal for, hvor skæv toppen må være?
I mere vulgære bilers Haynes står der ofte opgivet så og så mange hundreddele mm.
Carsten.

jelshøj

Jeg tror ikke, at der er tolerancer for skævheder på mini, eller andre ældre engelsk byggede motorer, da de alle er lidt skæve selv når de er nye.
En hundredel er ikke noget problem, for det optages i toppakningen, men et godt råd hvis i agter at slibe toppen, så lad være med at finslibe overfladen, den må hellere være lidt rillet, for så holder den bedre på pakningen.
I gamle dage satte jeg toppen op i drejebænken og drejede toppen af i stedet for at bruge fræseren, og det gav en let rillet overflade, og jeg syntes pakningen holdt bedre, selv på de motorer som havde meget høj kompr.
Jeg har altid på alle de mange racermotorer jeg har bygget, brugt standart pakning.
Knast

knast

Svaret d. 02-04-2012-08:59:44

Tak Knast.
Det har nemlig en dejlig ru overflade efter planfræsning, men et 0,05mm søgerblad går rigeligt let ind, så det bliver planslebet for en sikkerheds skyld.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-04-2012-09:25:13

I min tid som mekkar der brugte vi netop 0,05mm blad og det må ikke være løst eller rigeligt med plads alt efter hvordan du måler. God ide at få det planet.

MS-DIY

Svaret d. 04-04-2012-14:29:01

Tilbage