Topstykke

28-03-2012-13:49:19

Hej rødder

Findes der nogen mål for hvor meget en ventilstamme må være slidt? Jeg står lige med et topstykke hvor jeg skal have skiftet ventilstyr, men hvad med ventilerne? De kan vel for den sags skyld også være slidte, men synes ikke rigtig jeg kan finde andet info end at man kan sætte dem i og måle sluppet.

Mht. ventil styr, hvad er bedst, kan se man kan få både bronze og stål?

Mvh.
Lars

Swish

Styrene skal passe til ventilerne. Der er noget med hvilket stål ventilerne er lavet af. Tror Minispares beskriver det nogenlunde.
Ventilerne kan sagtens være slidte. De kan se farlige ud! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-03-2012-13:53:15

Jeps, styrerne skal passe til ventilerne. Og hvis du oven i købet skifter styrerne, så er du ikke længere i tvivl når du måler sluppet om ventilerne skal skiftes eller ej. Ved desværre ikke noget om hvad der er bedst, bronze/stål.
Martin

MS-DIY

Svaret d. 28-03-2012-17:27:06

Det hører til sjældenhederne, at det skulle være nødvendigt at skifte ventiler p.g.a. slitage på stammen. Det eneste der normalt kan tage livet af en ventil, er hvis den er brændt, afrettet for mange gange eller man har kørt med benzin uden blyerstatning og topstykket ikke er lavet til blyfri benzin.
Fraråder bronce styr, da de bliver hurtigere slidt end støbejernsstyr. De er også dyrere i indkøb.
Kan hjælpe dig med at renovere toppen hvis nødvendigt.

Peter Mogensen

Svaret d. 28-03-2012-18:08:58

Udstødningsventilerne er ihvertfald lettere brændt op ad stammen, så det kunne da være de skulle udskiftes.

Peter: Tak for tilbuddet, jeg kontakter dig lige hvis det bliver nødvendigt. Har vist stadig dit nummer liggende!

Mvh.
Lars

Swish

Svaret d. 29-03-2012-06:55:40

Hvis du kan rokke ventilen sideværs, når den er ca 15 mm åben, er styret slidt.
Om ventilen også er slidt, kan du måle dig frem til med en mikrometerskrue ved at måle et par steder på stammen, og hvis de afviger mere end en 100 del af en milimeter, skal den skiftes ud.
Der kan også være slidmærker på stammen hvikket betyder slid, og så er det bare ud.
Knast

knast

Svaret d. 29-03-2012-11:41:31

Hvis du kan rokke ventilen sideværs, når den er ca 15 mm åben, er styret slidt.
Om ventilen også er slidt, kan du måle dig frem til med en mikrometerskrue ved at måle et par steder på stammen, og hvis de afviger mere end en 100 del af en milimeter, skal den skiftes ud.
Der kan også være slidmærker på stammen hvikket betyder slid, og så er det bare ud.
Knast

knast

Svaret d. 29-03-2012-11:41:59

Tak Knast

Jeg tror bare det bliver nye styr og ventiler så. De ser nemlig lidt slidte ud op ad stammen flere af dem.

Nu har jeg lige opdaget at der er en smart person der har skruet en mm udgave af en støttebolt i, der hvor udstødnings/indsugnings manifoldet sidder, da jeg skruede den ud så sad halvdelen af gevindet jo selvfølgelig på bolten. Kan det fikses på nogen måde? Normalt ville jeg bruge en helicoil men er slet ikke klar over hvad gevind der sider osv., er der nogen der har et løsningsforslag?

Swish

Svaret d. 29-03-2012-18:49:18

Du laver 9 mm gevind i toppen (det ødelagte hul), og laver en ny pinboldt med 9 mm gevind til at skrue ind i toppen, og med normalg tomme i den anden ende af boldten.
Du kan købe 9 mm boldte i unbraco hos visse grosister, og så er det bare at dreje den ned til normalstørrelse tomme.
Knast

knast

Svaret d. 29-03-2012-21:20:10

Jeg har reparationsbolte med 3/8`` UNC i den ene ende, og resten af bolten er 5/16`` UNF, som er korrekt tykkelse og gevind. Kan undersøge, om der evt. skulle findes 5/16`` UNF
Helicoil.
Hilsen
Peter

Peter Mogensen

Svaret d. 29-03-2012-21:25:56

Okay. Jeg har lige fundet et 5/16-24 UNF helicoil kit i gemmerne, det burde da kunne bruges :-)

Swish

Svaret d. 30-03-2012-08:13:26

Nå, så kom der nyt gevind i! Det var jo ikke det store problem :-D

Mht. til ventil styr, er det noget det er til at skifte selv hvis man ikke har en presse?

Mvh.
Lars

Swish

Svaret d. 01-04-2012-14:16:05

Hov der var jeg lige for hurtig, fandt en gammel tråd der beskriver selvsamme :-D

Swish

Svaret d. 01-04-2012-14:17:25

Tilbage