25-03-2012-23:07:23
Jeg har haft problemer med at starte mini`en noget tid. Idag hev jeg tændrørene ud, og de var helt dækket af sod. Jeg gav dem en hurtig tur med sandpapir, og nu kører den igen.
Men hvad er grunden til der kommer sod? Og er der noget man umiddelbart kan gøre?
måske en ekstrem fed blanding, eller du brænder olie. -meget slidte ringe, dårlige styr eller højt tryk i krumtaphuset kan forsage det - hvis du har højt tryk i krumtaphuset kan det presser olie op igennem udluftningen og tilbage ned i indsugningsmanifoldet, det høje tryk kan komme i forbindelse med dårlige ringe... alt sammen noget jeg har været udsat for. :-)
julianfalck
Svaret d. 25-03-2012-23:31:20
Som Julian er inde på, fed blanding. Prøv at tjekke at chokeren går helt på plads, at strålerøret kommer helt op mon bunden af karburatoren.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 26-03-2012-00:37:01
Hvordan ser jeg om strålerøret er som det skal?
Ehlers
Svaret d. 26-03-2012-07:47:00
Start med at studerer riden. Hiv så chokeren og kig igen.
Så giver det vist sig selv det sidste som jelshøj skriver....
``Prøv at tjekke at chokeren går helt på plads, at strålerøret kommer helt op mon bunden af karburatoren.`` Og det er når du ikke har chokeren på.
MS-DIY
Svaret d. 26-03-2012-08:28:53
jeg havde minien på en co2tester i dag. Den viste 8-10% kulilte i udstødningen. Efter noget justering, og en udskiftning af fjederen der hiver speederkablet tilbage fik jeg den ned på 3,5-4%
Så tak for jeres hints :)
Ehlers
Svaret d. 27-03-2012-18:03:16
Var det dig der var ved Mascotcenter idag ?..
Jeg gik faktisk lige og tænke på om du havde fået det fixet :-)
Karsten
KarstenK
Svaret d. 27-03-2012-19:06:45
Det var det, ja.
Jeg fik lokket den gamle til at rode lidt med det. :)
Ehlers
Svaret d. 27-03-2012-23:56:05
Som et lille update kan jeg nu ikke starte den. Elendige skodspand...... :-S
Ehlers
Svaret d. 28-03-2012-11:01:20
Er den ved at være billig til salg ;-)
MS-DIY
Svaret d. 28-03-2012-11:21:28
det varer nok ikke længe hvis det her fortsætter... ;-)
Ehlers
Svaret d. 28-03-2012-11:30:35
Det lyder da ikke så godt :-)
Karsten
KarstenK
Svaret d. 28-03-2012-11:46:01
Så hurtigt må du da ikke opgive! ;-)
Får den for meget choker? Er det både kold og varm, den ikke vil starte?
Gamle tændrør kan lave alverdens ulykker. Kablernes modstand. Elektrodeafstand på tændrørene.
Og platinerne?
Utæt svømmerventil?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2012-13:55:14
Det er nok mere fordi den lige når at virke én dag (igår), før den så i stedet nægter at startei dag.
Jeg giver det et forsøg igen lidt senere, og ser om jeg kan dukke op i Saltum med den i aften.
Jeg ved ikke rigtig nok om motoren til bare at begynde at rode. :/
Ehlers
Svaret d. 28-03-2012-15:46:36
Det skal du såmænd ikke bekymre dig så meget om. Du kan downloade en komplet Haynes. Og finde alle mulige data, så du kan tjekke platinafstand osv.
Det er som regel bare en bagatel, der ødelægger humøret. ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2012-16:09:15
Fuldstændig rigtig som jelshøj siger, tit og ofte bare en bagatel. Men hvis du ikke er så stiv i det med motor, så kan det kun gå for langsomt med at få fat i sådan en Haynes bog. Den er guld hver. Afstanden til Aalborg er så desværre lidt over bagatel grænsen ellers ville jeg gerne have kigget forbi. Kom med noget mere historik om hvordan den har opført sig. Har den stået stille vinteren over? Havde du problemer før du stillede den i vinterhi? Du har haft rørerne ude, var de ens sodet til eller var der forskel? Bruger den meget olie? Alt hvad du kan komme i tanke om kan hjælpe til at vi kan hjælpe dig. Op med humøret, vi finde nok en løsning ;-)
MS-DIY
Svaret d. 28-03-2012-17:19:32
Jeg har haft problemer med at starte den i noget tid. Som skrevet tidligere så jeg at tændrørene var helt sodet til, men jeg fjernede sodet med sandpapir. Derefter fik jeg testet den, hvor udledningen af CO var ca dobbelt. Jeg skruede i bunden af karburatoren, indstillede speederkablet (det var en smule slattent), indstillede tomgangs-RPM, satte en ``arm`` der havde løsnet sig fast igen (venstre side af carb). Derudover tjekkede jeg olieniveau, luftfilter osv - alt det som ikke er så forvirrende. ;)
Den har kørt hele vinteren, bruger ikke synderligt meget olie, og rørene var ens sodet. Den har lugtet en del af benzin, men jeg går ud fra det skyldes den meget fede blanding den har kørt på. Før jeg fik indstillet den (igår) kunne den være lidt bøvlet at tænde. Men jeg vil tro det skyldes at tændrørene var helt sorte. For efter jeg fjernede sodet sprang den i gang.
Nu kører starteren bare, når jeg forsøger at starte bilen. Jeg har forsøgt at justere choker, givet mere og mindre gas, forsøgt at løbe den igang (hvilket er ret svært alene), men intet er lykkes.
Ehlers
Svaret d. 28-03-2012-18:05:47
Prøv at skifte tændrørene. Det kan gøre underværker.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2012-18:28:50
Hej
Det kan være rotoren i strømfordeleren som er stået af, det er desværre meget almindeligt efterhånden (har Heavy duty på lager) Det udarter sig i, at der er gnist over platinerne, men der kommer ikke gnist til tændrørene. Prøv først med en prøvelampe forbundet mellem + og minus på spolen, så skal lampen blinke når du kører med starteren. Dernæst tager du et tændrør og monterer det til et tændkabel, og ser så, om der kommer gnist der (stadig ved at aktivere starteren)
Peter
Peter Mogensen
Svaret d. 28-03-2012-19:18:07
2 gode ting fra jelshøj og Mogensen. Nå det er gjort og vel at mærke med positivt resultat, ville jeg tjekke/justerer tænding og platiner. Så taler du om benzin lugt. Der ville jeg tjekke benzinslangen hele vejen igennem !!!
Martin
MS-DIY
Svaret d. 28-03-2012-20:25:36
Lige en tanke jeg fik omkring bagateller. Det ikke sådan at du måske har været lidt ``hidsig`` ved sidste bilvask. Så du måske bare har fugt problemer. Det kan ihvertfald aldrig skade at gå dine el forbindelser igennem med noget kontaktspray/fugtfortrænger. Tjek om der måske er fugt inde i dit strømfordelerdæksel. Tør det godt af og rens hvis nødvendigt kontakterne, også på rotoren.
Martin
MS-DIY
Svaret d. 29-03-2012-01:46:26
Tak for tippene. Jeg regner med at få kigget på den en dag i påsken.
Men det er i hvert fald ikke fugtproblemer grundet vask. Jeg har ikke vasket den i evigheder. ;)
Og der har ikke regnet siden jeg sidste kunne starte den.
Ehlers
Svaret d. 31-03-2012-11:42:29
Ehlers jeg må sku lige sige, at det med at du kalder din mini elendige møgspand.. Det kalder jeg også min, mindst 1 gang om året og vi er ikke de eneste.. Det er meget nemt at blive frustreret over problemerne, tit er det dog ikke alvorlige ting der er galt..
Skift af tændrør ville jeg prøve som det første, som jelshøj skriver.
Hvad farve var udstødningsgassen sidst den virkede?
Ps. Jeg er også stadig rimelig nybegynder, mekanisk, selvom jeg har haft min bil i nogle år efterhånden.
Mvh Villadsen
M.villadsen
Svaret d. 15-04-2012-18:47:53
Og selvom man har skruet i Minier i en masse år, står man alligevel og river håret ud af hovedet, fordi et eller andet driller! :-)
Det er og bliver et had-kærligheds forhold til de sk*de Minier.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2012-18:59:00
Husk en ting, tal altid pænt til jeres mini, ellers gør den oprør!!!
Minien har som den eneste bil, ikke solgt sin sjæl til mennesket !
knast
knast
Svaret d. 15-04-2012-19:37:32
Haha hvor er det dejligt at det ikke kun er mig der bander den engelske møjspand langt væk nogle gange :-D
Men den har bare så meget sjæl og charme at den er tilgivet i løbet af få min.. hehe
KarstenK
Svaret d. 15-04-2012-19:48:11
Jamen hvad siger du så Ehlers? Har du fået fjernet 1. salen og kigget ned i motorrummet??? Forøvrigt en nice udvidelse af minien ;-) Hvis man skal på tur.
MS-DIY
Svaret d. 15-04-2012-21:20:02
Mange tak. Jeg tager sovesalen med på campingtur i Nordjylland til juli engang. ;)
Ja, jeg fik hevet carb`en af. Det viste sig at være en lille kugle der manglede på den lille arm der hiver bunden nedenud af karburatoren. Så når jeg trak choker-håndtaget ændrede det ikke på noget. Jeg fandt en lille kugle fra et hjulleje, som jeg sleb til, så den passede deri. Så nu springer det lille svin igang uden at brokke sig. :)
Så er der bare alt det kosmetiske tilbage. Og en smule af det mekaniske....
Ehlers
Svaret d. 20-04-2012-17:24:04
Godt gået. En rigtig gang hjemmesnedkeri. Tommelfinger opad :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 20-04-2012-18:16:16
Total Handyman der :-)
KarstenK
Svaret d. 20-04-2012-19:20:15
Super Ehlers, fuldstændig som flere har været inde på, bare en bagatel. Men det sq ikke altid bare lige at finde den nål i høstakken. Godt gået Handyman !!
MS-DIY
Svaret d. 20-04-2012-19:41:19